20 197 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Utom detaljplan, kan de neka bygglov pga "tycke" om utformning av fönster?
Man tager vad man haver =O)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Arkitektur har nog alltid varit svårt, och arkitekterna tycks älska att skapa rubriker och bryta mot gamla mönster.
Minns ni alla Konsum-butiker, som växte upp vid småstädernas "Stora torg" över hela landet.
Fasaderna såg ut som Schwetzerostskivor, fast gjorda i betong med stora hål i.
Det bröt något enormt mot den omgivande småstadsbebyggelsen.
Men var naturligtvis helt OK enligt de sossestyrda byggnadsnämnderna.
Nu har f.d. Konsum, numera COOP öppnat ett nytt snabbköp i Halmstad, COOP Gamletull.
Jag såg det för första gången idag, och det är så fult, opassande och smaklöst så man bara vill gråta
Man kan verkligen säga att gamla Konsum håller stilen
Minns ni alla Konsum-butiker, som växte upp vid småstädernas "Stora torg" över hela landet.
Fasaderna såg ut som Schwetzerostskivor, fast gjorda i betong med stora hål i.
Det bröt något enormt mot den omgivande småstadsbebyggelsen.
Men var naturligtvis helt OK enligt de sossestyrda byggnadsnämnderna.
Nu har f.d. Konsum, numera COOP öppnat ett nytt snabbköp i Halmstad, COOP Gamletull.
Jag såg det för första gången idag, och det är så fult, opassande och smaklöst så man bara vill gråta
Man kan verkligen säga att gamla Konsum håller stilen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så länge man håller sig inom föreskriven byggnadshöjd så borde man givetvis få bygga ett hus med torn. Det är inget som jag själv skulle välja att bygga, men du får gärna utveckla varför just torn skulle vara särskilt förkastligt på småhus?Ramnemark skrev:
Tyvärr så är det nog så att "massan" får bygga det (katalog-)hus som man har råd med, istället för det hus man egentligen vill ha... Därför så är det lite svårt att yttra sig om massans smak. Med ett undantag: Massan föredrar oftast klassisk arkitektur framför modernistisk. Vilket faktiskt tyder på god smak!Cancerman_777 skrev:
Det du beskriver ovan, förekommer redan idag!Cancerman_777 skrev:Alla ni som vill ha fri estetik, ponera följande.
Du och din familj investerar 2,5 miljoner i att bygga det hus NI tycker är fantastiskt. Ett år senare köps granntomten upp och de vill bygga SITT fantastiska hus. Föreställ dig att det är det mest anskrämliga du/ni kan föreställa er. Känns det bra? Är det så ni hade tänkt er utsikten från ert fantastiska hus? Tror ni på fullaste allvar att det inte kommer att påverka värdet på ER fastighet?
Det finns säkert de som trivs i en sådan miljö. Jag och många andra gör inte det.
Så länge du bygger "rätt" (läs modernistiskt) så får du i princip smälla upp din skokartong varsomhelst, helt utan hänsyn till omgivningen.
t ex:
https://www.byggahus.se/arkitektur/inklamt-med-ett-skohorn
Jag väntade länge på att någon skulle avslöja det hela som ett photoshop-skämt, men det har tyvärr inte hänt ännu...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, så jag ser gärna att du utvecklar ditt inlägg!Cujo skrev:Så länge man håller sig inom föreskriven byggnadshöjd så borde man givetvis få bygga ett hus med torn. Det är inget som jag själv skulle välja att bygga, men du får gärna utveckla varför just torn skulle vara särskilt förkastligt på småhus?Ramnemark skrev:
Varför skulle just torn vara värre, än t ex rostig plåt på fasaden?
Redigerat: