G gaidin skrev:
Precis! Du menar Ryssland va?
Det är ju nu när Putin är så försvagad som det är bästa tillfället att hålla stånd mot fienden.
Ryssland är några gånger större än Ukraina och är vana vid att ta stora förluster. Dessutom är Ryssland ingen demokrati så den vanlige medborgaren har inte mycket att säga till om.
Den tidigare Moskvaambassadören som intervjuades i P1 igår ansåg att Ryssland långt ifrån är nere för räkning utan det är en propagandabild som målas upp av väst med liten förankring i verkligheten.

B Bitterhetsakademin skrev:
Att prata om snålhet om man tillhör de besuttna är förmätet, det finns många i Sverige som lever på lägsta pension och har svårt att få varje månad att gå ihop ekonomiskt.
Vår välvilliga hjälp har hittills lett till många hundra tusen döda och oändlig materiell skada för ett slutresultat som förmodligen blir sämre för Ukrainas del än vad det fredsavtal som var nära att skivas under blivit.
Tro inte att Ryssland släpper Krim och de områden som har rysk majoritet i första taget.
Vad som är moraliskt rätt och riktigt och vad som är realpolitiskt möjligt är två skilda saker.
Våra gamla fattiga pensionärer har det bättre än 90% av resten av världen, även de hör till toppen av gräddan.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Våra gamla fattiga pensionärer har det bättre än 90% av resten av världen, även de hör till toppen av gräddan.
Den relativa fattigdomen är utbredd i Sverige och en hel del lever under eu:s fattigdomsgräns.
Vi kanske inte ska jämföra oss med folk i underutvecklade länder utan sikta högre än så.
Annars finns ju möjligheten med en riktad beskattning av de välbärgade som kan öronmärkas till försvaret och biståndet till Ukraina.
Till var och en efter behov och från var och en efter förmåga...

Vi i Sverige, ett av världens rikaste länder, har god förmåga.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Den relativa fattigdomen är utbredd i Sverige och en hel del lever under eu:s fattigdomsgräns.
Vi kanske inte ska jämföra oss med folk i underutvecklade länder utan sikta högre än så.
Annars finns ju möjligheten med en riktad beskattning av de välbärgade som kan öronmärkas till försvaret och biståndet till Ukraina.
Rotorsaken är totalitära stater och över 70% av jordens befolkning lever i dessa. Enda sättet att få utvecklingen i de fattiga länderna är att få till demokrati. Det är därför jag tar de demokratiska ländernas (Ukraina och Israel) sida. Väl medveten om att dessa demokratier kan utvecklas mer och båda två tyvärr gått bakåt pga krigen.

Prova att vara journalist, opposition, hbtq eller något annat ”avvikande” i grannländerna i Mellanöstern.

• Haha
Intet
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vi i Sverige, ett av världens rikaste länder, har god förmåga.
När det passar heter det att vi är ett av världens rikaste länder, annars måste det hållas igen på varenda krona...
Till vissa ändamål verkar det finnas ett aldrig sinande ymnighetshorn som formligen sprutar obegränsat med pengar men det är enkelt för politiker att vara generös med andras resurser.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
När det passar heter det att vi är ett av världens rikaste länder, annars måste det hållas igen på varenda krona...
Till vissa ändamål verkar det finnas ett aldrig sinande ymnighetshorn som formligen sprutar obegränsat med pengar men det är enkelt för politiker att vara generös med andras resurser.
Snålhet alltså.

• Haha
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Snålhet alltså.
Så snålhet är slöseriets motsats. Det låter som en slutsats av ett litet barn som vill ha glass. Inte en slutsats av en vuxen karl. Men men.
G gaidin skrev:
Jag antar att du är villig att offra lite mindre än jag då...
Vi har fortfarande inte fått reda på vad du är beredd att offra för Sverige. Tomma ord hittills vilket inte förvånar mig.

Gör som @Pin han kommer att offra allt för Sverige. Hustru, barn, hus och höns. Precis allt. Det kallar jag för beslutsamhet.
Du däremot gömmer dig bakom förolämpningar och ytterst vaga jämförelser. Sad. So sad!

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så snålhet är slöseriets motsats. Det låter som en slutsats av ett litet barn som vill ha glass. Inte en slutsats av en vuxen karl. Men men.

Vi har fortfarande inte fått reda på vad du är beredd att offra för Sverige. Tomma ord hittills vilket inte förvånar mig.

Gör som @Pin han kommer att offra allt för Sverige. Hustru, barn, hus och höns. Precis allt. Det kallar jag för beslutsamhet.
Du däremot gömmer dig bakom förolämpningar och ytterst vaga jämförelser. Sad. So sad!
Jag dementerar höns, det har jag inga.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Jag bor i Sverige och betalar skatt. Jag jobbar på en beredskapsmyndighet och ser allt för ofta redan nu attacker från ryskt håll så för mig är det en ickefråga om Sverige skall vara med och stötta de som står på barrikaderna och stoppar förfallet.

Att som en av världens rikaste nationer sluta med bistånd till fattiga länder och sedan skylla på pensionärerna tycker jag bara är småaktigt och egoistiskt. Jag anser inte att det vi diskuterat här är slöseri, det är nog det som skiljer våra åsikter åt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag bor i Sverige och betalar skatt. Jag jobbar på en beredskapsmyndighet och ser allt för ofta redan nu attacker från ryskt håll så för mig är det en ickefråga om Sverige skall vara med och stötta de som står på barrikaderna och stoppar förfallet.

Att som en av världens rikaste nationer sluta med bistånd till fattiga länder och sedan skylla på pensionärerna tycker jag bara är småaktigt och egoistiskt. Jag anser inte att det vi diskuterat här är slöseri, det är nog det som skiljer våra åsikter åt.
Må vara att Sverige är rikt som nation men de relativa inkomst och förmögenhetsskillnaderna har ökat kraftigt över de senaste årtiondena
Se bara på skillnaden mellan en storbolags-vd och en arbetare, den är många gånger större nu än för femtio år sedan.
Idag tjänar direktören som 77 arbetare och när vi var jämlikast var lönen inte mer än 6-7 gånger högre. Sådant kan iofs lätt lösas med en ökad progressivitet i beskattningen och en bättre fördelningspolitik.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Må vara att Sverige är rikt som nation men de relativt inkomst och förmögenhetsskillnaderna har ökat kraftigt över de senaste årtiondena
Se bara på skillnaden mellan en storbolags-vd och en arbetare, den är många gånger större nu än för femtio år sedan.
Idag tjänar direktören som 77 arbetare och när vi var jämlikast var lönen inte mer än 6-7 gånger högre. Sådant kan iofs lätt lösas med en ökad progressivitet i beskattningen och en bättre fördelningspolitik.
Vad vill du säga med det? Att vi skall skänka mindre pengar till behövande för att det finns många jätterika i Sverige?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad vill du säga med det? Att vi skall skänka mindre pengar till behövande för att det finns många jätterika i Sverige?
Inte nödvändigtvis men vi kan beskatta de rikaste stenhårt i stället för att ständigt dra in på allt för de fattigare. Ett samhälle med ökande klyftor leder inte till något gott utan är en grogrund för ökad polarisering och splittring.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Inte nödvändigtvis men vi kan beskatta de rikaste stenhårt i stället för att ständigt dra in på allt för de fattigare. Ett samhälle med ökande klyftor leder inte till något gott utan är en grogrund för ökad polarisering och splittring.
Det håller jag med om, vad det nu har med denna diskussion att göra?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ska arbetarna leva på bidrag finansierat av beskattning av de rikaste?

Som alltid vill jag angripa rotorsaken, dvs varför vi har arbetslöshet och varför vissa yrken är lågt betalda (lågt värderade av marknaden).

På samma sätt som klyftor skapar polarisering skapar transfereringarna polarisering . Se bara det vi diskuterar i den här tråden just nu.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.