Hej,
Har försökt söka i trådar utan att hitta.
Min tjej har renoverat köket och hade köpt ny spishäll är "IKEA Vilsta".
Hon har enfas på 20 amp.
Elektrikern sa att det var fel spishäll, men han kunde lösa det ändå.
Nu efter ett år har höger sida på spisen lagt av, allt lyser och låter som den går men värmer inte.
Fattar ju att den är trasig, men kan kopplingarna något med det att göra?
Skickar med bild på hur det är kopplat i dosan och kopplingsschema på hällen.
Har försökt söka i trådar utan att hitta.
Min tjej har renoverat köket och hade köpt ny spishäll är "IKEA Vilsta".
Hon har enfas på 20 amp.
Elektrikern sa att det var fel spishäll, men han kunde lösa det ändå.
Nu efter ett år har höger sida på spisen lagt av, allt lyser och låter som den går men värmer inte.
Fattar ju att den är trasig, men kan kopplingarna något med det att göra?
Skickar med bild på hur det är kopplat i dosan och kopplingsschema på hällen.
Du måste lyfta på locket och visa hur den är ansluten i hällen.
Oklart varför fel häll. Har bara hört det i andrahand. Men gissar på att för den är på 6900w. Men då borde väl säkringen lösa ut i lägenheten istället för att hällen den går sönder tänker jag.useless skrev:
Men kan ju varit ett måndagsexemplar såklart.
P PappasHammare skrev:
Fairlane skrev:
Kablarna sitter i en presshylsa, så det är inget fel.
Ja. Du kan läsa mer här: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamera-vara/
Företaget har bevisbördan
Fel som uppstår under de första 2 åren ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget.
Det räcker att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.
När det har gått mer än 2 år från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 893 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 893 inlägg

