F F.M.L. skrev:
Det såg ut från långt hål att det var vildsvin, såg bökigt ut, men när jag kom dit så upptäckte hålen också. Jag är helt säker på att det är varken mullvad eller sork. Jag har haft som sagt problem med mullvad innan och vet hur det ser ut. Det är mellan grävling, råtta eller likdanande. Vi har även en räv som går alltid runt här och hittar på allt möjligt.

Ibland har jag sett spillning på tomten och har alltid trott att det är från räven men nu när jag ser detta så funderar jag på om spillningen var just från grävlingen. Lurigt eller vad säger ni?
Grävlingen är sannolkt skyldig
 
H Harmagedon skrev:
Elstängsel lär ju vara helt säkert. Folk verkar ha varierande resultat med skrämmorna så det är nog inte lika säkert.

Du behöver inte ha skrämmor på båda sidor av häcken. Ljudet går ju igenom.
Ja jag har tänkt placera skrämmorna en på varje 10 meter ifall jag satsar på det men jag får se vilket alternativ det blir.
 
H hantverkaren kent skrev:
Grävlingen är sannolkt skyldig
Mycket möjligt men jag är inne på räven också. Vi har en räv här hos oss varje kväll och beter sig riktigt illa. En gång när vi var på semester drog räven markduken som finns runt plantorna och robotgräsklipparen hade tyvärr fastnat på den och när vi kom tillbaka så var gräset nästan i brösthöjd. En annan gång när jag skulle till jobbet så hittar jag en skit i trappan som han hade hittat på. Det är krig mellan mig och räven sen ett par år tillbaka men jag vet inte hur jag blir av med honom. Jag vet att det finns viktigare saker i samhället men räven dumar sig mot oss och det är lite jobbigt. Rådjuren är också ett problem som förstör mina tujaplantor och jag måste skydda dom tills häcken blir större och tjockare.
 
Jag gissar att rådjuren förstör tujan genom att feja hornen mot dem och inte att de äter dem?

Jag brukar stoppa ner lite tunna armeringsjärn runt späda träd och buskar så låter de bli dem. Men det blir säkert dyrare än det där elstängslet du var inne på.

Räven kommer du nog inte att överlista.
 
H Harmagedon skrev:
Jag gissar att rådjuren förstör tujan genom att feja hornen mot dem och inte att de äter dem?

Jag brukar stoppa ner lite tunna armeringsjärn runt späda träd och buskar så låter de bli dem. Men det blir säkert dyrare än det där elstängslet du var inne på.

Räven kommer du nog inte att överlista.
Ja precis och dom gör under perioden juni-augusti. 12 st nertagna tujor är både pengar och tid så jag måste stängsla in tujorna inför nästa sommar.

Ja räven är svår men jag tänker ha 3 trådar på båda sidorna av häcken. Skulle han vilja komma åt markduken igen så får han vara jävlig duktig på att komma mellan trådarna. 😄
 
galento
H hakan_o skrev:
Väldigt övertygad om att det är grävling. Har likartade hål i min gräsmatta nära på varenda natt just nu.
Så tröstlöst att vara ute en halv dag och laga alla hål och nästa natt ser det likadant ut igen.

Jag har dessa "junibaggar" som svärmar tidigt på sommaren över gräsmattan och lägger sina ägg där som sedan blir eftertraktade larver. Både skator och grävlingar jagar detta byte. Eftersom larverna tar död på gräsrötterna är det lätt för skatorna att slita bort stora stycken dött gräs/mossa för att komma åt larverna.
Men skatorna krafsar inte upp jord på samma sätt som grävlingen gör, ligger det massa jord sidan om är det inte skator.
Ett ständigt återkommande problem detta. Funderat på en grävlingfälla men kostar ju sina tusenlappar.
Även funderat på en "viltskrämma" med rörelsesensor och blinkande ljus med 13 olika sorts ljud som spelas upp random. Då klarar man sig undan lite billigare.
Vi köpte en Lotinfälla för ca 1500 vill jag minnas , har tagit ett 10 tal grävlingar med den.
Ljus bryr sej inte grävlingen om här iallafall . Ständigt återkommande problem här också.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
galento
Suck , hade inte fällan laddad igår så nu får den laddas ikväll. Och det är inga skator som gjort detta utan detta djuret.
Gräsplätt med uppgrävt och skadat område, sannolikt orsakat av djur, inte fåglar enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat djur på gräs, med blodigt sår på huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Suck , hade inte fällan laddad igår så nu får den laddas ikväll. Och det är inga skator som gjort detta utan detta djuret.
Köp en sån där "Viltvakten" som jag länkat till i tidigare i tråden. För mig räckte det att bara beställa den...så fort jag gjort det försvann problemen med grävlingen här hos mig.
 
galento
Har just varit ute och försökt platta till gräsmattan igen. Ska kolla mer på den Håkan , kommunens jägare säger att avlivning är enda sättet. Nu får man se
till att fällan är laddad på natten.

Så här såg det ut på en kyrkogård i närheten för ett par veckor sen och
man kan ju undra hur det ser ut nu.
Och det var på stora områden .

Men man får vara tacksam att det inte
är vildsvin , såg ett avsnitt på tv där en
kvinna fått hela gräsmattan totalt massakerad . Helt otroligt vilken skada det var.

Uppgrävd gräsmatta med flera jordhögar och skador, sannolikt orsakade av djuraktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento galento skrev:
Har just varit ute och försökt platta till gräsmattan igen. Ska kolla mer på den Håkan , kommunens jägare säger att avlivning är enda sättet. Nu får man se
till att fällan är laddad på natten.

Så här såg det ut på en kyrkogård i närheten för ett par veckor sen och
man kan ju undra hur det ser ut nu.
Och det var på stora områden .

Men man får vara tacksam att det inte
är vildsvin , såg ett avsnitt på tv där en
kvinna fått hela gräsmattan totalt massakerad . Helt otroligt vilken skada det var.
Ja vildsvin vill man verkligen inte få in...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
TRJBerg
H hakan_o skrev:
Ja vildsvin vill man verkligen inte få in...
Jo. I frysen.
 
  • Gilla
  • Haha
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har just varit ute och försökt platta till gräsmattan igen. Ska kolla mer på den Håkan , kommunens jägare säger att avlivning är enda sättet. Nu får man se
till att fällan är laddad på natten.
Var ute i kväll på min gräsmatta och såg att grävlingen varit tillbaka. Får ta och ladda upp Viltvakten och sätta upp den där ute i alla fall.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja nu är det laddat med blöt och torr kattmat , macka med rejält med honung på och nektarin. Vi får se hur det går 🤔

Har plommon i frysen men glömde ta upp det , får bli i morron. De bryr sej inte om tända lampor iallafall.
 
Vad händer om du tar grannens katt i fällan ?
 
galento
Var nog inte så bra med Purina Gourmet i fällan för en katt var nog sugen
på det , katten var nog väldigt nöjd att få komma ut igen. Men grävlingen
håller på i närheten av fällan så vi får se.

Ps. katter släpps ut så fort man ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.