Upptäckte i morse och min första tanke var vildsvin men jag är osäker på det. Tips?

• Hand pekar på ett hål i marken, omgiven av gräs och jord. Eventuell orsak av vildsvin diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta med jord uppgrävd, troligen av vildsvin enligt inlägget. Gräset är brunt och ojämnt, med synliga gröna växter mitt i.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med jordhål och skador, möjligen orsakade av vildsvin.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med en grop och jord blottad, potentiellt orsakad av djuraktivitet, oklart om det är vildsvin.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med uppriven yta, potentiellt orsakat av vildsvin.
    Skapa konto
  • En hand håller upp en tuva med gräs och jord framför ett hål i marken på en gräsmatta.
    Skapa konto
Råttgång?

• Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Råttgång?
Ingen aning men det ser inte ut att vara någon tunnel bakom hålen. Måste det vara tunnel om det är råttgång?

Prova att känna i hålet med t.ex. en pinne, eller hälla i vatten. Har sett flera liknande som råttor använt.

Råtta en gång till 😉 De brukar gilla att boa nära en evig matkälla (soptunna/hönshus etc) Det är väldigt enkelt att kolla, häll i en slatt betong/grus i hålet, är det grävt ett nytt hål precis bredvid om någon vecka så vet du.

• Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Råtta en gång till 😉 De brukar gilla att boa nära en evig matkälla (soptunna/hönshus etc)
Dessa håll är väldigt långt ifrån matkälla, en bra bit ute i trädgården.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Prova att känna i hålet med t.ex. en pinne, eller hälla i vatten. Har sett flera liknande som råttor använt.
Ursäkta mig men vad är syftet att hälla i vatten
I InsidersUnited skrev:
Råtta en gång till 😉 De brukar gilla att boa nära en evig matkälla (soptunna/hönshus etc) Det är väldigt enkelt att kolla, häll i en slatt betong/grus i hålet, är det grävt ett nytt hål precis bredvid om någon vecka så vet du.
Ok, ska lägga lite makadam och kolla vad som händer

F F.M.L. skrev:
Ursäkta mig men vad är syftet att hälla i vatten
Rinner det snabbt ned så finns det en gång.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F F.M.L. skrev:
Dessa håll är väldigt långt ifrån matkälla, en bra bit ute i trädgården.
Om det är en råttgång och med "lite tur" kan du få se en råtta komma upp och springa iväg, den ska sedan leta efter mat på din tomt eller hos grannen som kanske har fallfrukt, fågelmatning, etc.

A AndersS skrev:
Rinner det snabbt ned så finns det en gång.
Ok tack för det. Jag har en gång haft problem med en mullvad och använd denna fantastiska fällan men undrar om det funkar mot råttor också? Tryckvåg av lösa skottpatroner avlivar mullvaden.

• En mullvad ligger död i en jordhåla intill en fälla monterad på en röd pinne i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Det kan vara grävling som hittat och klöst upp en smaskig larv.

/Höghus

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det kan vara grävling som hittat och klöst upp en smaskig larv.

/Höghus
Jag var faktiskt inne på det med men kunde inte avgöra. Hållen ser inte så runda och exakta ut utan det är 5 hål av olika storlek och det ser mer som oplanerat ut.

• Gilla
Mitamin
  • Laddar…
hsd
Har också fått några oförklarliga hål, det som förvånar mig är att det inte finns någon häg med jord intill hålen

J
Vart i landet är det? I Skåne är det oftast råkorna som bär skulden när gräsmattan ser ut så.

Edit; svårt att ser på bild hur djupa hålen är. Är det råkor så är ju hålen inte djupare än näbben.

hsd hsd skrev:
Har också fått några oförklarliga hål, det som förvånar mig är att det inte finns någon häg med jord intill hålen
Det såg ut från långt hål att det var vildsvin, såg bökigt ut, men när jag kom dit så upptäckte hålen också. Jag är helt säker på att det är varken mullvad eller sork. Jag har haft som sagt problem med mullvad innan och vet hur det ser ut. Det är mellan grävling, råtta eller likdanande. Vi har även en räv som går alltid runt här och hittar på allt möjligt.

Ibland har jag sett spillning på tomten och har alltid trott att det är från räven men nu när jag ser detta så funderar jag på om spillningen var just från grävlingen. Lurigt eller vad säger ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.