B Bitterhetsakademin skrev:
Nu får vi alla offra en hel del för Sverige, fyra gigantiska fregatter för 10 miljarder+++/styck kommer att kosta oss skattebetalare stora pengar under kommande år allt för att våra politiker ska få sola sig i glansen med de stora grabbarna.
Utan Natointrädet hade det inte funnits något behov av dessa stora krigsfartyg, egentligen är deras tid sedan länge förbi i takt med hur det moderna kriget går till, i ett skarpt läge ligger de förmodligen på botten inom kort.
Håller inte med.
Utan Nato så hade vi eg behövt ännumer. Ryssland är inte några som någonsin går lita på. Och om alla länder kring östersjön gått med i Nato utom Sverige (och Ryssland då) så hade vi blitt ett stort mål. Iaf Gotland. (som eg borde heta Äland då vi redan har Åland och Öland... men det är en annan sak)
Och med tanka på Rysslands aptit att invadera andra ...

Vi behöver försvar mot kryssningsmisiler i stor mängd samt all delar av försvaret behöver drösvis med drönare och försvar mot drönare.
Fregatterna avser nog att kunna ta hand om kyssningsmisilerna tror jag, har dock ingen koll på vad just denna typ av fregatter har för spec o kapacitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Vi behöver försvar mot kryssningsmisiler i stor mängd samt all delar av försvaret behöver drösvis med drönare och försvar mot drönare.
Fregatterna avser nog att kunna ta hand om kyssningsmisilerna tror jag, har dock ingen koll på vad just denna typ av fregatter har för spec o kapacitet.
Problemet är väl närmast att vi behöver kunna skjuta ned tjogvis med kryssningsrobotar, ballistiska robotar, drönare osv, i timmen. Och det tror jag knappt att dessa fregatter kommer klara.

Det kommer väl bla krävas nån form av snabbflyttade/snabbgående luftvärnsplattformar som kan leka kurragömma i våra skärgårdar för att få ett så framskjutet luftvärn som möjligt.

Ja, försvaret kommer kräva mycket pengar framöver och då är det ännu viktigare att vi får mesta möjliga för dem!

Fregatter för 10miljarder styck är väl kanske inte det mest "stridsekonomiska" man kan tänka sig, bara att kolla på hur Ukraina slagit ut stora delar av Svarta havs flottan för en billig peng.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Håller inte med.
Utan Nato så hade vi eg behövt ännumer. Ryssland är inte några som någonsin går lita på. Och om alla länder kring östersjön gått med i Nato utom Sverige (och Ryssland då) så hade vi blitt ett stort mål. Iaf Gotland. (som eg borde heta Äland då vi redan har Åland och Öland... men det är en annan sak)
"Äland"! Det var riktigt roligt. Det har jag aldrig ens tänkt på.
M MrDizzy skrev:
Och med tanka på Rysslands aptit att invadera andra ...
Så den rädslan drev oss rakt in i famnen på den största invasiva staten i modern tid. Smart!
M MrDizzy skrev:
Vi behöver försvar mot kryssningsmisiler i stor mängd samt all delar av försvaret behöver drösvis med drönare och försvar mot drönare.
Fregatterna avser nog att kunna ta hand om kyssningsmisilerna tror jag, har dock ingen koll på vad just denna typ av fregatter har för spec o kapacitet.
Det är inte en slump att USA håller sina Stora dyra båtar på behörigt avstånd från Iran. De är helt enkelt rädda att de skal sänkas. Tror du verkligen våra kommande stora dyra båtar kommer att vara osänkbara.
40.000.000.000kr blir 4.000 kr per svensk. Hälften jobbar vilket blir 8.000 kr per arbetande Svensk. Sedan tillkommer de obligatoriska fördyningarna + uppbyggnad av underhållsverkstäder. Skall vi gissa på lika mycket till? Isåfall 16 000 kr. Det är en hel skattad månadslön för många!
På det kommer den årliga driften. Säg att det är tusen personer som är direkt knutna till de fyra båtarna med en snittkostnad på 100.000. Per person och månad vilket blir en årskostnad på hiskeliga 1.200.000.000. Skötsel, undrehåll och driftkostnader går säkert på lika mycket. Sedan Räntan på de lånade 80.000.000.000 kr på säg tre procent blir i runda slängar 2.500.000.000 kr osv osv.
Det slutar med fem milliader per år. Jag är ingen militärekonom så jag har troligtvis gravt underskatta kostnaderna men redan dessa får mig att rysa. Slutligen skall ju dessa lånta 80.000.000.000. milliader en gång betalas tillbaka.

Tråden heter ju trots allt -vad vi är beredda att offra för Sverige.
Så hur många operationer skulle vi fått för de pengarna?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Äland"! Det var riktigt roligt. Det har jag aldrig ens tänkt på.

Så den rädslan drev oss rakt in i famnen på den största invasiva staten i modern tid. Smart!

Det är inte en slump att USA håller sina Stora dyra båtar på behörigt avstånd från Iran. De är helt enkelt rädda att de skal sänkas. Tror du verkligen våra kommande stora dyra båtar kommer att vara osänkbara.
40.000.000.000kr blir 4.000 kr per svensk. Hälften jobbar vilket blir 8.000 kr per arbetande Svensk. Sedan tillkommer de obligatoriska fördyningarna + uppbyggnad av underhållsverkstäder. Skall vi gissa på lika mycket till? Isåfall 16 000 kr. Det är en hel skattad månadslön för många!
På det kommer den årliga driften. Säg att det är tusen personer som är direkt knutna till de fyra båtarna med en snittkostnad på 100.000. Per person och månad vilket blir en årskostnad på hiskeliga 1.200.000.000. Skötsel, undrehåll och driftkostnader går säkert på lika mycket. Sedan Räntan på de lånade 80.000.000.000 kr på säg tre procent blir i runda slängar 2.500.000.000 kr osv osv.
Det slutar med fem milliader per år. Jag är ingen militärekonom så jag har troligtvis gravt underskatta kostnaderna men redan dessa får mig att rysa. Slutligen skall ju dessa lånta 80.000.000.000. milliader en gång betalas tillbaka.

Tråden heter ju trots allt -vad vi är beredda att offra för Sverige.
Så hur många operationer skulle vi fått för de pengarna?
Personligen skulle jag hellre se inköp av SAMP/T (patriot kokurent) eller den nu kommande Ukrainska varianten går under namnet Project Freya.
plus inköp av FP-1, FP-2 & FP-5 flamingo (som vi kan licenstillverka här )
samt att lägga ännu mer på utveckling av anti-drönar medel i samverkan med Ukraina.
 
M MrDizzy skrev:
Personligen skulle jag hellre se inköp av SAMP/T (patriot kokurent) eller den nu kommande Ukrainska varianten går under namnet Project Freya.
plus inköp av FP-1, FP-2 & FP-5 flamingo (som vi kan licenstillverka här )
samt att lägga ännu mer på utveckling av anti-drönar medel i samverkan med Ukraina.
Det tar emot😀 Men jag håller helt med dig. Att köra krigsfartyg nu när vi vet att inte ens Jenkarna vågar använda sina till annat än att spänna musklerna på betryggande avstånd, låter inte helt genomtänkt.
Kanske är det så enkelt att vi måste köpa något för att komma upp till NATOkravet och då är det enkelt att bränna av alltihopa på en affär. Om det är effektivt eller inte, spelar ingen roll för Sverige när vi nästa gång kommer på besök i ovala rummet som en väldigt lydig skolgosse.
 
Intet Intet skrev:
Så den rädslan drev oss rakt in i famnen på den största invasiva staten i modern tid. Smart!
Det torde väl vara Storbritannien?
 
G gaidin skrev:
Det torde väl vara Storbritannien?
Jajjamen. De också. Opiumkriget, Boerditot i Sydafrika. England är ett skräckexempel. Är inte även de med i NATO?😬
 
Intet Intet skrev:
Jajjamen. De också. Opiumkriget, Boerditot i Sydafrika. England är ett skräckexempel. Är inte även de med i NATO?😬
Jodå, men hur drivs vi in i deras famn?
 
G gaidin skrev:
Jodå, men hur drivs vi in i deras famn?
Av en masspsykos, likt den försvarsmekanism en fågelflock har. När en flaxar iväg följer alla andra efter utan att se ifall det verkligen finns någon fara. I vårt fall flög vi rakt in i lejonets gap.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Av en masspsykos, likt den försvarsmekanism en fågelflock har. När en flaxar iväg följer alla andra efter utan att se ifall det verkligen finns någon fara. I vårt fall flög vi rakt in i lejonets gap.
Jag har inte sett att vi på något sätt drivs in mot Storbritannien, det är bara trams.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag har inte sett att vi på något sätt drivs in mot Storbritannien, det är bara trams.
Jösses! Det var ett exempel du själv kom med på ett land som har fört mer smutsiga krig än något annat.

Kan vi återgå till ämnet, nu när du fått utlopp för din dagliga dos av missförstånd.

Vad är du beredd att ofra för Sverige?
 
Intet Intet skrev:
Jösses! Det var ett exempel du själv kom med på ett land som har fört mer smutsiga krig än något annat.

Kan vi återgå till ämnet, nu när du fått utlopp för din dagliga dos av missförstånd.

Vad är du beredd att ofra för Sverige?
Nej, det var du som skrev att vi drivs mot den mest imperialistiska nånting i modern tid.

Du kanske kan förklara vad du menar i stället?
 
G gaidin skrev:
Nej, det var du som skrev att vi drivs mot den mest imperialistiska nånting i modern tid.
Inte "nånting". Jag syftade på USA. Vilket jag trodde var uppenbart. Men, modern tid är ju ett relativt begrepp så du har naturligtvis en poäng i Storbritannien. De var en gång världens största nation och inte hade de kommit dit utan att slakta afrikaner, indier och asiater i största allmänhet samt säkert ett antal millioner till som jag inte kommer på.
Sedan har vi ju Belgien, Tyskland, Holland, Italien och Sverige samt många fler.
G gaidin skrev:
Du kanske kan förklara vad du menar i stället?
Jag omformulerar mig. -Efter andra världskriget. Blev det mer begripligt?
 
Som sagt var. Hur många procent av din inkomst vill du spendera på fyra båtar?
 
Intet Intet skrev:
Som sagt var. Hur många procent av din inkomst vill du spendera på fyra båtar?
Bara lugn, vänstern tar det från de rika
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.