Intet Intet skrev:
Hoj! Det var inte lite. Fru, barn, hus, bil, mat. Allt. Imponerande. Blir det skarpt läge och du faktiskt gör det, har du min fulla respekt. Men, kolla upp "Jobs bok" först, så du förstår konsekvenserna.
Alternativet är ju i värsta fall att också offra allt.

Om det blir skarpt läge? Nej redan nu.
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Med vissa skribenter kanske man ska ändra trådens rubrik till "Vad är du beredd att göra för Ryssland?"
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med vissa skribenter kanske man ska ändra trådens rubrik till "Vad är du beredd att göra för Ryssland?"
Eller, varför inte. -"Vi pompösa som bara snackar men inte handlar". Heja Sverige!😁

Så. Vad skulle du göra för Sverige, bortsett från att skriva en massa strunt?
 
Redigerat:
Enligt Ulf Kristersson är stödet till Ukraina den absolut viktigaste frågan för honom och regeringen och han är stolt över att skänkt 128 miljarder av folkets tillgångar dit.
Som opinionssiffrorna ser ut så lär han väl inte hinna ge bort så mycket till av våra gemensamma medel innan kommande regimskifte men vi får se vad kommande styre gör.
Kriget får inte ta slut, det är en på tok för lönsam affär för det militärindustriella komplexet.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Enligt Ulf Kristersson är stödet till Ukraina den absolut viktigaste frågan för honom och regeringen och han är stolt över att skänkt 128 miljarder av folkets tillgångar dit.
Som opinionssiffrorna ser ut så lär han väl inte hinna ge bort så mycket till av våra gemensamma medel innan kommande regimskifte men vi får se vad kommande styre gör.
Kriget får inte ta slut, det är en på tok för lönsam affär för det militärindustriella komplexet.
Vad tycker du SIDA skulle skickat pengar till istället?

… och epidemier pågår parallellt för att det är lönsamt för big pharma…

Kriget tar inte slut för att Ryssland kan inte backa ur ekonomiskt eller politiskt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så. Vad är du beredd att offra för Sverige. Sälja din båt och nya hus till skillnad mot de du du klankar ner på med ditt missprydande högmod? Eller är det bara det vanliga, tungans bekännelser, när det väl kommer till skott.

Jag är alltså verkligen intresserad av vad du själv vill offra för Sverige i faktisk handling och inte bara pompöst svammel.
Sälja min båt kommer jag att göra, men inte för att ta pengarna till Sverige.

Men t ex så klagar jag inte på att jag är del i att skänka ungefär 2000kr som svensk, i form av en gåva eller snarare en investering i frihet för en stor del av världen.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag swishar alla 2000 kr om ni swishar mig min andel av beloppet som jag anser vara onödiga poster i statens budget.
 
P Pin skrev:
Vad tycker du SIDA skulle skickat pengar till istället?

… och epidemier pågår parallellt för att det är lönsamt för big pharma…

Kriget tar inte slut för att Ryssland kan inte backa ur ekonomiskt eller politiskt.
Om vi nödvändigtvis ska strössla med skattepengar finns det många behjärtansvärda ändamål, Palestina är i stort behov av nödhjälp efter Israels fullskaliga folkmord.
Ryssland kommer inte att ge sig och att Ukraina skulle segra framstår inte som troligt, efter fem års stridigheter har de inte besegrat fienden och börjar få brist på soldater att sända till en säker död vid fronten.
Tror knappast att det vore politiskt möjligt att sända trupper i stor skala till Ukraina vilket är vad som skulle krävas för att trycka tillbaka ryssen.
Dessutom skulle flertalet med rätta vägra att lyda en sådan order.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om vi nödvändigtvis ska strössla med skattepengar finns det många behjärtansvärda ändamål, Palestina är i stort behov av nödhjälp efter Israels fullskaliga folkmord.
Ryssland kommer inte att ge sig och att Ukraina skulle segra framstår inte som troligt, efter fem års stridigheter har de inte besegrat fienden och börjar få brist på soldater att sända till en säker död vid fronten.
Tror knappast att det vore politiskt möjligt att sända trupper i stor skala till Ukraina vilket är vad som skulle krävas för att trycka tillbaka ryssen.
Dessutom skulle flertalet med rätta vägra att lyda en sådan order.
Inte ytterligare 128 miljarder till Israel som blev angripet av den palestinska extremiströrelsen Hamas?

Du är åtminstone konsekvent i att försvara förövarna 👍.
 
G gaidin skrev:
Sälja min båt kommer jag att göra, men inte för att ta pengarna till Sverige.

Men t ex så klagar jag inte på att jag är del i att skänka ungefär 2000kr som svensk, i form av en gåva eller snarare en investering i frihet för en stor del av världen.
De 128 miljarderna gör över tolv tusen per svensk, då räknat alla från vaggan till graven och tärande såväl som nettobetalare.
Till dessa pengar ska även läggas Sveriges del i det gigantiska eu-stödpaketet till Ukraina som kommer att vara en ekonomisk belastning i årtionden framöver.
 
P Pin skrev:
Inte ytterligare 128 miljarder till Israel som blev angripet av den palestinska extremiströrelsen Hamas?

Du är åtminstone konsekvent i att försvara förövarna 👍.
Israel är den aggressiva parten sedan 1948. Försvar mot ockupationsmakten är i högsta grad legitimt.
När man ser hur Israel stjäl palestinska områden och fördriver befolkningen är det lätt att ha förståelse för motståndskampen.
Till och med professor Marc Klamberg
anser att Israel gjort sig skyldigt till grava brott mot folkrätten.
Med sitt ursprung bör han knappast beskyllas för att vara antisemit.
Han är dessutom internationellt ansedd inom området.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
De 128 miljarderna gör över tolv tusen per svensk, då räknat alla från vaggan till graven och tärande såväl som nettobetalare.
Till dessa pengar ska även läggas Sveriges del i det gigantiska eu-stödpaketet till Ukraina som kommer att vara en ekonomisk belastning i årtionden framöver.
Jag pratade om de flygplan för 22 miljarder som skulle skänkas.

Men om du är snål så är det upp till dig. Att tillhöra de översta procenten av välbeställda människor i världen ger åtminstone mig en smula känsla av att man kan hjälpa andra. I Ukrainas fall hjälper vi dessutom oss själva.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
efter fem års stridigheter har de inte besegrat fienden och börjar få brist på soldater att sända till en säker död vid fronten.
Precis! Du menar Ryssland va?
Det är ju nu när Putin är så försvagad som det är bästa tillfället att hålla stånd mot fienden.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag pratade om de flygplan för 22 miljarder som skulle skänkas.

Men om du är snål så är det upp till dig. Att tillhöra de översta procenten av välbeställda människor i världen ger åtminstone mig en smula känsla av att man kan hjälpa andra. I Ukrainas fall hjälper vi dessutom oss själva.
Att prata om snålhet om man tillhör de besuttna är förmätet, det finns många i Sverige som lever på lägsta pension och har svårt att få varje månad att gå ihop ekonomiskt.
Vår välvilliga hjälp har hittills lett till många hundra tusen döda och oändlig materiell skada för ett slutresultat som förmodligen blir sämre för Ukrainas del än vad det fredsavtal som var nära att skivas under blivit.
Tro inte att Ryssland släpper Krim och de områden som har rysk majoritet i första taget.
Vad som är moraliskt rätt och riktigt och vad som är realpolitiskt möjligt är två skilda saker.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.