Ja vad sitter där? Går den koppla direkt med anslutning. Ser ut som ett pressat rör med någon form kläm hylsa för plast?!
 
  • Närbild på en kopparrörsanslutning med metalldelar och en klämhylsa, omgiven av andra rör och en hand som håller den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förminskning från en större eller mindre dim på rör till rätt dim. Är en klämringskoppling. Ska den kopplas till den del till vänster, så gör rent ordentligt med en disksvamp med en finnare sidan. Ser typ ut så här.


https://www.bauhaus.se/forminskning-vatette-22x15mm
 
J jonaserik skrev:
Förminskning från en större eller mindre dim på rör till rätt dim. Är en klämringskoppling. Ska den kopplas till den del till vänster, så gör rent ordentligt med en disksvamp med en finnare sidan. Ser typ ut så här.


[länk]
Får jag av den då utan att kapa? Man skulle kunna behålla allt på kv och kapa bort klämringen gissar jag om den ej lossnar. Men... Varför sätta t koppling 10 till diskmaskin?! Finns väl en anledning set är 20 intag m matning tänker jag. Hur tänker du... Ja jag ska städa. Men mitt första nybygge....
 
J jonaserik skrev:
Förminskning från en större eller mindre dim på rör till rätt dim. Är en klämringskoppling. Ska den kopplas till den del till vänster, så gör rent ordentligt med en disksvamp med en finnare sidan. Ser typ ut så här.


[länk]
12 t koppling sitter där.
 
J jonaserik skrev:
Förminskning från en större eller mindre dim på rör till rätt dim. Är en klämringskoppling. Ska den kopplas till den del till vänster, så gör rent ordentligt med en disksvamp med en finnare sidan. Ser typ ut så här.


[länk]
Sen de ska inte in i varandra. Det är kallt vatten den andra till diskmaskin m nippel
 
berggrenj27 berggrenj27 skrev:
Får jag av den då utan att kapa? Man skulle kunna behålla allt på kv och kapa bort klämringen gissar jag om den ej lossnar. Men... Varför sätta t koppling 10 till diskmaskin?! Finns väl en anledning set är 20 intag m matning tänker jag. Hur tänker du... Ja jag ska städa. Men mitt första nybygge....
Tveksamt om du fär av den, utan måste nog kapa röret. Den sorten klämmer till bra och blir lite grader mot röret, som sitter stenhårt. 20 till DM är normalt och då blir det en förstoring från den nuvarande. Men det är en klämringsvarianr där och då ska det till en övergång från klämm till plankoppling, annars blir det inte tätt.
Att det är som det är, kan bero på att det är hempul av tidigare ägare och det var lättast.
Det går att byta den övre delen till vänster, från 10 eller 12 klämm till 20 plan med utvändig gänga. Inte säker nu om det finns från 10 kläm till 20 utvändig plan.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om du fär av den, utan måste nog kapa röret. Den sorten klämmer till bra och blir lite grader mot röret, som sitter stenhårt. 20 till DM är normalt och då blir det en förstoring från den nuvarande. Men det är en klämringsvarianr där och då ska det till en övergång från klämm till plankoppling, annars blir det inte tätt.
Att det är som det är, kan bero på att det är hempul av tidigare ägare och det var lättast.
Det går att byta den övre delen till vänster, från 10 eller 12 klämm till 20 plan med utvändig gänga. Inte säker nu om det finns från 10 kläm till 20 utvändig plan.
Tänkte sätta t koppling 15 i vatette kopplingbricka till utkastare gelia 15 t rör m nippel ut till diskmaskin sen 15 10 vinkel till blandare. 15 10 vinkel till varmvatten.
Värme pistol och polygrip kanske får loss den?!
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om du fär av den, utan måste nog kapa röret. Den sorten klämmer till bra och blir lite grader mot röret, som sitter stenhårt. 20 till DM är normalt och då blir det en förstoring från den nuvarande. Men det är en klämringsvarianr där och då ska det till en övergång från klämm till plankoppling, annars blir det inte tätt.
Att det är som det är, kan bero på att det är hempul av tidigare ägare och det var lättast.
Det går att byta den övre delen till vänster, från 10 eller 12 klämm till 20 plan med utvändig gänga. Inte säker nu om det finns från 10 kläm till 20 utvändig plan.
Sabbar jag inte blandar kopplingen om jag kapar vv?
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om du fär av den, utan måste nog kapa röret. Den sorten klämmer till bra och blir lite grader mot röret, som sitter stenhårt. 20 till DM är normalt och då blir det en förstoring från den nuvarande. Men det är en klämringsvarianr där och då ska det till en övergång från klämm till plankoppling, annars blir det inte tätt.
Att det är som det är, kan bero på att det är hempul av tidigare ägare och det var lättast.
Det går att byta den övre delen till vänster, från 10 eller 12 klämm till 20 plan med utvändig gänga. Inte säker nu om det finns från 10 kläm till 20 utvändig plan.
En fråga till. Ser ut som han kapar bort original mutter på kv? Sen kört i stumpen på klämringen?
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om du fär av den, utan måste nog kapa röret. Den sorten klämmer till bra och blir lite grader mot röret, som sitter stenhårt. 20 till DM är normalt och då blir det en förstoring från den nuvarande. Men det är en klämringsvarianr där och då ska det till en övergång från klämm till plankoppling, annars blir det inte tätt.
Att det är som det är, kan bero på att det är hempul av tidigare ägare och det var lättast.
Det går att byta den övre delen till vänster, från 10 eller 12 klämm till 20 plan med utvändig gänga. Inte säker nu om det finns från 10 kläm till 20 utvändig plan.
Gissar att återanvända rör stumpen som blivit klämd dålig ide?! Här kommer en bild till även om du inte bett om det, hoppas du kan utlösa ngt av det.
 
  • Hand håller i klämt rör med kopplingar och flexibla slangar, ovanför diskbänk i renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berggrenj27 berggrenj27 skrev:
Tänkte sätta t koppling 15 i vatette kopplingbricka till utkastare gelia 15 t rör m nippel ut till diskmaskin sen 15 10 vinkel till blandare. 15 10 vinkel till varmvatten.
Värme pistol och polygrip kanske får loss den?!
Det kan du glömma att få bort den med värme och polygrip, vanlig klämmring kan gå om dom inte dragit för hårt eller inte ha stödhylsor i rören. Glöm inte stödhylsor.
Sen vilka delar som behövs för att koppla ihop det, är svårt att säga på distans. Det blir att mäta/kolla vilka dim som behövs. Vad du än gör, så gör inget jobb på en fredag efterrniddag eller dito lördag. Inget bra om det saknas en del, eller fel dim, när varuhusen är stängda.
 
J jonaserik skrev:
Det kan du glömma att få bort den med värme och polygrip, vanlig klämmring kan gå om dom inte dragit för hårt eller inte ha stödhylsor i rören. Glöm inte stödhylsor.
Sen vilka delar som behövs för att koppla ihop det, är svårt att säga på distans. Det blir att mäta/kolla vilka dim som behövs. Vad du än gör, så gör inget jobb på en fredag efterrniddag eller dito lördag. Inget bra om det saknas en del, eller fel dim, när varuhusen är stängda.
Tack så hemskt mkt för alla svar. Uppskattas verkligen du tar dig tid! Jag har gjort en del innan men säg att jag är en stark 3/10 hobby vvsare. Hoppas bli 5 iafl :). Glömmer inte stödhylser. Men tänkte sätta helt utan rör just här.

Hittade en bild här. Kan man bara byta de "stiften" är de universal? Vad heter de?
 
  • Två metallslangkopplingar med mässingsfästen och en insatsdel bredvid en handskriven markering på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berggrenj27 berggrenj27 skrev:
Tack så hemskt mkt för alla svar. Uppskattas verkligen du tar dig tid! Jag har gjort en del innan men säg att jag är en stark 3/10 hobby vvsare. Hoppas bli 5 iafl :). Glömmer inte stödhylser. Men tänkte sätta helt utan rör just här.

Hittade en bild här. Kan man bara byta de "stiften" är de universal? Vad heter de?
Färdiga och klara för anslutning i klämringskoppling, är det 12 eller 10, så får du skaffa klämringskopplingar, som passar. Dom köpes med mutter och klämring som tas bort och dessa används. 10 12 och 15 har lika gänga på muttrarna. Vid 20 klämring,kan gängan vara lite olika stigning på. Men till DM så är det standard rörgänga.
 
J jonaserik skrev:
Färdiga och klara för anslutning i klämringskoppling, är det 12 eller 10, så får du skaffa klämringskopplingar, som passar. Dom köpes med mutter och klämring som tas bort och dessa används. 10 12 och 15 har lika gänga på muttrarna. Vid 20 klämring,kan gängan vara lite olika stigning på. Men till DM så är det standard rörgänga.
Det är inte min bild tyvärr. Klämringarna har jag koll på. Kan man köpa sådana stift som pilen pekar på någonstanns? Eller behöver helt nya slangar då? Är orolig att mina rör blir för korta för att bottna i klämrings koppling om jag kapar bort tidigare anslutning.
 
berggrenj27 berggrenj27 skrev:
Det är inte min bild tyvärr. Klämringarna har jag koll på. Kan man köpa sådana stift som pilen pekar på någonstanns? Eller behöver helt nya slangar då? Är orolig att mina rör blir för korta för att bottna i klämrings koppling om jag kapar bort tidigare anslutning.
Dom slangarna är fasta i blandaren och är dom för korta, så blir det att skarva på med rör eller ett par korta slangar. Oavsett så måste det skarvas med klämmringskopplingar på rör eller slangar. Slangar finns i olika längder på billiga varuhusen och i olika dim. Heter slang för blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.