H hakan_o skrev:
Förmodligen inte då hålen uppkommer nattetid. Då sover skatan...
Ja precis.

H hakan_o skrev:
Vaknade upp till en uppriven gräsmatta idag igen.

Tröttnat på det nu och beställt en sån här så får vi se om det hjälper...

[länk]
Är det vildsvinen? Du får gärna berätta sen om den fungerar. Jag har problem med rådjur som förstör mina nya tujaplantor. Dom har förstört 12 stycken denna sommaren och funderar på om jag ska ha elstängsel runt hela tomten, både ute mot skogen men inifrån också. Dom attackerar från alla hål.

F F.M.L. skrev:
Är det vildsvinen? Du får gärna berätta sen om den fungerar. Jag har problem med rådjur som förstör mina nya tujaplantor. Dom har förstört 12 stycken denna sommaren och funderar på om jag ska ha elstängsel runt hela tomten, både ute mot skogen men inifrån också. Dom attackerar från alla hål.
I mitt fall är det grävling. Eller möjligen räv. Men jag tror mina hål är för djupa och smala för att det skall kunna vara räv. Grävlingens tassar är smalare och mindre och även nosen tror jag är smalare som bättre passar in på mina hål.
Oavsett vilket det är så kan man ju hoppas på att ljud och ljus får dom att gå undan.

Tidigare när det skedde närmare garaget så ställde jag en radio på hög volym nattetid där inne och då verkade det som om problemet försvann. Nu är hålen för långt bort från garaget för att det skall göra nytta.

H hakan_o skrev:
I mitt fall är det grävling. Eller möjligen räv. Men jag tror mina hål är för djupa och smala för att det skall kunna vara räv. Grävlingens tassar är smalare och mindre och även nosen tror jag är smalare som bättre passar in på mina hål.
Oavsett vilket det är så kan man ju hoppas på att ljud och ljus får dom att gå undan.

Tidigare när det skedde närmare garaget så ställde jag en radio på hög volym nattetid där inne och då verkade det som om problemet försvann. Nu är hålen för långt bort från garaget för att det skall göra nytta.
Ok förstår det och hoppas att det hjälper. I mitt fall så tror jag att det är räven som har gjort hålen. Vi har en räv som är alltid ute på nätterna i villaområdet, speciellt på vår tomt.

janwide
H hakan_o skrev:
Vaknade upp till en uppriven gräsmatta idag igen.

Tröttnat på det nu och beställt en sån här så får vi se om det hjälper...

[länk]
Kan absolut funka. Enda problemet är väl om man stör grannar och eventuellt sin egen nattsömn om den låter mycket.

janwide janwide skrev:
Kan absolut funka. Enda problemet är väl om man stör grannar och eventuellt sin egen nattsömn om den låter mycket.
Ja, vi får se hur den funkar och låter.
Funkar den så kan man ju hoppas att den inte låter så många gånger utan att viltet lär sig att där är det otrevligt att vara...och då kommer den ju inte att gå igång så ofta. I den bästa av världar i alla fall...
Sen finns det annat så klart, katter, harar o dyl. som kan trigga igång den.

janwide janwide skrev:
Hade gärna skaffat ett par såna, det vara bara positivt enligt recensionerna men jag har ett 80 meters lång tujaplanter och det krävs många för att täcka hela häcken, synd.

F F.M.L. skrev:
Hade gärna skaffat ett par såna, det vara bara positivt enligt recensionerna men jag har ett 80 meters lång tujaplanter och det krävs många för att täcka hela häcken, synd.
Det krävs nog inte så himla många för 80 meter. Tre stycken kanske? Och ljudet hörs inte inomhus alls. De flesta vuxna verkar inte kunna höra det överhuvudtaget.

• Gilla
F.M.L. och 1 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det krävs nog inte så himla många för 80 meter. Tre stycken kanske? Och ljudet hörs inte inomhus alls. De flesta vuxna verkar inte kunna höra det överhuvudtaget.
Med tanke på att dom hade en räckvidd på ca 5 meter så undrar jag hur kan man placera 3 st på en 80 meters häck? Hade verkligen uppskattat om du kan illustrera på något sätt eller med kort beskrivning i alla fall. Se bifogad bild, röd linje 80 meters häck, gröna prickar är dom plantor (12 st) som rådjuren har förstört. Häcken innehåller totalt 150 tujor.

• Luftfoto av en tomt med en röd linje som markerar en 80 meters häck och gröna prickar som visar skadade plantor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt, det var absolut slarvigt räknat av mig och de jag har erfarenhet verkar gå igång på betydligt längre avstånd än 5 meter, närmare 10. De har inte heller en massa olika ljud utan bara nån slags ultraljud som piper obehagligt för djuren och är billigare i inköp men har vanliga batterier så de blir väl dyrare i längden. Grannarna här har dem för att hålla vildsvinen från gräsmattan men de har funkat bra mot rådjur också. Jag är lite i valet och kvalet att skaffa själv. Slipper gärna rådjur (vildsvinen verkar inte intresserade av min tomt) men vill inte skrämma bort andra djur och det kanske blir otrevligt för min katt. Jag vet inte exakt vilket märke de använder men något från Amazon är det som blivit poppis i grannskapet här.

Jag tänker mig att man ställer dem på gräsmattan ca 5 m ut och riktar mot Häcken och att de då täcker upp ca 10-12 m av häcken. Men ja det blir ju betydligt fler än 3 enheter. Men kanske ändå billigare än att köpa ny häck eller stängsla in den?

TRJBerg
Tror det skulle vara intressant att kamerabevaka inrådet så du vet vilket djur det är. En viltkamera passar bra här. Du kan fästa den till ett träd t ex.
Vore roligt för oss kommemtatorer också. 😀

H Harmagedon skrev:
Förlåt, det var absolut slarvigt räknat av mig och de jag har erfarenhet verkar gå igång på betydligt längre avstånd än 5 meter, närmare 10. De har inte heller en massa olika ljud utan bara nån slags ultraljud som piper obehagligt för djuren och är billigare i inköp men har vanliga batterier så de blir väl dyrare i längden. Grannarna här har dem för att hålla vildsvinen från gräsmattan men de har funkat bra mot rådjur också. Jag är lite i valet och kvalet att skaffa själv. Slipper gärna rådjur (vildsvinen verkar inte intresserade av min tomt) men vill inte skrämma bort andra djur och det kanske blir otrevligt för min katt. Jag vet inte exakt vilket märke de använder men något från Amazon är det som blivit poppis i grannskapet här.

Jag tänker mig att man ställer dem på gräsmattan ca 5 m ut och riktar mot Häcken och att de då täcker upp ca 10-12 m av häcken. Men ja det blir ju betydligt fler än 3 enheter. Men kanske ändå billigare än att köpa ny häck eller stängsla in den?
Ingen fara, jag är ingen expert heller. Jag försöker bara hitta ett enkelt alternativ men effektivt. I med att rådjuren attackerar tujorna inifrån tomten också så måste jag tyvärr stängsla in hela häcken och skulle jag ha ett sånt enkelt elstängsel från biltema så landar jag på ca 4000-5000 kr.

Dessa detektorer (jag gillar dom, by the way) som enligt instruktionerna ska detektorerna placeras mellan 5-8 meter ifrån aktivitet men för att vara på den säkra sidan så måste ha jag dom på varje 10 meter, dvs 5 meter frekvenser på varje sida. Detta innebär att jag behöver placera 8 st för att täcka en 80 meters lång häck. Just nu är det kampanj 4 st för 1799 kr x 2 = 3 598 kr. Frågan är vilket är mest effektiva? Elstängsel vs rörelsedetektor mot ungefär samma kostnad? Har jag resonerat fel? ☺️

Elstängsel lär ju vara helt säkert. Folk verkar ha varierande resultat med skrämmorna så det är nog inte lika säkert.

Du behöver inte ha skrämmor på båda sidor av häcken. Ljudet går ju igenom.

En del säger att blött hår från mäniskan gillar inte rådjur och kanske andra med. Prova med att gå till hårfrisörskan och fråga om det går att få avklippt hår. Den ska hängas upp i en tygpåse och blötas, då kommer den att avge en mäniskodoft. Ingen garanti direkt, men fungerar för en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.