Jag lade upp en annons på min båt och trailer på blocket i maj, nån dag senare skrev en person som ville sätta in handpenning, jag sa först nej att intresset har inte varit så stort så behövs inte men efter tjat gick jag med på handpenning, och det betalades sedan in någon dag senare efter prut. Bad om 10% av båtens värde, fick först för lite sedan tillräckligt.

Nu till det konstiga.
Han har kommit med bortförklaringar varför han inte kan hämta båten sedan juni och har sedan betalat lite extra då och då. Nu är det slutet av november och jag har fått betalt för hela båtens värde i flera betalningar från olika håll men den står kvar här fortfarande. Han har inte ens sett båten irl. Det finns inte heller något större intresse av att hämta båten och får som högst bara svar om nåt datum när han ska komma men dyker aldrig upp. Rör det sig om nåt bedrägeri? Vad ska man göra, jag har gått miste om att få båten såld under säsong och den har bara stått och blivit mossig och skitig så känns inte heller rätt skicka tillbaka pengarna, dessutom kommer jag snart behöva betala uppställningsplats.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är ju ett välkänt bedrägeri att betala "fel" via nån betaltjänst och be säljaren skicka tillbaka skillnaden för att sen avbryta betalningen men det passar ju inte riktigt in här.
Va försiktig med att betala tillbaka och det skulle ju bli en förlust för dig att göra så jag tycker det är fullt rimligt att du kan ställa ett ultimatum med ett rimligt datum för han att hämta annars förfaller köpet utan återbetalning och du kan göra vad du vill med båten.

Jag vet inte vad vi pratar om i pengar här men det är inte första gången folk betalar för att sen aldrig hämta.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju ett välkänt bedrägeri att betala "fel" via nån betaltjänst och be säljaren skicka tillbaka skillnaden för att sen avbryta betalningen men det passar ju inte riktigt in här.
Va försiktig med att betala tillbaka och det skulle ju bli en förlust för dig att göra så jag tycker det är fullt rimligt att du kan ställa ett ultimatum med ett rimligt datum för han att hämta annars förfaller köpet utan återbetalning och du kan göra vad du vill med båten.

Jag vet inte vad vi pratar om i pengar här men det är inte första gången folk betalar för att sen aldrig hämta.
De handlar om 30.000, bor typ 1 timma bort

Har han betalt hela beloppet så skulle jag se affären som avslutad. I ditt fall hade jag sagt upp uppställningsplatsen och informerat köparen om detta. Sedan får köparen ta den diskussionen med markägaren för uppställningsplatsen.

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Har han betalt hela beloppet så skulle jag se affären som avslutad. I ditt fall hade jag sagt upp uppställningsplatsen och informerat köparen om detta. Sedan får köparen ta den diskussionen med markägaren för uppställningsplatsen.
Jag har båten hos mig, efter jag sålde båten så köpte jag en ny mer lämplig. Problemet är att jag har fyra bilar, släp och bägge båtar och har inte plats för allt. Jag kommer behöva skaffa en plats att ställa den på för att det finns inte hemma

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Lämna in som hittegods.

• Gilla
jannebmw och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lämna in som hittegods.
Ja det vore lite kul, då skulle jag ändå få behålla den eftersom ingen kommer och hämtar ut

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
För mig låter det som ett bedrägri. din "köpare" har troligen lurat andra att betala till dig, för varor som han sedan inte har levererat. Vid något tillfälle kommer han att vilja "ha tillbaka" pengarna.

Möjligt att han behöver tid för nytt upplägg. Han vill troligen inte ha pengarna till något konto som kan spåras till honom. Utan nästa steg kanske blir att han köper något med reelt värde och vill att du betalar, genom återbetalning.

• Gilla
Frooss och 20 till
  • Laddar…
Meddela köparen via mail, om du har mailadressen, att båten är betald och skicka med ett köpebrev/kvitto.

Meddela också att denne har tre månader på sig att hämta båten. Sen överlämnas det till kronofogden för särskild handräckning.

Gå inte med på återbetalning, eller att affären går tillbaka på något sätt.

• Gilla
Lasson83 och 19 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kolla om han har skulder hos Kronofogden. Kolla Lexbase också...

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 5 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Meddela köparen via mail, om du har mailadressen, att båten är betald och skicka med ett köpebrev/kvitto.

Meddela också att denne har tre månader på sig att hämta båten. Sen överlämnas det till kronofogden för särskild handräckning.

Gå inte med på återbetalning, eller att affären går tillbaka på något sätt.
Bra tips tack!

Jag skulle ta ett snack med polisen också, kanske är intressant eftersom bluffen inte är avslutad ännu.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Jag skulle ta ett snack med polisen också, kanske är intressant eftersom bluffen inte är avslutad ännu.
Känns som deras råd kommer vara ge tillbaka pengarna och då har jag gått förlust

• Gilla
MEH1976 och 1 till
  • Laddar…
Testa med att lägga ut annons igen på Blocket och meddela "köparen" att du avser sälja båten igen. I värsta (bästa) fall får du dubbelt betalt 😉!

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Nästan värt att bara köra och ställa den utanför hens bostad?
J J-banan skrev:
De handlar om 30.000, bor typ 1 timma bort

• Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.