harry73
Ts upptäckte det ocjså själv och anmälde det för att få det rätt.
Frågan är bara om han först upptäckte det nu, eller att han visste redan om det och löt det vara för att han ansåg att kommunen var dum i huvudet och borde upptäcka det själv

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R RoAd skrev:
Jag har högre tankar om folk och tror därför att de flesta hade noterat en feldebitering på x10. Jag hade i.a.f. gjort det. Om inte så får man kanske skylla sig om sånt här händer.
Fast feldebiteringen x10 är på en mindre del av fakturan, inte på hela fakturan. I praktiken är det snarare en faktor 2.

Som jag tolkar det hela så har priset legat relativ stabilt över tid vilket gör att sannolikheten att man reagerar är klart lägre än om en enskild faktura sticker ut rejält genom att vara 10 ggr högre eller lägre eller även en 2 ggr högre eller lägre.

Om en leverantör ber mig att läsa av siffror på en mätare och skicka till dem med jämna mellanrum så förväntar jag mig att de klarar av sin sida. Jag skriver ner korrekta siffror då får de klara av att skriva in dessa korrekt. Om de fallerar tycker jag att man ska kritisera de, inte mig.

• Gilla
Bjober och 6 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Som tur är har jag tagit kopia på mina avläsningaskort som kommunen har feltolkat.
Ts sparade alla avläsningskort, vilken slump :crysmile:

Det tog en stund innan jag fattade, men nu gör jag det.
TS är som han själv säger väldigt bra med siffror och upptäckte felet redsman första gången för nio år sen, eller kanske när han fyllde i andra avläsningskortet.
Då såg han att kommunen gjorde fel och förstod varför det blev fel. Så han såg till att fylla i kortet på samma sätt i alla år och tog bevis på att han gjorde rätt . Nu efter 9 år spelar han sina kort och börjar leka med kommunen. Troligtvis handlar det inte ens om pengarna för ts, men om principen och att kommunen är dum och får straffas för det.

Jag lägger inga värderingar i ts beteende, men tror bara att detta är händelseförloppet.

Håll oss görna uppdaterade @Thomas_Blekinge

• Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Fast feldebiteringen x10 är på en mindre del av fakturan, inte på hela fakturan. I praktiken är det snarare en faktor 2.

Som jag tolkar det hela så har priset legat relativ stabilt över tid vilket gör att sannolikheten att man reagerar är klart lägre än om en enskild faktura sticker ut rejält genom att vara 10 ggr högre eller lägre eller även en 2 ggr högre eller lägre.

Om en leverantör ber mig att läsa av siffror på en mätare och skicka till dem med jämna mellanrum så förväntar jag mig att de klarar av sin sida. Jag skriver ner korrekta siffror då får de klara av att skriva in dessa korrekt. Om de fallerar tycker jag att man ska kritisera de, inte mig.
Om feldebiteringen är x2 eller x10 kan man väl diskutera. Jag tycker den är x10 eftersom det är förbrukningen och inte de fasta avgifterna vi pratar om. Och jag står fast vid att jag tycker det är dåligt att inte ha bättre koll på sina räkningar.

Om det faktum att fakturorna varit på ungefär samma nivå hela tiden skulle vara en ursäkt så innebär det ju att TS aldrig kollat ens på den första fakturan. Det går enligt mig inte att komma ifrån att det förekommit slarv från TS sida.

Och hur korrekt siffrorna rapporterats kan vi ju bara spekulera om eftersom vi bara hört TS sida. Jag är tämligen säker på att det finns en sida till som har motsatt uppfattning ;)

Fairlane
Om det är slarv från TS så är det snudd på grov försummelse från kommunen att år efter år mata in fel värden.

Självklart har vi bara TS sida av saken, och visst kan vi anta att han ljuger om vi vill. TS fråga blir då: "Hej, jag har i alla år skrivit fel siffror på min vattenförbrukning till kommunen. Hur kan jag slippa ifrån att betala retroaktivt?"

Jag föredrar att vi håller oss till den information vi har, efterfrågar det vi saknar och diskuterar från det.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
Vi har ju efterfrågat exempel på hur rapporteringen ser ut men inte fått det. Och innan vi vet det så är det lite magstarḱt att antyda "grov försummelse" av kommunen.

Den information vi har är att TS har förbrukat en viss mängd vatten, men bara betalat för en tiondel. Nu undrar han hur han ska göra för att slippa betala för den faktiska förbrukningen.
Erbjud kommunen att betala hälften av deras krav.

harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
320 kbm avser inte en årsförbrukning utan det aktuella mätarståndet.
Men inte nuvarande mätarståndet får jag anta?
Om kommunen vill fakturera dig med nästan 20 000 kr, motsvarar det ca 670 kubik (va-taxa i Karlskrona är 29,50kr/kubik) Då borde din mätare stå på ca 750 kubik, eller är det straffavgifter eller dröjsmålsränta ovanpå?

Fairlane
R RoAd skrev:
Vi har ju efterfrågat exempel på hur rapporteringen ser ut men inte fått det. Och innan vi vet det så är det lite magstarḱt att antyda "grov försummelse" av kommunen.
Jag tycker det är ungefär lika magstarkt att antyda att TS inte talar sanning eller att han är slarvig som inte millimetergranskar en faktura som ser rimlig ut. En faktura på 1000 eller 2000 känns rimlig, oavsett om den är korrekt eller inte.

Fairlane
useless useless skrev:
Den information vi har är att TS har förbrukat en viss mängd vatten, men bara betalat för en tiondel. Nu undrar han hur han ska göra för att slippa betala för den faktiska förbrukningen.
Erbjud kommunen att betala hälften av deras krav.
I sak korrekt, men det finns ju preskibering att ta hänsyn till också. Annars kan det ju komma en faktura på 20 års förbrukning av el, vatten etc och så är det bara att betala?

B
TS skriver att han började med självavläsning för nio år sedan, men vi vet inte hur det var tidigare. Han kanske var nyinflyttad, kanske inte hade haft kommunalt VA tidigare eller annan orsak till att han inte visste vad som var ett normalt belopp på VA-fakturan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
I sak korrekt, men det finns ju preskibering att ta hänsyn till också. Annars kan det ju komma en faktura på 20 års förbrukning av el, vatten etc och så är det bara att betala?
Det var ju en tråd här på BH där telia ville debitera för 20 år bakåt. Men de fick ju ge med sig.

T Thomas_Blekinge skrev:
320 kbm avser inte en årsförbrukning utan det aktuella mätarståndet.
Det verkar som att alla här tycker jag inte är kapabel att hantera siffror. Jag ska be min arbetsgivare (som betalar mig för just sådant) att sänka min lön.
Eller så söker du antällning hos din VA-leverantör.

harry73 harry73 skrev:
Men inte nuvarande mätarståndet får jag anta?
Om kommunen vill fakturera dig med nästan 20 000 kr, motsvarar det ca 670 kubik (va-taxa i Karlskrona är 29,50kr/kubik) Då borde din mätare stå på ca 750 kubik, eller är det straffavgifter eller dröjsmålsränta ovanpå?
Det kan mycket väl vara aktuell/senaste avläsningen, nästan kan nämligen vara bytt för ca 2år sedan.
Jag har ställt frågan men inte fått något svar än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.