8 023 läst ·
215 svar
8k läst
215 svar
Vad är du beredd att offra för Sverige?
Driver vi mot USA? Sedan när då? Jag tycker både Sverige och EU snarare drar sig bort från USA.Intet skrev:
Inte "nånting". Jag syftade på USA. Vilket jag trodde var uppenbart. Men, modern tid är ju ett relativt begrepp så du har naturligtvis en poäng i Storbritannien. De var en gång världens största nation och inte hade de kommit dit utan att slakta afrikaner, indier och asiater i största allmänhet samt säkert ett antal millioner till som jag inte kommer på.
Sedan har vi ju Belgien, Tyskland, Holland, Italien och Sverige samt många fler.
Jag omformulerar mig. -Efter andra världskriget. Blev det mer begripligt?
Inte då. Det var inte längesedan Europas toppgarnityr stod uppradade utanför ovala rummet som en välartad och förväntansfyll skolklass och Finlands president, stolt som en tupp deklarerade att han minsann fått en extra kvart med Trump!G gaidin skrev:
Har du glömt det?
Att en ledare träffar Trump är knappast att driva mot USA.Intet skrev:
Som vanligt är det bara trams du skriver.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Vi driver inte tillräckligt snabbt bort från USA däremot. Men det är inte samma sak som vi driver mot 🤣
Jodå. Det har vi gjort sedan slutet av andra världskriget. Den för tillfället rådande dippen, är som sagt bara tillfällig. USA kan göra precis som de vill utan några sanktioner från oss. Inte ens ett hot/löfte att invadera Grönland samt sabotera världsekonomin med ännu ett omotiverat anfallskrig. Eller skall vi kalla det -fullskalig invasion, hjälper oss att få upp ögonen. Istället för hårda bandage skickas en delegation för att snällt be Trump att tänka om.G gaidin skrev:
Att du inte ser det är tack och lov bara ditt problem.
Så. Kan vi återgå till ämnet nu?
Vare sig vi vill eller inte får vi offra mycket för politikernas storhetsvansinne, nu senast 16 Jas Gripen till Ukraina.
Det är lätt att vara frikostig med andras medel.
Det är lätt att vara frikostig med andras medel.
Det är väl skitbra att vi kan mota Ryssland i grinden utan att behöva offra några soldater själva?B Bitterhetsakademin skrev:
Du förstår väl att om Ryssland vinner kriget i Ukraina kommer de att ta ytterligare länder. Ukrainarna offrar sig för ett friare Europa och Centralasien.
När når vi gränsen för hur mycket vi ska skänka, som det ser ut så kommer kriget bli långvarigt och inget snabbt avgörande verkar vara i sikte allt medan tiotusentals stupar varje månad till föga nytta.G gaidin skrev:
Att Ukraina kommer att segra och få tillbaka alla förlorade områden är en utopi utan vad som är realistiskt är att få fram ett så bra fredsavtal som möjligt med så små landavträdelser som möjligt.
Det fanns ett långt gånget fredsförslag som stoppades delvis genom påtryckningar från Boris Johnson som hade sparat åtskilliga hundra tusen liv och enorm förödelse.
Finland tvingades vika sig för en övermäktig fiende men lyckades trots allt behålla delar av sin självständighet trots en mycket hård fred med stora förluster av territorium och gigantiska krigsskadestånd men alternativet var värre.
Jag antar att du är villig att offra lite mindre än jag då...B Bitterhetsakademin skrev:När når vi gränsen för hur mycket vi ska skänka, som det ser ut så kommer kriget bli långvarigt och inget snabbt avgörande verkar vara i sikte allt medan tiotusentals stupar varje månad till föga nytta.
Att Ukraina kommer att segra och få tillbaka alla förlorade områden är en utopi utan vad som är realistiskt är att få fram ett så bra fredsavtal som möjligt med så små landavträdelser som möjligt.
Det fanns ett långt gånget fredsförslag som stoppades delvis genom påtryckningar från Boris Johnson som hade sparat åtskilliga hundra tusen liv och enorm förödelse.
Finland tvingades vika sig för en övermäktig fiende men lyckades trots allt behålla delar av sin självständighet trots en mycket hård fred med stora förluster av territorium och gigantiska krigsskadestånd men alternativet var värre.
Vi har nog redan tagit ett stort ansvar, ett oräkneligt antal stödpaket, 44 st Archer, 2 ASC890 flygplan, 20 gruppbåtar, fler än 300 pansarvagnar, fler än 9000 pansarskott, fler än 500 robot 70, 32 stycken Stridsbåt 90, 90 st Stridsfordon 90 samt 10 Stridsvagn 122 för att ta ett axplock av levererad utrustning Många hundra miljarder av skattepengar medan vi har fattigpensionärer som lever på en mycket låg ekonomisk nivå och en sjukvård där patienter dör i vårdköer.G gaidin skrev:
Haha, det gamla "Vi kan inte hjälpa någon för pensionärerna är fattiga"-argumentet.B Bitterhetsakademin skrev:Vi har nog redan tagit ett stort ansvar, ett oräkneligt antal stödpaket, 44 st Archer, 2 ASC890 flygplan, 20 gruppbåtar, fler än 300 pansarvagnar, fler än 9000 pansarskott, fler än 500 robot 70, 32 stycken Stridsbåt 90, 90 st Stridsfordon 90 samt 10 Stridsvagn 122 för att ta ett axplock av levererad utrustning Många hundra miljarder av skattepengar medan vi har fattigpensionärer som lever på en mycket låg ekonomisk nivå och en sjukvård där patienter dör i vårdköer.
Kör på du, kör brunhögerns narrativ så blir du säkert lycklig. Du hamnade precis i ett "fack" här hos mig nu
Brunsmetning känns uttjatat vid det här laget, som jag ser det ligger statens primära skyldighet i att tillgodose en rimlig levnadsnivå för sina invånare och inte skänka hundratals miljarder till andra länder.G gaidin skrev: