B Bitterhetsakademin skrev:
Brunsmetning känns uttjatat vid det här laget, som jag ser det ligger statens primära skyldighet i att tillgodose en rimlig levnadsnivå för sina invånare och inte skänka hundratals miljarder till andra länder.
Att uppmärksamma något brunt är inte att brunsmeta.

Jämför med att hitta bajs på golvet och påpeka det, det gör inte att jag som ropar på städpersonalen har smetat bajs på golvet.
 
  • Gilla
  • Haha
LaT och 1 till
  • Laddar…
Johan Molander, den före detta Moskvaambassadören intervjuades i P1 och anser att Ryssland är långt ifrån så försvagat som framstår i mediernas önsketänkande. Han utesluter däremot inte helt en palatskupp där Putin byts ut mot en ny regim som kommer att lägga hela skulden på honom och försöka få till bättre relationer med väst.
 
G gaidin skrev:
Att uppmärksamma något brunt är inte att brunsmeta.

Jämför med att hitta bajs på golvet och påpeka det, det gör inte att jag som ropar på städpersonalen har smetat bajs på golvet.
Men på grund av din avföringsskräck ser du "bajs" överallt. Choklad på gatan -"hjälp. Bajs!" Kokosboll i kylskåpet -"hjälp. Bajs!" Örttvål på handfatet -"hjälp. Bajs!" Ja du fattar väl. Kanske?

Så. Vad är du beredd att offra för Sverige. Sälja din båt och nya hus till skillnad mot de du du klankar ner på med ditt missprydande högmod? Eller är det bara det vanliga, tungans bekännelser, när det väl kommer till skott.

Jag är alltså verkligen intresserad av vad du själv vill offra för Sverige i faktisk handling och inte bara pompöst svammel.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vi har nog redan tagit ett stort ansvar, ett oräkneligt antal stödpaket, 44 st Archer, 2 ASC890 flygplan, 20 gruppbåtar, fler än 300 pansarvagnar, fler än 9000 pansarskott, fler än 500 robot 70, 32 stycken Stridsbåt 90, 90 st Stridsfordon 90 samt 10 Stridsvagn 122 för att ta ett axplock av levererad utrustning Många hundra miljarder av skattepengar medan vi har fattigpensionärer som lever på en mycket låg ekonomisk nivå och en sjukvård där patienter dör i vårdköer.
Vilken ekonomisk och demokratisk nivå kommer vi ha om vi låter Ryssland fortsätta sitt krig till det når oss själva i Sverige?
 
  • Gilla
  • Haha
gaidin och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vare sig vi vill eller inte får vi offra mycket för politikernas storhetsvansinne, nu senast 16 Jas Gripen till Ukraina.
Det är lätt att vara frikostig med andras medel.
Är nationella gränser viktiga? Var gör dessa flygplan mest nytta för oss- i Sverige någonstans i Nato eller i Ukraina?
 
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vilken ekonomisk och demokratisk nivå kommer vi ha om vi låter Ryssland fortsätta sitt krig till det når oss själva i Sverige?
Det är ytterst osannolikt att Ryssland skulle angripa Sverige då vi knappast är en del av deras intressesfär, tvärtom kan Natomedlemskap och upprustning öka risken för Sverige.
Neutraliteten har tjänat oss väl under tvåhundra år och borde fått fortsätta istället för att göra landet till en de facto vasallstat under Usa.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är nationella gränser viktiga? Var gör dessa flygplan mest nytta för oss- i Sverige någonstans i Nato eller i Ukraina?
Misstänker att de ukrainska piloterna har störst erfarenhet av MIG-plan och att dessa Jasplan inte blir långlivade i skarpt läge, de slutar förmodligen inom kort som en hög förvridet metallskrot.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Misstänker att de ukrainska piloterna har störst erfarenhet av MIG-plan och att dessa Jasplan inte blir långlivade i skarpt läge, de slutar förmodligen inom kort som en hög förvridet metallskrot.
Mest erfarenhet kanske, men de har väl redan fått utbildningen till Gripen för länge sedan. Ett stridsflygplan är inte en solitär utan en del av ett större system inklusive utbildning och träning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är ytterst osannolikt att Ryssland skulle angripa Sverige då vi knappast är en del av deras intressesfär, tvärtom kan Natomedlemskap och upprustning öka risken för Sverige.
Neutraliteten har tjänat oss väl under tvåhundra år och borde fått fortsätta istället för att göra landet till en de facto vasallstat under Usa.
Nu blir det motsägelsefullt, neutralitet var bra och Nato dåligt. För att vi blir ett mål i Nato eller endast pga USA? Om du inte märkt det så vill USA, åtminstone dess president minska engagemanget eller helt dra sig ur Nato.

Den risk som ligger närmast till hands är att Ryssland utmanar artikel 5 och angriper en del av ett land som är så litet och obetydligt att Nato inte vill agera. Då har de visat att Nato är svagt. Sedan kan de fortsätta koka grodan.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Den risk som ligger närmast till hands är att Ryssland utmanar artikel 5 och angriper en del av ett land som är så litet och obetydligt att Nato inte vill agera. Då har de visat att Nato är svagt. Sedan kan de fortsätta koka grodan.
Det är ju inte helt osannolikt nu när hemmaoponionen vill få ett slut på den halvskaliga invasionen och kräver krafttag. En pytteliten atombomb på Storunan är det knappast något annat land som bryr sig om särdeles mycket. Möjligen Danmark eftersom vi skickade tre obeväpnade officerare till Grönland när vår allierade ville anfalla vår andra allierade. Allt medans ryssarna sprutar rödbetssoppan på matbordet av pur förvåning.

Men. Ni vapenhetsare. Frågan är -"vad är ni beredda att göra för Sverige"? Inte är det mycket, i alla fall. Förutom att snacka förstås?
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är ytterst osannolikt att Ryssland skulle angripa Sverige då vi knappast är en del av deras intressesfär, tvärtom kan Natomedlemskap och upprustning öka risken för Sverige.
Inte i deras intressesfär?
Du är inte medveten om att Sovjet/Ryssland i mängder med år spionerat på Sverige, utfört påverkansoperationer, och många gånger talat om för Sverige hur vi ska göra/inte göra? För mig låter det som att de är synnerligen intresserade. Därmed inte sagt att Sverige står näst på tur. Det gör troligen Moldavien, Georgien, Armenien, eller kanske några av baltstaterna.

För mig är det solklart att det är bättre att Ukraina får de JAS plan som vi inte längre behöver när vi byter ut dem mot nya, än att planen skrotas eller samlar damm.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Den risk som ligger närmast till hands är att Ryssland utmanar artikel 5 och angriper en del av ett land som är så litet och obetydligt att Nato inte vill agera. Då har de visat att Nato är svagt. Sedan kan de fortsätta koka grodan.
Var är din plan B ifall ditt scenario förverkligas? Vilken plan har du för Sverige?

Skall du offra mer flygplan till Ukraina för Sverige?
Själv tycker jag att våra flygmaskiner skyddar Sverige bäst i Sverige.
 
Intet Intet skrev:
Frågan är -"vad är ni beredda att göra för Sverige"? Inte är det mycket, i alla fall. Förutom att snacka förstås?
Frågar du mig? Jag har redan svarat i tråden. Allt
 
Intet Intet skrev:
Var är din plan B ifall ditt scenario förverkligas? Vilken plan har du för Sverige?

Skall du offra mer flygplan till Ukraina för Sverige?
Själv tycker jag att våra flygmaskiner skyddar Sverige bäst i Sverige.
Plan B? Först gäller plan A.

Vi köper ju nya plan som ersätter dessa som skänks.

Läs gärna på om Sveriges och Natos strategi och planer. Varför tror du vi skickat en bataljon till Lettland och nu inte bara skickar en bataljon utan även ska leda styrkorna i norra Finland? Knappast för att vi gör bäst nytta på hemmaplan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Frågar du mig? Jag har redan svarat i tråden. Allt
Hoj! Det var inte lite. Fru, barn, hus, bil, mat. Allt. Imponerande. Blir det skarpt läge och du faktiskt gör det, har du min fulla respekt. Men, kolla upp "Jobs bok" först, så du förstår konsekvenserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.