Bir det avslag eller ej i nämndmålet den 9e april?

• Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
Kan du inte se det problemet så är du absolut inte objektiv. Får man göra exakt som man vill så skulle det sluta i diverse fix idéer som någon får. Snart hade vi haft torn och spiror till höger och vänster.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Nu har jag bara snabbläst inläggen i denna tråd, men har du fått yttra dig över tjänstemännens skrivelse till nämnden? Vad är förslaget till beslut denna gången?

C
Jag är också nyfiken, inte minst pga omröstningen som dök upp.

Fattar inte riktigt vad det är nämnden skall besluta om. Har någon förutsättning ändrats sedan det tidigare beslutet eller är det frågan om en ren omprövning av det tidigare beslutet (som var ett villkorat bifall och där ni nu yrkar ovillkorat bifall om jag förstått det rätt)? Vilka grunder har framförts när ni begärt ändring av beslutet?

De har ju redan beviljat ett villkorat bygglov, så det lär ju knappast bli avslag. Däremot saknar jag alternativet att de kommer fram till samma slutsats som förra gången, vilket spontant inte känns helt otroligt.

Ramnemark skrev:
Kan du inte se det problemet så är du absolut inte objektiv. Får man göra exakt som man vill så skulle det sluta i diverse fix idéer som någon får. Snart hade vi haft torn och spiror till höger och vänster.
Detta är väl rejält Off Topic, men jag har ett "kul" exempel på hur det kan bli när man gör som man vill.
Vi andra bygger ju ungefär i traktens traditionella stil, men inte här.
(Vet inte om det är en jordbruksfastighet, men det spelar väl inte så stor roll egentligen)

Det började med ett litet torp. Men så

P1000089 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och
P1000088 (Large).JPG
Skapa konto

och
P1000087 (Large).JPG
Skapa konto

Här kan vi snacka om fönsterstorlekar och -placering :D

Kan väl tillägga att Laholm verkar vara en mycket tolerant kommun.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Detta är väl rejält Off Topic, men jag har ett "kul" exempel på hur det kan bli när man gör som man vill.
Vi andra bygger ju ungefär i traktens traditionella stil, men inte här.
(Vet inte om det är en jordbruksfastighet, men det spelar väl inte så stor roll egentligen)

Det började med ett litet torp. Men så

[bild]
och
[bild]
och
[bild]

Här kan vi snacka om fönsterstorlekar och -placering :D

Kan väl tillägga att Laholm verkar vara en mycket tolerant kommun.
Tack för, ett för många, ytterst talande exempel :)

• Gilla
Henrietta70 och 2 till
  • Laddar…
:thumbup: Ser inte färdigt ut.Jag hoppas på fler bilder när det är klart. Jag godkänner.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Lite torn och spiror på det där laholmshuset skulle bara göra det bättre! Snacka om skokartongslåda!

Ramnemark skrev:
Det enda problemet jag ser med det är om grannarna inte tycker det är fint, eller om dom oroar sig för att det ska sänka värdet på deras hus. Och enda orsaken till att jag anser att kommunen över huvud taget ska ha något att säga till om när det gäller det estetiken är när de aktivt driver ett ärende som just grannar bett dom att driva. Grundprincipen hos kommunen ska således vara att när det gäller det rent estetiska så ska ALLT vara tillåtet givet att ingen berörd part klagar.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Allt är tillåtet om ingen klagar? Snacka om godtycklighet...

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Stilen på ovan hus borde vara funkishus. Där funktion (boyta) är det primära. Funktion är vacket i mina ögon.

I det där fallet är det inte säkert att det är funktionen som är det primära, utan kanske priset och tillgången. Skulle inte alls förvåna mig om byggherren kommit över ett restparti fönster på Blocket för en billig peng. Särskilt det liggande 8-kantiga fönstret direkt över dörren tycker jag är lite speciellt! ;)

Paola Righetti
Inspektören skrev:
Nu har jag bara snabbläst inläggen i denna tråd, men har du fått yttra dig över tjänstemännens skrivelse till nämnden? Vad är förslaget till beslut denna gången?
Nej och vet inte... :(

Vi gjorde en skrivelse som skulle tas upp i presidiet den 26 mars.

Redigerat:
pmm skrev:
Stilen på ovan hus borde vara funkishus. Där funktion (boyta) är det primära. Funktion är vacket i mina ögon.
Helt ärligt...gå till svenska Wikipedia och slå upp funktionalism (arkitektur) så kanske du förstår att det är någonting HELT annat än åbäket på bilderna.

• Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Paola Righetti
cpalm skrev:
Jag är också nyfiken, inte minst pga omröstningen som dök upp.

Fattar inte riktigt vad det är nämnden skall besluta om. Har någon förutsättning ändrats sedan det tidigare beslutet eller är det frågan om en ren omprövning av det tidigare beslutet (som var ett villkorat bifall och där ni nu yrkar ovillkorat bifall om jag förstått det rätt)? Vilka grunder har framförts när ni begärt ändring av beslutet?

De har ju redan beviljat ett villkorat bygglov, så det lär ju knappast bli avslag. Däremot saknar jag alternativet att de kommer fram till samma slutsats som förra gången, vilket spontant inte känns helt otroligt.
Jag råkade göra lite fel med omröstningen, och den går inte ändra. Dessutom ändrade autocorrect från nämndmöte till nämndmålet :)

Vi har gjort en skrivelse som sagt med argument och grunder, ska se om jag kan bifoga den när jag kommer hem.

-MH- skrev:
Allt är tillåtet om ingen klagar? Snacka om godtycklighet...
Vad exakt ser du som ett problem med det? Generellt, om man har en företeelse som ingen har något emot, varför skulle man då ha en regel som förbjuder denna företeelse? Och mer specifikt, om det bara är personer som inte själva personligen drabbas negativt (eller agerar som representant för någon som drabbas negativt) som klagar, varför ska dom ha något att säga till om alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.