B Bitterhetsakademin skrev:
Är du verkligen i rätt tråd?
Har aldrig varit i denna tråden innan jag postade mitt inlägg som jag inte ens la upp i denna tråden!
Uppdatering; när jag postade detta inlägg och klickade direkt på senaste inläggen så finns inte ens denna tråd med i mina senaste 2 timmar inlägg.. buggar friskt i bland..

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Om du tänker dig en industri som lever på att det måste krigas lite då och då för att de skall finnas intresserade köpare för deras produkter. Tror du verkligen inte att de står bakom ryggen på politikerna och viskar: -"nej nej. Inget eld upphör nu. Då måste vi stänga fabriken i Boboda. -Du glömmer väl inte att det är valår i år?
Ungefär sådär, kan jag tänka mig att det tisdlas och tasslas i alla regeringskansliet runt om i vår värd. För krig är för många rena guldgruvan.
Har du helt glömt bort alla åren då det pågick en nedrustning?
Tror du inte att det då fanns en försvarsindustri som ville sälja mer?
Kan du komma på vad det var som fick pendeln att svänga?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[media]
Det är väl ingen nyhet att Svensktillverkade vapen används i krig?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den enda krigshetsaren är Putin
Du borde allmänbilda dig lite. Så, jag hjälper gärna till.

Här är en krigshetsare på riktigt. Han pratade väl inte om någon annat än att krig var bra. På tal om "Vad är du beredd att göra för Sverige", sade Graham att han skiter I USA. Allt han bryr sig om är ett lillepluttland på andra sidan jordklotet!
Som tur är dog/mördades han så vi slipper en av alla krigshetsare. Vilket vi firade med ett glas Roséchampagn. Alexander Bonnet.

Lyssna och bredda dina vyer.

https://t.me/putingers_cat/15367

Krigshetsar gör den som startar krig.
När någon invaderar ett annat land är det inte krigshets att rusta upp för försvar.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Att motverka ett nästan färdigt fredsavtal som Boris Johnson gjorde kan också ses som en form av krigshets. Det cirkulerar nu en hel del uppgifter om att folket i Ukraina börjat tröttna på tvångsrekrytering av unga män till fronten och gemensamt sätter sig upp mot myndigheterna och med våld försvarar de sina. Det har även förekommit fall där de fritagit män som skulle föras iväg till krigstjänst så spänningarna i samhället ökar.
Äktheten i klippen har inte helt verifierats men det är klart att missnöjet jäser i samhället.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hiss vit flagga så är kriget över. Sedan börjar helvetet på riktigt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det cirkulerar nu en hel del uppgifter om att folket i Ukraina börjat tröttna på tvångsrekrytering av unga män till fronten och gemensamt sätter sig upp mot myndigheterna och med våld försvarar de sina. Det har även förekommit fall där de fritagit män som skulle föras iväg till krigstjänst så spänningarna i samhället ökar.
Äktheten i klippen har inte helt verifierats men det är klart att missnöjet jäser i samhället.
Det är ju inget nytt, det rapporterades om t.ex. våldsamma dåd mot rekryteringspersonal för 1,5 år sen, se t.ex. här: https://www.tv4.se/artikel/1rwjpB2e...-pa-kort-tid-mot-ukrainska-armens-rekryterare
Men man vet ju inte om det är Ryssland som ligger bakom dåden eller om det är ukrainare.

Men vid undersökningar så verkar det fortfarande som att en majoritet av befolkningen stödjer kriget och andelen har tydligen gått upp i år när Ukraina har gjort framsteg. Rapporteras om det t.ex. här: https://www.ui.se/utrikesmagasinet/...na-i-siffror-sa-har-kriget-slagit-mot-landet/

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inget nytt, det rapporterades om t.ex. våldsamma dåd mot rekryteringspersonal för 1,5 år sen, se t.ex. här: [länk]
Men man vet ju inte om det är Ryssland som ligger bakom dåden eller om det är ukrainare.

Men vid undersökningar så verkar det fortfarande som att en majoritet av befolkningen stödjer kriget och andelen har tydligen gått upp i år när Ukraina har gjort framsteg. Rapporteras om det t.ex. här: [länk]
Det har förekommit länge men jag tycker mig se en ökning av klipp där ukrainare tillämpar gemensamt självförsvar mot regimens knektar.
Redan för några år sedan skrevs om ukrainska män som i självförsvar satte en kniv i de som försökte kidnappa dem för att föra dem till fronten.

BirgitS
Det har förekommit länge men jag tycker mig se en ökning av klipp där ukrainare tillämpar gemensamt självförsvar mot regimens knektar.
Redan för några år sedan skrevs om ukrainska män som i självförsvar satte en kniv i de som försökte kidnappa dem för att föra dem till fronten.
Klipp ska man ju vara väldigt skeptisk till om de inte är verifierade. Det är inte direkt ovanligt med klipp som återkommer men påstås vara nya, kommer från något annat land, gäller något helt annat eller numera är AI-generade/manipulerade. Det gäller krigen i Ukraina, Gaza, Libanon, Iran osv.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att motverka ett nästan färdigt fredsavtal som Boris Johnson gjorde kan också ses som en form av krigshets.
Men det där vet du väl inte ens om det är korrekt? Det var en delegation från Ukraina och förhandlade i Budapest, så långt stämmer det, men hur när ett fredsavtal var man? Enligt den ryska versionen (som du och Intet verkar köpa rakt av) så var man väldigt nära, i stort sett i mål, innan Boris Johnson "förstörde" allt. Problemet med den bilden är ju att Ukraina skulle behöva avstå en massa land, vilket enligt Ukrainsk lag inte är tillåtet, så hur nära ett avtal kan man varit, på riktigt? Hade denna delegation den behörigheten?

Blanda inte bort korten här och skyll på Johnson, skyll på den riktiga skurken och krigshetsaren, Putin och hans anhang. Jag är rätt säker på att du lägger skuld även på Putin (om jag inte minns helt fel), medan Intet däremot duckar all kritik mot Ryssland.

Så, nu kommer jag få en skrattemoji från Intet.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men det där vet du väl inte ens om det är korrekt? Det var en delegation från Ukraina och förhandlade i Budapest, så långt stämmer det, men hur när ett fredsavtal var man? Enligt den ryska versionen (som du och Intet verkar köpa rakt av) så var man väldigt nära, i stort sett i mål, innan Boris Johnson "förstörde" allt. Problemet med den bilden är ju att Ukraina skulle behöva avstå en massa land, vilket enligt Ukrainsk lag inte är tillåtet, så hur nära ett avtal kan man varit, på riktigt? Hade denna delegation den behörigheten?

Blanda inte bort korten här och skyll på Johnson, skyll på den riktiga skurken och krigshetsaren, Putin och hans anhang. Jag är rätt säker på att du lägger skuld även på Putin (om jag inte minns helt fel), medan Intet däremot duckar all kritik mot Ryssland.

Så, nu kommer jag få en skrattemoji från Intet.
Självklart har Putin en stor del av skulden för den nuvarande förfärliga situationen men världen är sällan svartvit utan fel har begåtts på båda sidor.
Ukraina kommer troligen att tvingas till eftergifter för att få till en fred, vad som gäller nu är att få till den så skonsamt som möjligt.
Ukraina har den senaste tiden stärkt sin förhandlingsposition avsevärt genom sina framgångsrika anfall långt in på ryskt territorium.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
- Att en granne vill ansluta sig till en försvarsallians drabbar endast den som tänker anfalla det landet.

- Att en granne vill vara med i EU drabbar bara den som vill utnyttja det landet.

Ni som gormar om krigshets när länder går ihop för att försvara sig mot en mobbare är bara larviga och förtjänar ingen som helst respekt eller att bli lyssnad på. Ni bara skryter om er okunnighet och försvarar en rånare. Löjligt! Gå tillbaka till sandlådan och bråka med Olle, vars fel det är att han fick stryk för att han inte lånade ut sin leksaksbil till er.
Töntar

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
- Att en granne vill ansluta sig till en försvarsallians drabbar endast den som tänker anfalla det landet.

- Att en granne vill vara med i EU drabbar bara den som vill utnyttja det landet.

Ni som gormar om krigshets när länder går ihop för att försvara sig mot en mobbare är bara larviga och förtjänar ingen som helst respekt eller att bli lyssnad på. Ni bara skryter om er okunnighet och försvarar en rånare. Löjligt! Gå tillbaka till sandlådan och bråka med Olle, vars fel det är att han fick stryk för att han inte lånade ut sin leksaksbil till er.
Töntar
Du har nog en liten förenklad och naiv bild av situationen. Ukraina är långt ifrån moraliskt perfekta, se bara mordförsöket mot en oligark i Monaco som skulle sjunga ut om korruptionen med förgreningar ända upp till Zelensky. Så lägligt att kvinnan som placerade ut bomben dödades av en agent i den ukrainska underrättelsetjänsten då hon kom tillbaka efter sitt uppdrag.

Du har nog en liten förenklad och naiv bild av situationen. Ukraina är långt ifrån moraliskt perfekta, se bara mordförsöket mot en oligark i Monaco som skulle sjunga ut om korruptionen med förgreningar ända upp till Zelensky. Så lägligt att kvinnan som placerade ut bomben dödades av en agent i den ukrainska underrättelsetjänsten då hon kom tillbaka efter sitt uppdrag.
Vad har det med en invasion av Ukraina att göra? Ryssland har inga rättigheter att råna ett land bara för att det finns rötägg där. Det har ALDRIG funnits ett hot mot Ryssland, det är bara larv. Det enda hotet mot Putin är han själv.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.