Vattensork gjorde liknande hål i vår gräsmatta.

Det märker man snabbt genom att peta med en pinne åt lite olika håll. Sork gräver tunnlar 5-10cm under marken åt sidan som ansluter till ingångshål.

Fällor av den här varianten var väldigt effektiva för mig.

F F.M.L. skrev:
Upptäckte i morse och min första tanke var vildsvin men jag är osäker på det. Tips?
Svårt att säga utifrån bilderna men vi har något liknande. Det är fåglar som rivit i jakt på mask och larver.

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
Tror 100% att det är skator. Inget ovanligt. Min dotter har samma i sin gräsmatta och där är det skator som gör det

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
F F.M.L. skrev:
Upptäckte i morse och min första tanke var vildsvin men jag är osäker på det. Tips?
Grävling som letar larver, jag vet har fångat med bur. Sen kom jägaren och fixade resten.

• Gilla
F.M.L. och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har haft märkliga hål i min gräsmatta (långt ute på landet i uppland/bergslagen).
Bl a ett där öppningen var ca 20-30 cm och djupet ca 70 cm.
Kom aldrig på vad de berodde på. (Ingen jordhög el. annat tecken på djur, ej heller ser jag underminering som troligt då den delen av gräsmattan varit orörd sedan åtminståne 1995, troligen mycket längre. Och hålet har uppstått de 3-4 senaste åren och blivit djupare efter hand.)
Har nyligen fyllt det (och andra hål) med sten och grus och jord överst.

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
F F.M.L. skrev:
Blekinge. Ett hål är typ nästan 1 decimeter djup eller man får plats med min knytnäve, resten av hålen är mindre.
Jag bor i södra kalmar län, har typ sådana hål som du nämner, båda på våren och sensommaren, på våren har vi haft grävlingar som förorsakat dom, då jag vid ett tillfälle lyckats fånga en, på sensommaren brukar vi ha rävar som är här och gör ungefär samma typ av hål men då blir det inte lika många hål gräva, jag har dessutom sett när dom varit här och ställt till det i gräsmattan, irriterande men bor man på landet så...

Väldigt övertygad om att det är grävling. Har likartade hål i min gräsmatta nära på varenda natt just nu.
Så tröstlöst att vara ute en halv dag och laga alla hål och nästa natt ser det likadant ut igen.

Jag har dessa "junibaggar" som svärmar tidigt på sommaren över gräsmattan och lägger sina ägg där som sedan blir eftertraktade larver. Både skator och grävlingar jagar detta byte. Eftersom larverna tar död på gräsrötterna är det lätt för skatorna att slita bort stora stycken dött gräs/mossa för att komma åt larverna.
Men skatorna krafsar inte upp jord på samma sätt som grävlingen gör, ligger det massa jord sidan om är det inte skator.
Ett ständigt återkommande problem detta. Funderat på en grävlingfälla men kostar ju sina tusenlappar.
Även funderat på en "viltskrämma" med rörelsesensor och blinkande ljus med 13 olika sorts ljud som spelas upp random. Då klarar man sig undan lite billigare.

F F.M.L. skrev:
Såg där såg det ut när vi hade pingborrelarver i gräsmattan som skator älska att gräva upp. Det är dessutom helt rätt säsong för det nu. Men om du har det så lär du veta det inom ett par dagar för i så fall kommer 5 hål bli 10 bli 20 tills hela gräsmattan är uppgrävd

Om det är så att du TS inga hål har i gräsmattan på kvällen men det är fullt av hål på morgonen efter är det knappast skator.
Skator är inget nattdjur som jagar föda så dags. Det är däremot grävlingen.

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
B BillJ skrev:
Jag bor i södra kalmar län, har typ sådana hål som du nämner, båda på våren och sensommaren, på våren har vi haft grävlingar som förorsakat dom, då jag vid ett tillfälle lyckats fånga en, på sensommaren brukar vi ha rävar som är här och gör ungefär samma typ av hål men då blir det inte lika många hål gräva, jag har dessutom sett när dom varit här och ställt till det i gräsmattan, irriterande men bor man på landet så...
Vi har en räv som går här i området och har faktiskt tänk att det kan vara den.

H hakan_o skrev:
Om det är så att du TS inga hål har i gräsmattan på kvällen men det är fullt av hål på morgonen efter är det knappast skator.
Skator är inget nattdjur som jagar föda så dags. Det är däremot grävlingen.
Ja det var under natten det hände. Jag misstänker först att det är räven om inte grävling. Vi har aldrig haft grävling här utan vi har en räv i området som hittar på allt möjligt. För ett tag sen fångade jag en mullvad men la tillbaka i hålet, precis i utkanten av tomten bakom mina plantor. Några dagar efter såg ett stort hål igen och räven hade tagit den döda mullvaden. Jag misstänker att räven går runt nu och letar efter mat, kan mycket väl vara rävens hål.

Det är fåglar, troligen skata som letar larver. Ex.vis ollonborrelarver. Feta, vita kanske göda!

G GöranSbo skrev:
Det är fåglar, troligen skata som letar larver. Ex.vis ollonborrelarver. Feta, vita kanske göda!
Förmodligen inte då hålen uppkommer nattetid. Då sover skatan...

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
G GöranSbo skrev:
Fast hålen uppkommer under nattetid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.