Hej!
Har anlitat ett företag för att renovera badrummet. Har ännu inte betalat för arbetet. Då allt inte riktigt är färdigställt.
Blev lite fundersam över golvbrunnen, se bild
Då jag själv inte är kunnig så undrar jag om någon kan hjälpa till och se om det ser bra ut? Jag upplever även att det samlas för mycket vatten precis vid brunnen, kan det vara bakfall? Har försökt använda ett litet vattenpass men vet inte riktigt om jag placerat det rätt :P

Undrar även om det verkligen är korrekt att man får ha rör som sticker upp från golvet? Det är för elementet, Hantverkarens förklaring är att det inte är i zoon 1 och att det tydligen är omständigt att göra på annat sätt?

Vad tycker ni?

• IMG_1535.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1532.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1530.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1527.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1526.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1623.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1622.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Silas 2
  • Laddar…
Hej

Är detta en fastighet du själv äger eller är det en bostadsrätt?

Vad är det som har gjorts i badrummet? Golvbrunnen ser ut att vara gammal med tanke på all smuts.

Är ju svårt att ändra på rören till elementet utan en omfattande omdragning av rören.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är detta en fastighet du själv äger eller är det en bostadsrätt?

Vad är det som har gjorts i badrummet? Golvbrunnen ser ut att vara gammal med tanke på all smuts.

Är ju svårt att ändra på rören till elementet utan en omfattande omdragning av rören.
Hej!
Det är en bostadsrätt. Det är en totalrenovering av badrummet där golvbrunnen skulle ha bytts ut?

Har ni använt duschen ett tag sedan den gjordes om? Mängden skit på kanterna under locket tyder på att den inte direkt är ny.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
I en bostadsrätt så ägs rören till värmesystemet av bostadsrättsföreningen, så att flytta på dem skulle du behöva tillstånd för. Kostnaden skulle öka rejält i och med det då det troligen är betong rören är dragna i.

Kanske är golvbrunnen bara väldigt smutsig. Men den borde vara mycket finare om arbetet precis har blivit färdig.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det bästa är nog att ta in en besiktningsman som får gå igenom hela badrummet på plats.

Det är inte tillåtet att ha radiatorrören genom golvet, utan det är en avvikelse. Borde ha dragits om från stammen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte tillåtet att ha radiatorrören genom golvet, utan det är en avvikelse. Borde ha dragits om från stammen.
I ett betongbjälklag i ett flerfamiljshus är det oftast orimligt dyrt att dra om rören bara för att slippa den lilla avvikelsen.

• Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
I ett betongbjälklag i ett flerfamiljshus är det oftast orimligt dyrt att dra om rören bara för att slippa den lilla avvikelsen.
Det beror ju på hur det är gjort. Hos oss går stammarna för allt precis bredvid radiatorn och radiatorrören gjorde en krök neråt från stammarna, genom betongen och sen uppåt. Alltså en mycket liten kostnad att i stället dra rören rakt ut genom väggen.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Är det betongbjälklag så spelar en avvikelse ingen roll ändå. Det är ändå inte där merparten av skadorna startar ändå så det blir aldrig aktuellt att ens fundera på dylikt.
Att sträva efter att uppfylla varenda regel som finns blir svårt då det kommer nya hela tiden, året efter renoveringen har de hittat på nåt nytt ändå........

• Gilla
Artemisia och 10 till
  • Laddar…
Precis känns lite överkurs att dra om rören tillnradiatorn om det är betonghus, bostadsrätt.
Brunnen ser jag med mitt amatöröga inget fel på

Jag ser inget uppenbart fel med brunnen, mer än att den ser ut att ha varit använd rätt länge. Hur länge sedan är det som du började använda det renoverade badrummet?

Metoden att mäta lutningen gör du med vattenpass som du håller (eller pallar under med en kil) så att det ligger helt i våg, bublan i mitten. Sedan mäter du avståndet ned från passet ned till golvet. Kravet är en lutning på minst 7mm/m. Så har du ett vattenpass som är 60 cm långt så skall avståndet vara minst 0,6m x 7mm = 4,2mm. Och det får vara max 30 mm/m.

När det gäller rör upp ur golvet så är det fel, oavsett vilken våtzon det är i. Dessutom sitter rören för nära väggen. Rörgenomföring får inte finnas närmare ett hörn vägg/golv, eller vägg/vägg än 60mm.

Men det är väldigt vanligt att det blir orimligt svårt/dyrt att få bort alla rör upp genom golv vid en renovering. Då skall det skrivas en avvikelserapport.

Reglerna finns här (lätta att läsa): https://admin.bkr.se/app/uploads/2026/02/BKR_BBV_2026_webb.pdf Det intressanta börjar ungefär på sida 12 eller 13. Tabellen 4 på sidan 21 visar att rören inte får komma upp genom golvet.

• Gilla
Snussekina och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dessutom sitter rören för nära väggen. Rörgenomföring får inte finnas närmare ett hörn vägg/golv, eller vägg/vägg än 60mm.

Det är avståndet från tätskiktet till röret som räknas - Inte från kakelplattan. På TS bild ser det ut att vara minst 60 mm från plattan, så säkert minst 70 mm från tätskiktet.

H hempularen skrev:
Jag ser inget uppenbart fel med brunnen, mer än att den ser ut att ha varit använd rätt länge. Hur länge sedan är det som du började använda det renoverade badrummet?

Metoden att mäta lutningen gör du med vattenpass som du håller (eller pallar under med en kil) så att det ligger helt i våg, bublan i mitten. Sedan mäter du avståndet ned från passet ned till golvet. Kravet är en lutning på minst 7mm/m. Så har du ett vattenpass som är 60 cm långt så skall avståndet vara minst 0,6m x 7mm = 4,2mm. Och det får vara max 30 mm/m.

När det gäller rör upp ur golvet så är det fel, oavsett vilken våtzon det är i. Dessutom sitter rören för nära väggen. Rörgenomföring får inte finnas närmare ett hörn vägg/golv, eller vägg/vägg än 60mm.

Men det är väldigt vanligt att det blir orimligt svårt/dyrt att få bort alla rör upp genom golv vid en renovering. Då skall det skrivas en avvikelserapport.

Reglerna finns här (lätta att läsa): [länk] Det intressanta börjar ungefär på sida 12 eller 13. Tabellen 4 på sidan 21 visar att rören inte får komma upp genom golvet.
Har bara använt den i ca 2 veckor och reagerade även själv på att den var lite väl smutsig. Har som sagt inte så mycket kunskap kring detta så förlitar mig på att dem gör saker rätt.
Som jag förstått det är det så är det som du säger svårt att genomföra det men tack för tipsen.
Ska nog låta en oberoende besiktningsman titta på allt. Är lite nojig över att allt inte är fackmannamässigt utfört men samtidigt så har de garanterat att göra det. Kanske är det jag som bara är nojig :P

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att vars nojig över badrum är du inte först att vara på detta forum.
Allt som oftast är det ingen fara. Det finns ju dom som har ett badrum som hållt i 15år+ och ser att ett hål på andra sidan i ett stort badrum som har ett gammalt hål som inte fyllts med silicon och tror att nu måste hela badrummet göras om.

Det är lite samma som asbestnojja som behandlas som kryptonit.

Ta dit en utomstående Besiktning om det känns som gör att du kan sova bättre :)

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
M Melli1 skrev:
Hej!
Har anlitat ett företag för att renovera badrummet. Har ännu inte betalat för arbetet. Då allt inte riktigt är färdigställt.
Blev lite fundersam över golvbrunnen, se bild
Då jag själv inte är kunnig så undrar jag om någon kan hjälpa till och se om det ser bra ut? Jag upplever även att det samlas för mycket vatten precis vid brunnen, kan det vara bakfall? Har försökt använda ett litet vattenpass men vet inte riktigt om jag placerat det rätt :P

Undrar även om det verkligen är korrekt att man får ha rör som sticker upp från golvet? Det är för elementet, Hantverkarens förklaring är att det inte är i zoon 1 och att det tydligen är omständigt att göra på annat sätt?

Vad tycker ni?
Brunnen ser inte ny ut men svårt att avgöra om den är korrekt. Inga andra rör än avlopp och golvbrunn får komma upp genom golvet. Hela golvet är våtzon 1 oavsett storlek. Om rör måste vara kvar finns det krav på hur genomföringar ska utföras och vilka avstånd från väggar och mellan rören som gäller. Här är det avvikelser på båda punkterna. Kolla gärna vad som gäller i GVKs " Säkra Våtrum"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.