20 197 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Utom detaljplan, kan de neka bygglov pga "tycke" om utformning av fönster?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, jag är inte på någons sida. Däremot så vill jag ha ordning och reda och inget high chaparall.
Jag vet för lite om det gula/orangea huset för att uttala mig, men tycker att det var en fin färg. Om det huset däremot ligger i ett kvarter med 1800-talshus så anser jag det inte som en lämplig nyans eller färgsättning. I det fallet pratar vi om att göra om ett arbete...i detta fallet i tråden pratar vi om att en ark har uttryckt sig om en ritning och alltså ingenting som kräver dubbeljobb. Som jag sade tidigare; huset står väl inte och faller med andra fönster/vinklar på fönstren?
Absolut! De outbildade har gjort ännu fler fel. Läs historien du också, kamrat.
Vad gäller vad som skall stå i PBL så är jag inte insatt nog i vad rörelsehindrade har för behov, vad miljön behöver, hur sotarna skall ta sig upp på tak och arbeta säkert eller vad det kan finnas för andra aspekter som (i alla fall jag anser) att man måste ha med. Det blir t.ex. intressant när en person skall hämtas på bår från andra plan i ett hus med en pingvinstegstrappa. Not.
Just därför finns det krav och förordningar. Just därför behövs en ganska extensiv PBL, just därför att vi som inte är insatta i ALLA aspekter av ett husbygge skall bygga ett hus som fungerar...inte endast till vardags, utan när det faktiskt gäller. Liknande tankar kan appliceras på det estetiska.
Jag personligen anser inte att rosa, piggelingröna eller babyblå bostadshus är vackra. Stör det mitt öga? Ja. Det är dock inte intressant vad just specifikt jag anser.
Jag vet för lite om det gula/orangea huset för att uttala mig, men tycker att det var en fin färg. Om det huset däremot ligger i ett kvarter med 1800-talshus så anser jag det inte som en lämplig nyans eller färgsättning. I det fallet pratar vi om att göra om ett arbete...i detta fallet i tråden pratar vi om att en ark har uttryckt sig om en ritning och alltså ingenting som kräver dubbeljobb. Som jag sade tidigare; huset står väl inte och faller med andra fönster/vinklar på fönstren?
Absolut! De outbildade har gjort ännu fler fel. Läs historien du också, kamrat.
Vad gäller vad som skall stå i PBL så är jag inte insatt nog i vad rörelsehindrade har för behov, vad miljön behöver, hur sotarna skall ta sig upp på tak och arbeta säkert eller vad det kan finnas för andra aspekter som (i alla fall jag anser) att man måste ha med. Det blir t.ex. intressant när en person skall hämtas på bår från andra plan i ett hus med en pingvinstegstrappa. Not.
Just därför finns det krav och förordningar. Just därför behövs en ganska extensiv PBL, just därför att vi som inte är insatta i ALLA aspekter av ett husbygge skall bygga ett hus som fungerar...inte endast till vardags, utan när det faktiskt gäller. Liknande tankar kan appliceras på det estetiska.
Jag personligen anser inte att rosa, piggelingröna eller babyblå bostadshus är vackra. Stör det mitt öga? Ja. Det är dock inte intressant vad just specifikt jag anser.
Redigerat:
Att kalla det maktmissbruk känns lite fånigt. Stadsarktitekten har ju ingen personlig vinning av detta(?) Nämnden kan ju dessutom köra över stadsarkitektens åsikt om det skulle vara så. PBL ställer rätt långtgående krav på estetiskt tilltalande utformning, kulturvärden osv. och det är ju faktiskt stadsarkitektens ansvar att se till att lagen efterföljs. Att åsikterna sen inte alltid går ihop ligger ju i sakens natur.pmm skrev:
De kan ju vara bra att pamparna får reda på att alla inte är nöjda. Och för att nå dem behövs många. Och sen får omoderna regler vara kvar, för i fattigsverge är pengarna slut. På frågan varför, fick jag svaret -Det var för min tid...
Denna tråd kanske varit onödig, om PBL städats upp långt tidigare.
Hemmakatten: Vad får dig att tro att komunister har något att säga till om? Menar du komunpampar?
Min erfarenhet säger att det som strular för trådskaparen, har en helt annan grund. Vi talar om "landet" och inte tättbebyggt. Även om paragraferna gäller även där, så brukar det mesta slinka igenom. Tom i tättbebyggt sker det häpp paragraföverträdelser. Hot om vite i ena änden på gatan, samma överträdelse i andra. Ingen reaktion.Så illa är det.
Min erfarenhet säger att det som strular för trådskaparen, har en helt annan grund. Vi talar om "landet" och inte tättbebyggt. Även om paragraferna gäller även där, så brukar det mesta slinka igenom. Tom i tättbebyggt sker det häpp paragraföverträdelser. Hot om vite i ena änden på gatan, samma överträdelse i andra. Ingen reaktion.Så illa är det.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om du tror att jag är pamp så är du väldigt mycket ute och seglar.pmm skrev:De kan ju vara bra att pamparna får reda på att alla inte är nöjda. Och för att nå dem behövs många. Och sen får omoderna regler vara kvar, för i fattigsverge är pengarna slut. På frågan varför, fick jag svaret -Det var för min tid...
Du missar hela poängen med PBL. Jag tycker ärligt att du skall läsa in dig på den och försöka sätta dig in i anledningarna till vissa av de regler som du betraktar som gammelmodiga. Hela ditt argument bygger på att DU inte gillar reglerna, men tror du på fullaste allvar att du vet mer än alla de utbildade som tagit fram reglerna? Om du svarar ja på den retoriska frågan så vet jag ärligt talat inte vad jag skall säga eller tro mer.
Studera till jurist om du inte redan är det, sätt dig in i PBL, kämpa för att förändra den. Dock tror jag att med studierna följer insikt, och med insikten följer förståelse och lite mer ödmjukhet.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Inkonsekvens är ju såklart aldrig bra, men omöjligt att utrota.pmm skrev:Hemmakatten: Vad får dig att tro att komunister har något att säga till om? Menar du komunpampar?
Jag tror inte att Friggebo och Attefall har ovan kompetens. Men ändå såg de felaktigheter, och med makt ändrade de reglerna. Mer sånt. Jag har hört en del kritik mot Attefall. Avlopp m.m. Vissa pampar tänker vägra att följa nya lagen. PBL behöver ränsas.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, och de två satt helt ensamma på sina kammare och skrev ihop det färdiga förslaget helt på egen hand, utan en hel armada av v ä l d i g t högt utbildade personer som granskade och justerade ändringarna de föreslog. [om det missas: sarkasm].
Jag förstår inte riktigt.dina vridning och.vändningar från att "var och en skall få göra som de vill (i stort sett) till "vissa pampar tänker strunta i xxxxx". Det låter som att du fått avslag på någonting och att någon av dessa som du kallar pampar fått igenom samma sak. Du låter bitter helt enkelt.
Nog om detta. Jag är i alla fall glad att vi har hyfsad struktur och hyfsade krav på byggnation i Sverige. Tack men nej tack till "gör som du själv vill"-byggande.
Jag förstår inte riktigt.dina vridning och.vändningar från att "var och en skall få göra som de vill (i stort sett) till "vissa pampar tänker strunta i xxxxx". Det låter som att du fått avslag på någonting och att någon av dessa som du kallar pampar fått igenom samma sak. Du låter bitter helt enkelt.
Nog om detta. Jag är i alla fall glad att vi har hyfsad struktur och hyfsade krav på byggnation i Sverige. Tack men nej tack till "gör som du själv vill"-byggande.
Uttrycket "kommunistpampar" kommer nog från sista inläggen jag läste i går kväll och i båda inläggen vara det folk som pratade om "Kommunistpampar" att kommonunen bara vile djävlas eller trycka åt den lilla människan.pmm skrev:
För mig är sådana schablonbilder något man tar till när man inte kan diskutera på sansat sätt, lite flashbackvarning över det hela, vilket är sorgligt eftersom byggahus varit i stort sett förskonat från dessa uttryck.
Det är ingen schablon om det faktiskt sker ideologiska bedömningar från stat eller myndighet som går ut på att bestämma för majoriteten mot den enskilde, utan annat än godtyckliga eller starkt ideologiska skäl.
Man skulle nästan kunna tolka det du skriver som att du är emot yttrandefrihet. Eller du verkar iallafall vara lite av åsikten att man generellt inte borde "få" uttala kritik om något om man inte själv aktivt gjort något själv först. Har man inte själv aktivt deltagit som FN-soldat eller motsvarande så borde man inte uttala sig om våldet i vissa afrikanska länder. Har man inte själv försökt bli domare så borde man inte säga något kritiskt om man misstänker att en ny domare blev tillsatt på felaktiga grunder (t.ex mutor). Och så vidare...Hemmakatten skrev:
Nä, självklart tror jag inte att du verkligen har sådana åsikter. Men varför verkar du vilja ge sken av det? Varför ska man inte få klaga på något som man tycker är fel? Varför vill du tysta kritiker?
För övrigt skriver du något som är så pass viktigt att jag väljer att citera det igen:
Ja, det är väl underbart att det är fritt fram att engagera sig i den parlamentariska demokratin vi har. Men vad är det första steget och självklara steget man tar när man ska engagera sig i en demokrati? Jo, det är att engagera sig i debatten. Att kommentera, kritisera, ifrågasätta och väcka tankar hos andra. Att lyfta fram saker man tycker är fel, och argumentera för hur man tycker det borde fungera istället. Således säger du emot dig själv i ditt inlägg. Man bör engagera sig i demokratin, säger du, men bara man inte gör det genom att ta det första naturliga steget (delta i debatten). Man ska på något märkligt sätt hoppa över just det första steget, och istället direkt försöka bli politiker (eller motsvarande). Säg mig, har någon demokratisk politiker i modern tid någonsin lyckats med något sådant?
Skönhet, ligger i betraktarens öga...Cancerman_777 skrev:Jag håller verkligen inte med. För mig är ögats miljö viktig.
Min tilltro till "kunder" är inte på den nivån som din är. Faktum är att kunden oftast inte vet bäst...vare sig för andra eller för sig själv.
En semesterresa är inte jämförbar med ett permanent element som ett hus.
Nja, det handlar väl mer om allemansrätten och missbruket av den.
Om du skall bygga ett hus för dig och din familj, vad är då viktigast:
1. Att grannen blir nöjd?
2. Att stadsarkitekten blir nöjd?
3. Eller du, som faktiskt betalar för huset och skall bo i det, blir nöjd?
Därför, skall PBL inte lägga sig i det estetiska, utan hålla sig till säkerhet och handikappanpassing. Det enda undantaget bör vara för bevarande av kulturhistoriskt värdefull miljö. (Märkligt nog så är det dock alltid möjligt att smälla upp en modernistisk kub/skokartong, varsomhelst...)
Utbildning medför inte alltid god smak. Ingen annanstans är det så tydligt, som när vi diskuterar arkitektur och svenska arkitekter. Här finns inget utrymme för mångfald, tvärtom, likriktningen är total. Är det inte modernism, så är det en "pastisch". Det må vara hänt, men verkligheten är att de flesta hellre bor i en vacker pastisch, än i en genuin skokartong!Cancerman_777 skrev:
Hur många gånger kan man rita en fyrkantig låda, och fortfarande kalla det för nyskapande???
Se citatet av Birger Ljungström i min signatur! Det stod så på en minneslapp, som satt på konstruktörernas ritbord. Så att de inte skulle glömma bort det estetiska, trots att det "bara" var ångturbiner man ritade... Den påminnelsen är fortfarande i högsta grad aktuell, för dagens arkitekter!
Redigerat:
Jaaa, detta verkar ha spårat ur lite.
Vi har inget emot att det finns regler och bestämmelser. Från början, innan vi ens hade funnit en tomt, drömde vi lite om ett funkishus. Sedan, under resans gång, förstod vi att vi var tvungna att anpassa oss efter kommun och områdesbestämmelser. När vi fann tomten och innan vi ens la bud på den så ringde vi kommunen för att fråga vad som eventuellt skulle vara ok att bygga där. Vi ville anpassa oss. Just denna man, på bygg och miljö, som vi pratade med sa att det borde vara lantligt och i stil med skånelänga. Det skulle smälta in men att lite nytänkande välkomnades och att man tex kunde ha en framsida som var klassisk och sedan en baksida som kunde se lite annorlunda ut. Vi fick ett förslag från en arkitekt vilket var precis i stil med detta och som sedan sändes in som bygglovsansökan.
Vi träffade sedan bygglovsingenjören på kommunen för att gå igenom förslaget, han bad om vissa justeringar som vi gjorde. Han tyckte INTE vi skulle justera fönstren på baksidan. Han tyckte vi skulle stå på oss, och det gjorde vi. Resten vet ni. Vi har följt kommunens råd hela tiden, ända fram tills kraven helt plötsligt var andra och då blev det för sent och framförallt för krångligt att börja ändra.
Nu avvaktar vi vad som sker den 9e april på nämndmötet. Får vi avslag så kommer vi att se över det hela och ändra. Detta står Myresjöhus för. Vår kontakt på Myresjöhus var så säker på att allt skulle gå bra så han tyckte vi skulle beställa huset. Han lovade skriftligt att Myresjöhus skulle bekosta eventuella ändringar. Han reagerade mycket på hur det sedan gick och sa att under hans 20 år i branschen så hade han aldrig varit med om liknande. Inte heller hans kollegor.
Nu väntar jag med stor klump i magen. Hade vi bara vetat innan så hade vi ju designat huset annorlunda.
Det är möjligt att någon nu säger, -Men hur kunde ni göra si eller så?
Nu är gjort gjort och vi blir väl några erfarenheter rikare och kommer vi någonsin bygga hus igen så tänker vi nog annorlunda. Vi är alla nybörjare nån gång!
Vi har inget emot att det finns regler och bestämmelser. Från början, innan vi ens hade funnit en tomt, drömde vi lite om ett funkishus. Sedan, under resans gång, förstod vi att vi var tvungna att anpassa oss efter kommun och områdesbestämmelser. När vi fann tomten och innan vi ens la bud på den så ringde vi kommunen för att fråga vad som eventuellt skulle vara ok att bygga där. Vi ville anpassa oss. Just denna man, på bygg och miljö, som vi pratade med sa att det borde vara lantligt och i stil med skånelänga. Det skulle smälta in men att lite nytänkande välkomnades och att man tex kunde ha en framsida som var klassisk och sedan en baksida som kunde se lite annorlunda ut. Vi fick ett förslag från en arkitekt vilket var precis i stil med detta och som sedan sändes in som bygglovsansökan.
Vi träffade sedan bygglovsingenjören på kommunen för att gå igenom förslaget, han bad om vissa justeringar som vi gjorde. Han tyckte INTE vi skulle justera fönstren på baksidan. Han tyckte vi skulle stå på oss, och det gjorde vi. Resten vet ni. Vi har följt kommunens råd hela tiden, ända fram tills kraven helt plötsligt var andra och då blev det för sent och framförallt för krångligt att börja ändra.
Nu avvaktar vi vad som sker den 9e april på nämndmötet. Får vi avslag så kommer vi att se över det hela och ändra. Detta står Myresjöhus för. Vår kontakt på Myresjöhus var så säker på att allt skulle gå bra så han tyckte vi skulle beställa huset. Han lovade skriftligt att Myresjöhus skulle bekosta eventuella ändringar. Han reagerade mycket på hur det sedan gick och sa att under hans 20 år i branschen så hade han aldrig varit med om liknande. Inte heller hans kollegor.
Nu väntar jag med stor klump i magen. Hade vi bara vetat innan så hade vi ju designat huset annorlunda.
Det är möjligt att någon nu säger, -Men hur kunde ni göra si eller så?
Nu är gjort gjort och vi blir väl några erfarenheter rikare och kommer vi någonsin bygga hus igen så tänker vi nog annorlunda. Vi är alla nybörjare nån gång!
Redigerat: