Är som en enögd kikare med ett litet inbyggt vattenpass på sidan. Om man tittar igenom optiken så får man bilden upp och ner. Gediget skruvfäste på undersidan för att montera på någon form av stativ

Enögd optisk apparat med inbyggt vattenpass, skruvfäste för stativ, hållen av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en enögd optisk enhet med vattenpass, varumärkesstämpling och skruvfäste.
Skapa konto
Optisk nivelleringsinstrument med inbyggt vattenpass och skruvfäste, hållet i en hand.
Skapa konto

Avvägning?

Det är ett gammalt avvägningsinstrument.
Utkonkurrerat av laser.
Du måste ha en speciell mätstång med upp och nedvända siffror för att använda det

Avvägningsinstrument / avvägningskikare

GoC GoC skrev:
Det är ett gammalt avvägningsinstrument.
Utkonkurrerat av laser.
Du måste ha en speciell mätstång med upp och nedvända siffror för att använda det
Ah, men vet du varför det är upp o ner? Typ minus blir plus i höjdled eller vad?

Verkar lite overkill att försöka lära mig använda detta för att stensätta en uppfart ca 30m2 med lite fall ut mot gatan?

O olofh skrev:
…varför det är upp o ner? …
Det är en helt vanlig Kepler-kikare, två positiva linser eller linsgrupper. Då blir bilden alltid upp-och-ner.
I binokulära kikare ("vanliga, två-ögda") lägger man ett bildvändande prisma mellan linserna/linsgrupperna så att bilden blir rättvänd, men det utesluts oftast i sådana här mätinstrument bl.a för att hålla storleken och vikten nere.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Behövs ingen speciell mätstock. Det är väl ingen konst att läsa upp-och nedvända siffror?
Jag kan vara spekulant då jag måste mäta upp min tomt och laser går inte över 20 m har jag lärt mig.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Verkar lite overkill att försöka lära mig använda detta för att stensätta en uppfart ca 30m2 med lite fall ut mot gatan?
Som andra har påpekat, inga större svårigheter att använda, montera upp den i våg, rotera 180 grader och kontrollera att den fortfarande är i våg. Sen krävs det två personer, en som tittat i instrumentet och en som går runt med mätstickan. Se till att det alltid är samma person som tittar i instrumentet.

Fördelen gentemot laser är att rätt använd är den mer exakt, men det krävs å andra sidan två personer för att mäta.

En lite bättre rotationslaser kan du ställa fallet med och det går mycket snabbare att sätta ut höjderna.

N NoOne2k skrev:
Som andra har påpekat, inga större svårigheter att använda, montera upp den i våg, rotera 180 grader och kontrollera att den fortfarande är i våg. Sen krävs det två personer, en som tittat i instrumentet och en som går runt med mätstickan. Se till att det alltid är samma person som tittar i instrumentet.

Fördelen gentemot laser är att rätt använd är den mer exakt, men det krävs å andra sidan två personer för att mäta.

En lite bättre rotationslaser kan du ställa fallet med och det går mycket snabbare att sätta ut höjderna.
Alltså en möjlighet att utöka verktygsväskan med en rotationslaser

Testade lite med den optiska mätaren. Verkar mkt känslig så funkar säkert super om man lägger ner lite tid på att komma in i det. Hittade den i källaren i föräldrarhemmet. Huset byggdes av/med släkt, vänner och kollegor till farsan som var byggare men är inte längre med i matchen så en del pryttlar får man försöka lista ut vad de används till. Denna spars definitivt

Som sagt, jag är spekulant och troligtvis en värdig arvtagare med alla spännande tekniska saker jag försöker få till en samling.

• Gilla
Gsomigunnar
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, jag är spekulant och troligtvis en värdig arvtagare med alla spännande tekniska saker jag försöker få till en samling.
Tyvärr. Inte aktuellt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.