Fairlane Fairlane skrev:
Spontant känns det som att en säkring har gått, har ni kontrollerat det?
Om det är trefas, kanske en huvudsäkring gått?

Har du en bild på elcentralen att ladda upp?

Den översta bilden, är det kablar som kommer ut från taket? Såg det ut så på visningen?

Om du inte har någon i bekantskapskretsen som har lite kunskap om el så är det nog vettigt att ta dit en elektriker, men det behöver ju inte vara jour.

Vad gäller vad säljaren borde upplysa om etc, så tänk dig att du istället köpt en bil av en privatperson, det är ditt ansvar att kolla skicket. Om motorn saknar olja så kan du inte skylla på att det inte gick att se utan att lyfta på huven och kolla och det fungerar inte heller att säga att man inte kan något. Nästa gång är det du som ska sälja och då kan du ju inte behöva uppge en massa om skicket, särskilt inte om du saknar kunskapen.
Precis fattar vad du menar i sista stycket, grejen är nu att vi fallit i misstanke om att han har gjort det utan dokumentering, då vi gick igenom all renovering etc innan vi skrev på kontraktet, och där uppmärksammades inget om ev ändring etc det var mer det jag menade med upplysning. Liksom när jag kollar på juridiska fall är det mycket om det var ”misstanke” på att något var avvikande, och att om en person som kanske inte är utbildad eller legitim har varit och pysslat med el etc ska det upplysas

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
han har gjort det utan dokumentering
Bortsett från i bästa fall en gruppförteckning brukar det aldrig finnas någon dokumentation av elen i en privatbostad.

• Gilla
  • Wow
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från i bästa fall en gruppförteckning brukar det aldrig finnas någon dokumentation av elen i en privatbostad.
De va en väldigt lång lista av all renovering smått som stor i kontraktet, även när han rev en ickebärande vägg och bytte laminatgolv, men det här är ju mer min åsikt inte riktigt bärande juridiskt, jag vet att det inte har mycket med moral att göra när de kommer till lag

• Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
jag vet att det inte har mycket med moral att göra när de kommer till lag
Min kommentar har varken med moral eller lag att göra utan det brukar bara aldrig existera någon form av dokumentation över en elanläggning i en privatbostad. Bortsett då från en gruppförteckning.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min kommentar har varken med moral eller lag att göra utan det brukar bara aldrig existera någon form av dokumentation över en elanläggning i en privatbostad. Bortsett då från en gruppförteckning.
Aha nej nu missförstod du min kommentar med moral etc är en reflektion till min åsikt, då jag vet att du talar genom fakta, det är dock en förening som äger lägenheten, tycker det är bara lite udda att dem dokumterat så mycket men det uteblev

K Kaiissii skrev:
Liksom när jag kollar på juridiska fall är det mycket om det var ”misstanke” på att något var avvikande, och att om en person som kanske inte är utbildad eller legitim har varit och pysslat med el etc ska det upplysas
Det finns ingen upplysningsplikt. Däremot ökar köparens undersökningsplikt om det finns indikationer på att något inte är korrekt.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ingen upplysningsplikt. Däremot ökar köparens undersökningsplikt om det finns indikationer på att något inte är korrekt.

säljaren måste informera om väsentliga fel eller brister som säljaren känner till men som är svåra för köparen att upptäcka, och mäklaren har också en skyldighet att ge råd och informera om undersökningsplikten
. Säljaren får inte medvetet undanhålla viktig information för att utnyttja köparens okunskap.

Säljaren bör informera om väsentliga förändringar som gjorts i bostaden (t.ex. om renoveringar gjorts utan fackman).

Blir så förvirrad hittar massa olika påståenden haha!!

• Gilla
sonjan och 2 till
  • Laddar…
Vad citerar du?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad citerar du?
LF Fastighetsförmedling! :)

Bästa svaret

K Kaiissii skrev:

säljaren måste informera om väsentliga fel eller brister som säljaren känner till men som är svåra för köparen att upptäcka, och mäklaren har också en skyldighet att ge råd och informera om undersökningsplikten
. Säljaren får inte medvetet undanhålla viktig information för att utnyttja köparens okunskap.

Säljaren bör informera om väsentliga förändringar som gjorts i bostaden (t.ex. om renoveringar gjorts utan fackman).

Blir så förvirrad hittar massa olika påståenden haha!!
I texterna används uttryck som "känner till", "informera om", "medvetet" och "bör". De här orden är avsiktligt öppna och lämnar utrymme för juridisk bedömning i varje enskilt fall. Det är nu upp till dig att undersöka, dokumentera och föra en process mot säljaren om du tycker att detta är ett fel i varan som du vill gå vidare med.

Ungefärliga steg:
1. Kontakta en behörig elektriker
- anlita dem för en genomgång av installationerna (du betalar)
- be dem om ett skriftligt utlåtande med bilder och beskrivning av bristerna som bevis

2. Dokumentera allt själv för din reklamation
- fotografier, datum, var du upptäckte felet osv.

3. Reklamera till säljaren skriftligt inom skälig tid
- beskriv felet
- bifoga elektrikerutlåtandet
- kräv ersättning (prisavdrag eller kostnad för åtgärd)

4. Kontakta ditt försäkringsbolag
- rättsskydd i hemförsäkringen kan täcka juridiska kostnader (men det är absolut inget du kan räkna med)

5. Förhandling eller stämning
- försök nå en överenskommelse med säljaren
- tingsrätt som sista steg (vem som betalar beror på utfall och om det är ett förenklat tvistemål eller ej)

• Gilla
  • Haha
Agge571 och 7 till
  • Laddar…
K
G grovspacklarn skrev:
Som säljare så uppskattas köpare som du väldigt mycket 😀
Ursäkta, men var inte en sån fi-a.
Det kan vara tillräckligt tufft ändå för TS.

• Gilla
  • Haha
Doks och 20 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Ursäkta, men var inte en sån fi-a.
Det kan vara tillräckligt tufft ändå för TS.
Tack för att du står upp för mig men det är ok!! Det här är väl en del med o växa upp, göra dumma beslut o lära sig. Nu vet jag vad jag ska säga till mina barn när dem flyttar i framtiden!! <3

• Gilla
  • Älska
Doks och 7 till
  • Laddar…
K Kaiissii skrev:
Tack för att du står upp för mig men det är ok!! Det här är väl en del med o växa upp, göra dumma beslut o lära sig. Nu vet jag vad jag ska säga till mina barn när dem flyttar i framtiden!! <3
Lite dålig el gör inte bostaden till ett dåligt beslut. Det där kan en elektriker fixa på inte så många timmar, och sen lite spackel, bruk, och färg på det så är det klart.

• Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Lite dålig el gör inte bostaden till ett dåligt beslut. Det där kan en elektriker fixa på inte på så många timmar, och sen lite spackel, bruk, och färg på det så är det klart.
De är mer kostnaden haha, men det löser sig! Har inte riktigt ekonomin till att hosta upp då mina resterande sparpengar gick på annan privat själ som inte var planerat, väldigt dålig timeing, men sånt är livet ! Också att elen gick precis innan 12 slaget på nyår är lite komiskt på ett sätt, de blir en bra historia haha!

• Gilla
  • Älska
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kaiissii skrev:
LF Fastighetsförmedling! :)
Har du en direktlänk dit?

Generellt så kan vi säga att du inte köpt en fastighet, utan en bostadsrätt, vilket innebär att det skiljer sig regelmässigt, det blir mer likt en försäljning av en begagnad bil.

Det är också väldigt luddigt skrivet, exempelvis "Säljaren bör informera om väsentliga förändringar som gjorts i bostaden (t.ex. om renoveringar gjorts utan fackman)"
Observera ordet "bör", inte skall. Jag renoverade hela mitt kök själv i en tidigare lägenhet, inte nämnde jag något om det och inte ser jag varför jag skulle göra det heller, då det var väl utfört.

"säljaren måste informera om väsentliga fel eller brister som säljaren känner till men som är svåra för köparen att upptäcka" >-- här faller mycket på att det är svårt att veta vad som är väsentligt och vad säljaren känner till. Att en säkring eller jordfelsbrytare löser ut när man trycker på en knapp visste kanske inte ens säljaren som inte hade en lampa där och hade knappen bakom en affisch. Kanske var det bara ett engångsfall?!

Rent generellt så är kraven på undersökning mycket starkare än kraven på upplysning.

Ta en bild på säkringarna och jordfelsbrytaren som löste ut så kanske det går att lista ut något.

• Gilla
  • Älska
Mtorn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.