Hej! Har en Huawei b818-263 router (trådlöst wifi). Boyta 174 kvm i ett plan. Längst bort i huset når inte wifi. Annan placering av routern löser inte problemet. Fiber-indragning är på gång något år framåt kanske.

Läst på litet och funderar på mesh i andra änden av huset. Fungerar TP-link? Vilken i så fall rekommenderar ni som passar med nuvarande router? Det blir otrådat.

Eller en ny router? Då det blir fiber i framtiden, annat förslag/lösning?

Tacksam för svar!

Unikt namn
Jag kan rekommendera en billig router och köra den i "accesspunkt läge". Sen ansluter du den med kabel till huvudroutern.
Sätt de helst så att de täcker upp så mycket av huset som möjligt. Om du tänker att du delar upo huset i 3 lika stora delar, sätt den första i gränsen mellan del 1 och 2, och nästa i gränsen mellan del2 och 3.
Det är bra om de INTE har fri sikt till varandra.

exempelrouter
https://www.elgiganten.se/product/d...uter/tp-link-archer-ax12-wifi-6-router/600843

Sen sätter du samma trådlösa namn/lösenord på wifit i den nya lådan, så kommer enheter att kunna roama emellan.
Eventuellt bör du sätta ner den nya routern i "wifi 5 läge", dvs AC istället för AX om roamandet funkar dåligt. Men de märker du.

• Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D Daoe skrev:
Hej! Har en Huawei b818-263 router (trådlöst wifi). Boyta 174 kvm i ett plan. Längst bort i huset når inte wifi. Annan placering av routern löser inte problemet. Fiber-indragning är på gång något år framåt kanske.

Läst på litet och funderar på mesh i andra änden av huset. Fungerar TP-link? Vilken i så fall rekommenderar ni som passar med nuvarande router? Det blir otrådat.

Eller en ny router? Då det blir fiber i framtiden, annat förslag/lösning?

Tacksam för svar!
Hur avancerad användare är du och vad vill du ”uppnå”?

Har du tankar på att dra mycket nätverkskabel till olika rum framöver tex?

Det finns mängder av lösningar så vi ska nog kunna hitta på något bra till dig!

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Tack för svar! Som sagt: det ska vara otrådat. Jag är ingen avancerad användare. "Vanlig" surf. Kommer inte att dra en massa nätverkskablar.

Jag kör TP-Link M9 Plus, med backhaul trådlöst, fungerar bra.
Tog bort wifi i routern ansluten mot fiber som finns kvar.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag kör TP-Link M9 Plus, med backhaul trådlöst, fungerar bra.
Tog bort wifi i routern ansluten mot fiber som finns kvar.
Vad menar du med sista meningen?

D Daoe skrev:
Vad menar du med sista meningen?
Routern från bredbandsoperatören finns kvar men jag avaktiverade wifi i den.
All wifi hanteras av TP-Link meshburkarna. Och första huvudburken för meshsystemet ska vara trådansluten.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Cheesen
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Purre
Hade själv helt klart övervägt att dra kabel igenom en del av huset för att sen få en ny accesspunkt

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
[länk] - Shopping - AO - DATA - Generic&utm_id=22183209727&gad_source=1&gad_campaignid=22183209727&gbraid=0AAAAAD7WKV9IJx-aHVL9lShakJ36syPb9&gclid=CjwKCAiA24XJBhBXEiwAXElO3xNsm9agD6gapys-784z7yKpFof3iddooYeM-L2lo1J82yd34fuaBRoChvIQAvD_BwE

Och ta bort din nuvarande router. Den gör ändå ingen glad.
Så, då används dessa som router istället?

Cheesen
D Daoe skrev:
Så, då används dessa som router istället?
Ja

Cheesen Cheesen skrev:
Ja
Vilken TP-link tror du är "bäst"? Det finns så många olika.

Cheesen
D Daoe skrev:
Vilken TP-link tror du är "bäst"? Det finns så många olika.
Satsa på ett mesh med snabbare wifi... Sen tror jag inte det spelar så stor roll för ditt behov bara det är ett modernt meshsystem. Om man har behov av superbra wifi och internet så brukar man ha bra koll själv.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hjälpte till att installera ett TP model X20 med backhaul, dvs egna "kanaler" för trafik mellan burkarna, det skulle jag välja då du kommer att köra allt trådlöst.
Sedan kanske det inte har så stor betydelse för enbart surf men kan ju ändras framöver.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag hjälpte till att installera ett TP model X20 med backhaul, dvs egna "kanaler" för trafik mellan burkarna, det skulle jag välja då du kommer att köra allt trådlöst.
Sedan kanske det inte har så stor betydelse för enbart surf men kan ju ändras framöver.
Jag tänker att det är bra att framtidssäkra: ska man satsa på x50, x60 eller annat eller är X20 lika bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.