får och inte får ta bort den är en smak sak anser jag hur man ser det, han ansåg troligen att den hörde till poolen som "komplett set" bla bla. ska man titta på lagliga sidan så får han absolut ta ner den och rota bäst han vill. så länge han har el behörighet eller anlitar någon som har det. dock vet jag om en del som pular och rotar i elen själva då dom anser sig ha tillräcklig kunskap.
men sak samma som sagt. inget att ojja sig över. som demmpa sa, sätt en kopplingsdosa utomhus där kabeln är. även ifall den inte är inkopplad inne så är det både bättre för kabelns skull samt snyggare. skulle det även vid framtiden kopplas något på den linan så är det säkert dessutom...
gällande kostnaden för elrenovering så är det många faktorer som beror priset där. kabeln brukar man oftast kunna återanvända så länge det är jordkabel dragen med.
har sett flertal äldre hus med ojordade uttag, där dom bara helt enkelt klippte jordkabeln inne i eluttaget, brytare osv.
att byta till nyare brytare och uttag är igentligen ett krav anser jag estetiskt ifall man har dessa tankegångar. blir så otroligt mycket snyggare.
finns dessutom
en artikel med just den här informationen här på byggahus.se ang detta.