Hej,
Jag behöver lossa 3 st insex skruvar på min elcykel som sitter fast.
De har 6 mm insex huvud av rostfritt stål A2-70, som behöver ca 8-10 Nm moment, men jag kan inte få loss dem.
Jag vill inte skada skruvar med överkraft så jag behöver tips och råd, hur kan jag på bästa sättet få de att lossna?
Mutter på andra sidan av motor:
Tacksam för goda tips.
De har 6 mm insex huvud av rostfritt stål A2-70, som behöver ca 8-10 Nm moment, men jag kan inte få loss dem.
Jag vill inte skada skruvar med överkraft så jag behöver tips och råd, hur kan jag på bästa sättet få de att lossna?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Tacksam för goda tips.
Redigerat:
Använd ett bits av bra kvalitet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 246 inlägg
Fast du kanske tänker fel? Att de ska dras med 8-10 Nm betyder inte att de lossnar med det momentet. De bör rimligen lossna med normala verktyg. Ej ikeanycklar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Rostfritt i aluminium, gärna med lite vatten på det är som upplagt för katastrof...
Kommer du åt (och har tillgång till) en slagskruvmejsel hade jag börjat med den...
Alternativet är insexhylsa med ett fast skaft och slå på med hammare samtidigt som du försiktigt vrider...
Lossar det inte då är nästa steg värme....
Edit: nu dök det upp mer bilder.. är det en genomgående skruv så är det bara att mosa på... Du kan inte förstöra en skruv genom att lossa den...
Kommer du åt (och har tillgång till) en slagskruvmejsel hade jag börjat med den...
Alternativet är insexhylsa med ett fast skaft och slå på med hammare samtidigt som du försiktigt vrider...
Edit: nu dök det upp mer bilder.. är det en genomgående skruv så är det bara att mosa på... Du kan inte förstöra en skruv genom att lossa den...
Medlem
· Västernorrland
· 11 246 inlägg
Ja insexnycklar av normal karaktär av vilket slag som helst bör fungera om det inte handlar om riktigt billiga "mjuka" nycklar som typ ikea. De är gjorda för att få ihop en möbel en gång. Inte att fungera som ett verktyg till annat.
Besserwisser
· östergötland
· 2 348 inlägg
A AlminC skrev:
Jag har provat med slagskruvmejsel med en 6 mm bit och det gick inte.Dan_Johansson skrev:
Rostfritt i aluminium, gärna med lite vatten på det är som upplagt för katastrof...
Har även provat med skruvdragare med max moment 30 Nm, kunde inte få loss det.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 246 inlägg
Jag tror inte man ska gå på dylika insexskruv med slagmejslar eller slående verktyg. Sexkanten i sig är ganska sårbar så är skruven mjuk är det risk att man drar sönder det bara. Det är bättre att lossa med manuella verktyg. Det bästa är nog ett mindre spärrskaft med insexhylsa. Då kan man lägga på kraft bättre.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"

Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jag vet inte om skruvar är genomgående, men jag har sett youtube videos där de lossar med vanlig insexnyckel på denna sida (snarlik konstruktion). Problemet är att mina sitter fast som sten.Dan_Johansson skrev:
Mutter på baksidan? Använd hylsnyckel för att lossa muttern, håll emot med vinklad insexnyckel på framsidanA AlminC skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Tacksam för goda tips.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 658 inlägg
Just rostfria insexmuttrar i gängad aluminium har jag väldigt god erfarenhet av att lossa med slagskruvmejsel, har jobbat rätt många år som servicetekniker i livsmedelsindutri och där älskar man båda sakerna.. synlig rost är döden nämligen...S Stefan1972 skrev:Jag tror inte man ska gå på dylika insexskruv med slagmejslar eller slående verktyg. Sexkanten i sig är ganska sårbar så är skruven mjuk är det risk att man drar sönder det bara. Det är bättre att lossa med manuella verktyg. Det bästa är nog ett mindre spärrskaft med insexhylsa. Då kan man lägga på kraft bättre.
Eftersom aluminiumet är såpass mjukt så kan huvudet sjunka in en mikroskopisk bit i ytan, och det gör att oxiden i gängan släpper...
Men nu verkar det ju vara en genomgående skruv, så det tipset är ju helt poänglöst.. 😄