23 458 läst ·
94 svar
23k läst
94 svar
Vad är det för hål på min gräsmatta?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Aha, fattade inte att det var en burfälla 👍 Slagfällor ska man nog vara försiktig med i bebyggelse, kan lätt skapa dålig stämning om man tar grannens katt... )
Jo det är en Lotinfälla som finns i flera storlekar. Vi bor på landsbygden så det är bara bra att katter håller efter mössen. Det är väl mest i tätbebyggda områden som det är problem med lösspringade katter.
Kommunjägaren har ljuddämpare på geväret då han även får ta hand om problem i tätbebyggda områden.
Så det är nästan ljudlöst.
Kommunjägaren har ljuddämpare på geväret då han även får ta hand om problem i tätbebyggda områden.
Så det är nästan ljudlöst.
Redigerat:
Såg räven förra veckan på en morgon som höll på med i gräsmattan och tänkte nu har jag hittat syndaren. Men sen kom detta idag som är mycket mer än dom andra gångerna och undrar om det är fortfarande räven eller grävlingen? Har aldrig haft någon grävling innan. Tar gärna tips och jag bor på ett villaområde. Ser värre ut i verkligheten än på bilden.galento skrev:
Jo det är en Lotinfälla som finns i flera storlekar. Vi bor på landsbygden så det är bara bra att katter håller efter mössen. Det är väl mest i tätbebyggda områden som det är problem med lösspringade katter.
Kommunjägaren har ljuddämpare på geväret då han även får ta hand om problem i tätbebyggda områden.
Så det är nästan ljudlöst.
Redigerat:
Inte jag heller men jag blev förvånad när råven togs på bar gärning i en tidig morgon. Ytliga skador och små hål.galento skrev:
Är dom aktiva på natten? Det är små hål också och undrar verkligen om det är koltrastar. Jag misstänker nu att det är grävlingen eller rävjäveln som togs på bar gärning häromdagen.Höghus skrev:
Ja så brukar det se ut här men även mindre enstaka hål som gjorts
på natten. De kan vara och böka 1 m ifrån fällan utan att gå i. Man
har funderat på om det är de äldre grävlingarna som har mer ork att
göra värsta skadan.
på natten. De kan vara och böka 1 m ifrån fällan utan att gå i. Man
har funderat på om det är de äldre grävlingarna som har mer ork att
göra värsta skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har löst ditt bekymmer i iallafall, bra jobbat. Jag kämpar nu med mitt. Vill du lägga en bild på hela grävningen?galento skrev:
Jag bifogar några bilder som man ser hållen från närmare avstånd, fotavtryck bakom mina plantor samt spillningen från i natt. Men aktiviteten är gjort tidigt på morgonen med tanke på att jorden är fuktig och framförallt spillningen är färsk.
Redigerat:
Nej vi har faktiskt diskuterat flera gånger för att sätta upp kamera men vi har tagit för givet helt enkelt. ☺️TRJBerg skrev:
Men inför ikväll kommer en kamera att sättas upp och filma denna elakhet.
Bifogar en liten film när vi hade nyligen besök av rådjuren, dom som förstör våra plantor 😀, runt kl. 7.30 på morgonen.
Dina skador ser ut som våra F.M.L , har dock inte sett sån spillning du har på bild.
Vi haft dessa hålen i gräsmattan i flertalet år så tror nog inte man blir kvitt detta
så lätt. Har haft både kamera och grythund här.
Först lånade vi en eller två fällor av jägaren men vi köpte en egen som vi kan ha
hemma.
Här en bild på en i fällan före avlivningen , brukar ha en svart filt delvis över på
natten och även före avlivningen så brukar de lugna sej. En del lägger sej och sover
så jägaren får dutta på dom för att få skottläge. Andra är helt vilda så man får
fixa till fällan efteråt. På fällor med två ingångar har man hört att två st har gått i.
https://www.natursidan.se/nyheter/sa-kanner-du-igen-spar-av-gravling/
Vi haft dessa hålen i gräsmattan i flertalet år så tror nog inte man blir kvitt detta
så lätt. Har haft både kamera och grythund här.
Först lånade vi en eller två fällor av jägaren men vi köpte en egen som vi kan ha
hemma.
Här en bild på en i fällan före avlivningen , brukar ha en svart filt delvis över på
natten och även före avlivningen så brukar de lugna sej. En del lägger sej och sover
så jägaren får dutta på dom för att få skottläge. Andra är helt vilda så man får
fixa till fällan efteråt. På fällor med två ingångar har man hört att två st har gått i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.natursidan.se/nyheter/sa-kanner-du-igen-spar-av-gravling/








