Aha, fattade inte att det var en burfälla 👍 Slagfällor ska man nog vara försiktig med i bebyggelse, kan lätt skapa dålig stämning om man tar grannens katt... )

galento
Jo det är en Lotinfälla som finns i flera storlekar. Vi bor på landsbygden så det är bara bra att katter håller efter mössen. Det är väl mest i tätbebyggda områden som det är problem med lösspringade katter.

Kommunjägaren har ljuddämpare på geväret då han även får ta hand om problem i tätbebyggda områden.
Så det är nästan ljudlöst.

Redigerat:
galento galento skrev:
Jo det är en Lotinfälla som finns i flera storlekar. Vi bor på landsbygden så det är bara bra att katter håller efter mössen. Det är väl mest i tätbebyggda områden som det är problem med lösspringade katter.

Kommunjägaren har ljuddämpare på geväret då han även får ta hand om problem i tätbebyggda områden.
Så det är nästan ljudlöst.
Såg räven förra veckan på en morgon som höll på med i gräsmattan och tänkte nu har jag hittat syndaren. Men sen kom detta idag som är mycket mer än dom andra gångerna och undrar om det är fortfarande räven eller grävlingen? Har aldrig haft någon grävling innan. Tar gärna tips och jag bor på ett villaområde. Ser värre ut i verkligheten än på bilden.

• Gräsmatta med flera synliga skador och bruna fläckar; bakgrunden avgränsas av buskar och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är mycket mossa har jag sett att koltrastar kan vara otroligt energiska. De vänder upp och ner på stora ytor i sitt födosök.
Men hålet i första bilden i tråden ser inte ut som koltrast.

/Höghus

galento
Har faktiskt aldrig hört att räven skulle kunna göra så mycket skada ,
när man ser grävlingens klor så är det lätt att föreställa sej att dom
är bra på att dra upp gräsrötter / jord och göra hål i marken.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har faktiskt aldrig hört att räven skulle kunna göra så mycket skada ,
när man ser grävlingens klor så är det lätt att föreställa sej att dom
är bra på att dra upp gräsrötter / jord och göra hål i marken.
Inte jag heller men jag blev förvånad när råven togs på bar gärning i en tidig morgon. Ytliga skador och små hål.

Ser inte ut som grävling, För liten skada, när grävlingen är i gång, så brukar det se ut som att snurrat runt med en Bobcat.

Höghus Höghus skrev:
Om det är mycket mossa har jag sett att koltrastar kan vara otroligt energiska. De vänder upp och ner på stora ytor i sitt födosök.
Men hålet i första bilden i tråden ser inte ut som koltrast.

/Höghus
Är dom aktiva på natten? Det är små hål också och undrar verkligen om det är koltrastar. Jag misstänker nu att det är grävlingen eller rävjäveln som togs på bar gärning häromdagen.

J jonaserik skrev:
Ser inte ut som grävling, För liten skada, när grävlingen är i gång, så brukar det se ut som att snurrat runt med en Bobcat.
Hmm, misstankar? Räven?

J jonaserik skrev:
Hittade denna bilden hos stick och tyckte att det fanns likheter?

• Gräsmatta med utspridda molhögar och fläckar av jord på den gröna ytan.
    Skapa konto
galento
Ja så brukar det se ut här men även mindre enstaka hål som gjorts
på natten. De kan vara och böka 1 m ifrån fällan utan att gå i. Man
har funderat på om det är de äldre grävlingarna som har mer ork att
göra värsta skadan.

Grävlingsfot på gräs, nära studerad journal.
Skapa konto

Redigerat:
galento galento skrev:
Ja så brukar det se ut här men även mindre enstaka hål som gjorts
på natten. De kan vara och böka 1 m ifrån fällan utan att gå i. Man
har funderat på om det är de äldre grävlingarna som har mer ork att
göra värsta skadan.

[bild]
Du har löst ditt bekymmer i iallafall, bra jobbat. Jag kämpar nu med mitt. Vill du lägga en bild på hela grävningen?

Jag bifogar några bilder som man ser hållen från närmare avstånd, fotavtryck bakom mina plantor samt spillningen från i natt. Men aktiviteten är gjort tidigt på morgonen med tanke på att jorden är fuktig och framförallt spillningen är färsk.

• Gräsmatta med jordhögar och hål, fotavtryck i gräset syns tydligt under soligt väder.
    Skapa konto
  • Uppgrävd jord och fotavtryck på en gräsmatta nära plantor, med tydliga hål och störda områden.
    Skapa konto
  • Närbild av en gräsmatta med flera små hål och grästorv som har störts, sannolikt grävda av smådjur över natten.
    Skapa konto
  • Fotavtryck synliga på en svart markduk omgiven av gräs och växter.
    Skapa konto
  • Fotavtryck på svart duk bredvid gräsbevuxen yta, del av grävprojekt.
    Skapa konto
  • Djurbajs på en gräsmatta i solsken, med omgivande gräs.
    Skapa konto
Redigerat:
TRJBerg
Varför vill du inte använda kamera?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför vill du inte använda kamera?
Nej vi har faktiskt diskuterat flera gånger för att sätta upp kamera men vi har tagit för givet helt enkelt. ☺️
Men inför ikväll kommer en kamera att sättas upp och filma denna elakhet.

Bifogar en liten film när vi hade nyligen besök av rådjuren, dom som förstör våra plantor 😀, runt kl. 7.30 på morgonen.

• Gilla
hakan_o och 3 till
  • Laddar…
galento
Dina skador ser ut som våra F.M.L , har dock inte sett sån spillning du har på bild.
Vi haft dessa hålen i gräsmattan i flertalet år så tror nog inte man blir kvitt detta
så lätt. Har haft både kamera och grythund här.

Först lånade vi en eller två fällor av jägaren men vi köpte en egen som vi kan ha
hemma.

Här en bild på en i fällan före avlivningen , brukar ha en svart filt delvis över på
natten och även före avlivningen så brukar de lugna sej. En del lägger sej och sover
så jägaren får dutta på dom för att få skottläge. Andra är helt vilda så man får
fixa till fällan efteråt. På fällor med två ingångar har man hört att två st har gått i.

Grävling fångad i en metallfälla i skogsmiljö omgivet av löv och barr.
Skapa konto

https://www.natursidan.se/nyheter/sa-kanner-du-igen-spar-av-gravling/

• Gilla
F.M.L.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.