Är som en enögd kikare med ett litet inbyggt vattenpass på sidan. Om man tittar igenom optiken så får man bilden upp och ner. Gediget skruvfäste på undersidan för att montera på någon form av stativ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är en helt vanlig Kepler-kikare, två positiva linser eller linsgrupper. Då blir bilden alltid upp-och-ner.O olofh skrev:
I binokulära kikare ("vanliga, två-ögda") lägger man ett bildvändande prisma mellan linserna/linsgrupperna så att bilden blir rättvänd, men det utesluts oftast i sådana här mätinstrument bl.a för att hålla storleken och vikten nere.
Medlem
· Blekinge
· 10 551 inlägg
Behövs ingen speciell mätstock. Det är väl ingen konst att läsa upp-och nedvända siffror?
Jag kan vara spekulant då jag måste mäta upp min tomt och laser går inte över 20 m har jag lärt mig.
Jag kan vara spekulant då jag måste mäta upp min tomt och laser går inte över 20 m har jag lärt mig.
Som andra har påpekat, inga större svårigheter att använda, montera upp den i våg, rotera 180 grader och kontrollera att den fortfarande är i våg. Sen krävs det två personer, en som tittat i instrumentet och en som går runt med mätstickan. Se till att det alltid är samma person som tittar i instrumentet.O olofh skrev:
Fördelen gentemot laser är att rätt använd är den mer exakt, men det krävs å andra sidan två personer för att mäta.
En lite bättre rotationslaser kan du ställa fallet med och det går mycket snabbare att sätta ut höjderna.
Alltså en möjlighet att utöka verktygsväskan med en rotationslaserN NoOne2k skrev:Som andra har påpekat, inga större svårigheter att använda, montera upp den i våg, rotera 180 grader och kontrollera att den fortfarande är i våg. Sen krävs det två personer, en som tittat i instrumentet och en som går runt med mätstickan. Se till att det alltid är samma person som tittar i instrumentet.
Fördelen gentemot laser är att rätt använd är den mer exakt, men det krävs å andra sidan två personer för att mäta.
En lite bättre rotationslaser kan du ställa fallet med och det går mycket snabbare att sätta ut höjderna.
Testade lite med den optiska mätaren. Verkar mkt känslig så funkar säkert super om man lägger ner lite tid på att komma in i det. Hittade den i källaren i föräldrarhemmet. Huset byggdes av/med släkt, vänner och kollegor till farsan som var byggare men är inte längre med i matchen så en del pryttlar får man försöka lista ut vad de används till. Denna spars definitivt
Medlem
· Blekinge
· 10 551 inlägg
Som sagt, jag är spekulant och troligtvis en värdig arvtagare med alla spännande tekniska saker jag försöker få till en samling.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Blocket bedragare?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Lossa insex skruvar på elcykel motor
Verktyg, Maskiner & Fordon