Efter att ha läst denna tråd funderar jag på om jag själv skulle ha märkt en liknande feldebitering.
Fram med senaste fakturan.
I denna kommun faktureras vatten & avlopp tillsammans med sophämtningen, senaste betald 28/6. 2235 kronor inkl moms, avseende tiden 1/4 till 30/6 med beräknad vattenförbrukning utifrån senaste avläsning. Avläsning och rapportering sker en gång per år.

Sophämtningens del i detta var 493,64 + moms, 617,05 kronor vilket vi räknar bort.

Kvar vattendelen, 1617,95 kronor uppdelat enl följande:
Förbrukning beräknad 13 kubik á 15,40 200,20 kr (årsförbrukning 53 kubikmeter)
Fast avgift tiden 1/4 till 30/6 695,59 kr (årsavgift 2790)
Lägenhetsavgift tiden 1/4 till 30/6 398,90 kr (årsavgift 1600)
Totalt 1294,69, med moms tidigare nämnda 1618 kronor öresutjämnat.
Med bara 10% av förbrukningen, 20 spänn istf 200, hade det blivit 1393 istf 1618.
Totalt, på hela fakturan, 2010 kronor istf 2235.

Hade jag märkt det?
Bara att titta på totalsumman, troligen inte.
Genom att läsa allt ordentligt, ja troligen men inte helt säkert, uppställningen är rörig.
Förbrukningen är den lilla delen.

• Gilla
Bjober och 10 till
  • Laddar…
Instämmer med fotografen, jag hade inte märkt det på summan och mest troligt inte på förbrukningen heller. Jag vet ju inte ens om jag betalar per månad, per kvartal eller halvår ;)
Lycka till nu Thomas

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag hade inte märkt det på summan på fakturan, men jag brukar kolla ibland om min faktiska mätarställning stämmer överens medva bolagets gissning på fakturan.
Inte varje faktura, men i alla fall 2x per år.
Så där hade jag absolut märkt fel i mätarställningen.

När vi hade självavläsning så kollade jag av avläst & inrapporterad mätarställning med den mätarställning som är skriven på fakturan.

Idag med fjärravläsning så kollar jag två/tre ggr/år, samma med elen och fjärrvärmen.

R
T Thomas_Blekinge skrev:
Rapporteringen ser ut som följer:
Här kommer självavläsningarna i detalj:

2012-06-22 165

2013-06-10 247

2014-06-12 320 (i fakturorna efter denna avläsning står: senast avläst 32 m3)

2016-06-27 481 (i fakturorna efter denna avläsning står: senast avläst 48 m3)

2019-06-11 727

Detta är ganska tydligt att siffrorna har matats in fel hos kommunen. Mätaren har bytts 2009 och jag flyttade in 2010. Första åren var vatten inte kommunalt utan en lokal VA-förening.

Nu tänkte jag inte svara mer på diverse påhopp utan samlar mina krafter för fighten mot kommunens VA-bolag. Tack för alla goda råd!
Detta inlägg säger ju inte så mycket. Jag tror att alla fattat att bolaget registrerat tio gånger mindre förbrukning än du (tror att du) angett. För att hjälpa dig har flera personer här bett dig posta ett exempel på hur rapporteringen gjorts. Själva siffrorna är ju inte intressanta i sig, hur du fyllt i formuläret är.

Om det inte uppenbart är ditt fel så ser jag inte att det är rimligt med mer än tre års retroaktiv betalning. Men ingen här kan avgöra eller ens gissa om vi inte får se hur rapporteringen sett ut.

Ville du ens ha hjälp eller var tråden bara till för att få lite ryggdunkar?

Det räcker inte med att det är TS fel. Det måste vara avsiktligt fusk för att de ska kunna kräva mer än 3år bakåt i tiden. Misstag, oavsett vem som gjort fel kan bara krävas tre år tillbaka i tiden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R
Det har du säkert rätt i. Och om det är ett ärligt misstag eller medvetet gjort är ju omöjligt att ens gissa så länge TS inte vill visa hur han rapporterat in förbrukningen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan också tycka att kommunens system borde flaggat för att allt inte stämmer med förbrukningen och bett om undersökning.
Det är inte helt ovanligt att fastigheter står tomma av diverse anledningar och därmed har väldigt låg eller ingen förbrukning. Något som däremot är lättare att se är fastigheter som helt plötsligt får en högre fakturakostnad och när det upptäcks brukar det bli ett samtal antingen från fastighetsägaren eller kommunen om att någonting inte står rätt till.

@Thomas_Blekinge vill du utveckla hur kommunen ställer krav på dig på ca 20 000? Är det enbart skillnaden i förbrukning om 300kbm eller är det någon annan kostnad kopplad till det?

Därför får man ju kontrollera avvikelserna.

N NoOne2k skrev:
vill du utveckla hur kommunen ställer krav på dig på ca 20 000?
Det verkar vara en summa som TS tror att det eventuellt kan landa på

T Thomas_Blekinge skrev:
Det handlar lätt om 20 kkr.

R
Jag läste igenom tråden lite snabbt och inser att TS kanske inte fattat vad vi (i.a.f. jag) menar med exempel på rapport. Jag menar ett foto på ett ifyllt formulär. Jag inser att jag kunde varit tydligare angående det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
@Thomas_Blekinge vill du utveckla hur kommunen ställer krav på dig på ca 20 000? Är det enbart skillnaden i förbrukning om 300kbm eller är det någon annan kostnad kopplad till det?
Senaste verkliga avläsningen är 727 kbm och deras förra felaktiga inläsning är på 48 kbm. Så diffen är 700 x 30 kr blir drygt 21 kkr. Men det finns ju ingen chans för kommunen att få detta att funka. Jag måste bara hitta en väg att dom överger sin kampmodus utan att tappa ansikte.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Senaste verkliga avläsningen är 727 kbm och deras förra felaktiga inläsning är på 48 kbm. Så diffen är 700 x 30 kr blir drygt 21 kkr. Men det finns ju ingen chans för kommunen att få detta att funka. Jag måste bara hitta en väg att dom överger sin kampmodus utan att tappa ansikte.
Då förstår jag, det konstiga är att debiteringssystemet borde sagt ifrån och larmat om det matas in en mätarställning som är lägre än föregående. Håll oss gärna uppdaterade om hur det löser sig för dig :)

Jag tror att även kommunen sparar självavläsningskorten, jag har för mig att vi gör det men är inte helt säker då jag inte jobbar med just det.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Om kommunen tolkat avläsningen 2013-06-10 som 247 kbm och avläsningen 2014-06-12 som 32 kbm blir det en minusförbrukning på 215 kbm som i sin tur borde genererat en rejäl kreditfaktura med tillhörande återbetalning (eller kanske någon slags uppföljning från kommunen). Har du kvar den fakturan där avläsningen gick ner?

• Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
V
K klimt skrev:
Praxis är nog att kommunen kan debitera för förbrukning 3 år bakåt om kommunen gjort fel. Om du som kund gjort fel kan de kräva debitering för längre tid bakåt.
10 år när det är stat vs konsument. Har kollat upp det då jag ”saknar” en 1 år gammal faktura från vår kommun.:sleep:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.