23 368 läst ·
94 svar
23k läst
94 svar
Vad är det för hål på min gräsmatta?
Blekinge. Ett hål är typ nästan 1 decimeter djup eller man får plats med min knytnäve, resten av hålen är mindre.J JeLö skrev:
Är det lite sprida oregelbundna hål i gräsmattan så brukar det vara grävlingen hos mig.
Djur som gräver hålor att bo i brukar välja mer undanskymda platser och vildsvinen brukar inte nöja sig med så där begränsad förstörelse.
Djur som gräver hålor att bo i brukar välja mer undanskymda platser och vildsvinen brukar inte nöja sig med så där begränsad förstörelse.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Jag har sett mullvadshål på annat håll och där var det snå jordhögar intill hålen , men här saknades jordhögarna
Skulle möjligtvis lunna var6nåhon som varit framme med en spade och grävt upp något...
Upptäckte hålen när jag klippte gräset
Skulle möjligtvis lunna var6nåhon som varit framme med en spade och grävt upp något...
Upptäckte hålen när jag klippte gräset
Jag hade liknande hål i gräsmattan för några år sen och såg sen skator på bar gärning gräva i marken med näbbarna.
Ja det lutar mer och mer att det är grävling. Jag har som sagt sett tidigare spillning på min tomt och kan mycket väl vara från grävlingen.janwide skrev:
Verkar såkrillek skrev:
Hade liknande hål förra sommaren, om än inte så stora som ditt största. Fick förklarat att det var skator som var på jakt efter pingborrelarver. Skatorna kan tydligen vara riktigt energiska efter dessa feta delikatesser.
I våras när vi skulle gräva igenom hustruns pallkragar hittade vi säkert 30 pingborrelarver i en av dem, och vi hade några rejält stora döda fält i gräsmattan, så skatorna visste vad de gjorde. I år blir det nog nematoder emot larverna...de kan förstöra rätt mycket.
I våras när vi skulle gräva igenom hustruns pallkragar hittade vi säkert 30 pingborrelarver i en av dem, och vi hade några rejält stora döda fält i gräsmattan, så skatorna visste vad de gjorde. I år blir det nog nematoder emot larverna...de kan förstöra rätt mycket.