Hej,
Har försökt söka i trådar utan att hitta.
Min tjej har renoverat köket och hade köpt ny spishäll är "IKEA Vilsta".
Hon har enfas på 20 amp.
Elektrikern sa att det var fel spishäll, men han kunde lösa det ändå.

Nu efter ett år har höger sida på spisen lagt av, allt lyser och låter som den går men värmer inte.
Fattar ju att den är trasig, men kan kopplingarna något med det att göra?

Skickar med bild på hur det är kopplat i dosan och kopplingsschema på hällen.
 
  • Öppnad kopplingsdosa med färgkodade kablar anslutna via kopplingsklämmor på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsetikett för elektrisk installation, visar kopplingsschema och säkerhetsvarningar för olika spänningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seahawk76 Seahawk76 skrev:
Elektrikern sa att det var fel spishäll, men han kunde lösa det ändå.
På vilket sätt var det fel häll?

Seahawk76 Seahawk76 skrev:
Fattar ju att den är trasig, men kan kopplingarna något med det att göra?
Om den varit felkopplad skulle den inte funka ett år.
 
  • Gilla
Seahawk76 och 2 till
  • Laddar…
Du måste lyfta på locket och visa hur den är ansluten i hällen.
 
  • Gilla
Seahawk76
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Du måste lyfta på locket och visa hur den är ansluten i hällen.
den är garanterat kopplad enligt mittenalternativet.
 
  • Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Du måste lyfta på locket och visa hur den är ansluten i hällen.
Är inte där, men den är kopplad enligt mittenbilden enligt schemat vad jag förstår. Alltså, två svarta, två blå. 🙄 Tror jag.
 
P
Alltså hade inte elektrikern wagos med 3 ingångar? Varför trycka in två kablar i en ingång?
Kan det vara så att någon av kablarna i Wagon sitter dåligt?
 
  • Gilla
Seahawk76 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt var det fel häll?



Om den varit felkopplad skulle den inte funka ett år.
Oklart varför fel häll. Har bara hört det i andrahand. Men gissar på att för den är på 6900w. Men då borde väl säkringen lösa ut i lägenheten istället för att hällen den går sönder tänker jag.
Men kan ju varit ett måndagsexemplar såklart.
 
Fairlane
Felkopplat är det väl inte, men är ledarna ordentligt insatta?

Det jag funderar kring är varför elektrikern tryckt i 2 blå i samma hål istället för att ta en skarvklämma med 3 ingångar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Alltså hade inte elektrikern wagos med 3 ingångar? Varför trycka in två kablar i en ingång?
Kan det vara så att någon av kablarna i Wagon sitter dåligt?

Fairlane Fairlane skrev:
Felkopplat är det väl inte, men är ledarna ordentligt insatta?

Det jag funderar kring är varför elektrikern tryckt i 2 blå i samma hål istället för att ta en skarvklämma med 3 ingångar.

Kablarna sitter i en presshylsa, så det är inget fel.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
A
Du kan reklamera den om du har kvar kvittot. Det är tre års reklamationstid nu.
Vänta inte för länge med att reklamera från det att du upptäckte felet, då kan du tappa rätten.
 
A avh67f skrev:
Du kan reklamera den om du har kvar kvittot. Det är tre års reklamationstid nu.
Vänta inte för länge med att reklamera från det att du upptäckte felet, då kan du tappa rätten.
Även om den är inkopplad med för lite kräm? Vi får prova. :)
 
A
Ja. Du kan läsa mer här: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamera-vara/

Företaget har bevisbördan​

Fel som uppstår under de första 2 åren ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget.

Det räcker att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

När det har gått mer än 2 år från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den.
 
Fairlane
useless useless skrev:
Kablarna sitter i en presshylsa, så det är inget fel.
Om de sitter ordentligt i, men gör de det?
Finns det någon nackdel med en koppling för 3 ledare bortsett från att den kanske kostar någon krona mer?
 
Fairlane
Det är inte så enkelt som att ena nollan inte längre har kontakt? Då får man väl den effekten att ena sidan inte fungerar?
 
D Dilato skrev:
den är garanterat kopplad enligt mittenalternativet.
Ja, men det kan vara en dåligt åtdragen skruv eller sprutande kardeller också. (Iofs svårt att se på bild)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.