Hej
Nyligen inflyttad så upptäckte jag idag att säljaren plockat ner något från elcentralen. Har tyvärr bara ett halvdåligt foto som jag av en slump tog vid visningen. Kabeln som anslutit till "saken" gick till deras utomhusbubbelpool. Har de snuvat mig på en jordfelsbrytare eller vad är det? På bilden ser ni den genomskinliga kåpan mitt i bild,under propparna o till v om de andra
ImageUploadedByByggahus.se1358793275.018205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var bestämt att de skulle ta med poolen,trodde dock inte att elinstallationer skulle ingå i den avtalspunkten?

Om det är just den där genomskinliga saken dom tagit, så är det en elmätare.
Dom har väl satt in den extra just för att kunna se hur mycket ström poolen gjorde av med.
Men om dom skulle ha låtit den setat kvar eller inte???? Skulle du ha haft någon nytta av den själv?? Om inte, så skulle inte bråka om det iaf.
MvH

Den genomskinliga kåpan är en gammal elmätare. Säljarna får absolut inte plocka med sig fast installerad utrustning oavsett vad det handlar om.

Den kabeln som gått dit(finns kvar) gick som sagt till deras pool,så tänkte att det också var en jordfelsbrytare inbyggd. Det är alltså den genomskinliga boxen till vänster om de 3 propparna som sitter vertikalt precis vid dörrposten.

Om du med "genomskinliga saken" menar den svarta saken med lite genomskinligt på så ser det med stor sannolikhet ut som en äldre elmätare. Liknar nåt åt det här hålle:
http://hallandsposten.se/image_proc.../derivatives/full/4190353674.jpg?maxWidth=650

Dom kanske haft den att mäta strömmen enkom till poolen?
Berättigar väl inte att dom tar med den eftersom den är fast installerad. Men jag tror inte det är någonting du kommer att sakna. Kostar bara nån hundring begagnad på ex Kjell.com

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Så sant,ser ut som det är/var en elmätare. Men om den nu är så billig,varför ens plocka med den om den nu räknas som fast installation vilket låter rimligt..jaja,hallandsposten-trevligt :-) mina hemtrakter..

För att folk är som det är, hellre slippa ta ner än spara 100:- :)

Är väl kutym att ha före/efter bilder här på forumet så...
ImageUploadedByByggahus.se1358794812.369629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla grejer va? Elen är omdragen med jord på vån 1,undra vad det kostar att få det gjort på vån 2 också. + då jordfelsbrytare för utomhus och inomhus. Någon som har mellan "tummen o pekfingret" pris?

Kanske hade han installerat den själv, vilket man ju inte får, och därför kopplade bort den för att återställa till "lagligt" skick? Fråga...

Det var inte så att ni kom överens om att han skulle ta med sig poolen "och utrustningen till den" eller något liknande.

I mina öron låter i alla fall "poolen" som lite luddigt.

Helt värdelöst enligt mig att ha den ;) Dock så mäter de ju Exakt om man inte lurar de med magneter eller hänger ut de fårn väggen etc ;)

3-5kkr för endast jfb monterat skulle jag nog säga många tar. Vissa har inräknat felsökning i detta. Dock bygger du om och drar jord överrallt så hamnar det mycket på timmar. kanske 20timmar? Ibland två personer som drar om tråd och sätter dit nya uttag etc. går mycket snabbare om det är omöblerat!

Är det gammalt tråd så kan man byta all tråd och byta knappar mm. Blir lite dyrare om man byter alla strömmställare mm men höjer ju helheten. En ny central med automatsäkringar kanske är att spana på? Vill man så kan man ha flera JFB vilket kan vara bra. Tex En för varje våningsplan. Du kan juu även få en "under" Elmätare på tex värme eller kyl/frys mm så man vet vad fasta saker och uppvärmingskostnad ligger på. Ger oftast ett bra hum om man har några Elaka prylar som drar oerhört mycket ström.

Den lilla kapslingen till höger i bild behöver inte vara där då den ser ut att ha varit kopplad till polen. Men kan ju alltid vara bra att ha ett par lediga grupper förvisso om du inte byter ut centralen dvs.

Prospektet hade en bild på uteplatsen o poolen med text härlig blablabla.poolen ingår ej i överlåtelsen. Strunt samma,blev mest nyfiken då kabeln numera ligger helt exponerad med tåtarna synliga på uteplatsen. Tog därför o följde kabeln för att se om jag kunde koppla ur den då det inte såg så elsäkert ut,nu behövdes ju inte då säljaren kopplat bort hela paketet

Tack för inputen fullmoon

Sätt en kopplingsdosa ute som du låter kabeländen gå in i, ser antagligen snyggare ut, ser mer proffsigt ut.

Om poolen inte ingick i köpet så kan man nog anse att säljaren hade rätt att ta ner mätaren som mätte förbrukningen för poolen. Det blir ju en bra plats att sätta en utanpåliggande jfb på.

Jag hade bara tackat för hjälpen. :) Skönt att slippa rota med gamla saker som inte har där att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.