Jag funderar själv på att köpa deco be22

D Daoe skrev:
Jag tänker att det är bra att framtidssäkra: ska man satsa på x50, x60 eller annat eller är X20 lika bra?
Har tyvärr ingen erfarenhet av dem, men läser man lite snabbt så har man tillfört nyare teknik och bättre kapacitet. Du verkar ha ganska enkel miljö utifrån 170 kvm i ett plan så X20 räcker bra.
Men utifrån min vy är det inga större pengar som skiljer 2000-4000 kr hos KjelloCo.
Såg att t.ex. NetonNet sålde 3-pack X60 för 2500 kr denna veckan.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Tack för svar! Som sagt: det ska vara otrådat. Jag är ingen avancerad användare. "Vanlig" surf. Kommer inte att dra en massa nätverkskablar.
Det är bara en kabel mellan 2 delar av huset som behövs. För en användare som inte är avancerad skulle jag rekommendera kabel: det är mycket lättare att felsöka och ersätta delar i framtiden när någonting går sönder (mesh vill man ofta byta hela systemet så man får något kompatibelt). Och så slipper man problem med mikrovågsugn som kanske stör ut koppling mellan mesh enheterna, eller grannars WiFi som råkar ligga på samma kanal och störa.

Men visst, det kan vara skönt att slippa fundera på hur man drar kabel snyggt (eller ha en ful kabel som syns)...

• Gilla
Daoe och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Även jag rekommenderar att dra kabel. MEN, man kan ju alltid börja med ett sånt paket med X60 tex.

Har inte de själv (kör Unifi) men en viktig funktion som jag tycker måste finnas är möjligheten att kunna koppla in accesspunkterna med kabel samt att man kan få ut nätverket via kabel både från huvudenheten men också accesspunkterna. Den funktionen är bra att ha till enheter som saknar wifi.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har tyvärr ingen erfarenhet av dem, men läser man lite snabbt så har man tillfört nyare teknik och bättre kapacitet. Du verkar ha ganska enkel miljö utifrån 170 kvm i ett plan så X20 räcker bra.
Men utifrån min vy är det inga större pengar som skiljer 2000-4000 kr hos KjelloCo.
Såg att t.ex. NetonNet sålde 3-pack X60 för 2500 kr denna veckan.
Obs som @David__11 är inne på så typ be22 / be25 har Wifi7 om man vill ha nyare teknik.

Kollade på skillnad mellan Wifi 6 och 7 när jag jämförde produkter, men såg inte det som direkt avgörande såvida man inte har en bredbandsuppkoppling som kan hantera hastigheter en bit över 1 Gbit/s.
Wifi 6 klarar väl 5-10 Gbit/s, Sedan har väl 7an lite annat som förbättrar men i närtid inte påverkar så mycket för vår vanliga hemmaanvändande.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Schyssta puckar... Tack!

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
[länk] - Shopping - AO - DATA - Generic&utm_id=22183209727&gad_source=1&gad_campaignid=22183209727&gbraid=0AAAAAD7WKV9IJx-aHVL9lShakJ36syPb9&gclid=CjwKCAiA24XJBhBXEiwAXElO3xNsm9agD6gapys-784z7yKpFof3iddooYeM-L2lo1J82yd34fuaBRoChvIQAvD_BwE

Och ta bort din nuvarande router. Den gör ändå ingen glad.
Nja, lite glad kan man väl vara över en 4G LTE router med stöd för Cat19 och upp till 1.6Gbps hastighet?
Då kan man vänta med 5G...

Men försöker man komplettera med andra Mesh 3 produkter från Huawei är det möjligt att man inte blir lika glad.

Lite gladare blir man av att brygga Huawei LTE routern, sen kan man ansluta vilket mesh-system man vill.

Kanske det slutar med en X50-5G Deco burk i alla fall som är lätt att bygga ut med andra Deco produkter.

Cheesen
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Även jag rekommenderar att dra kabel. MEN, man kan ju alltid börja med ett sånt paket med X60 tex.

Har inte de själv (kör Unifi) men en viktig funktion som jag tycker måste finnas är möjligheten att kunna koppla in accesspunkterna med kabel samt att man kan få ut nätverket via kabel både från huvudenheten men också accesspunkterna. Den funktionen är bra att ha till enheter som saknar wifi.
Ett meshsystem utesluter ju inte att man drar en kabel i efterhand till nån puck... Har gjort så själv, inte för att behovet fanns men möjligheten finns där och röret fanns redan. Vet att mesh funkar utmärkt för vardaglig användning efter snart två år av bekymmersfritt wifi... Skrotade mina accesspunkter och satsade på mesh och har inte ångrat det en sekund. Fick dessutom bättre täckning jämfört med mitt tidigare system från Cisco.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Cheesen Cheesen skrev:
Ett meshsystem utesluter ju inte att man drar en kabel i efterhand till nån puck... Har gjort så själv, inte för att behovet fanns men möjligheten finns där och röret fanns redan. Vet att mesh funkar utmärkt för vardaglig användning efter snart två år av bekymmersfritt wifi... Skrotade mina accesspunkter och satsade på mesh och har inte ångrat det en sekund. Fick dessutom bättre täckning jämfört med mitt tidigare system från Cisco.
Jag håller helt med dig. Jag har dock sett meshsystem där det saknades ingång för nätverksuttag på "mottagarna". Så där hade det varit omöjligt att dra kabel efteråt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag håller helt med dig. Jag har dock sett meshsystem där det saknades ingång för nätverksuttag på "mottagarna". Så där hade det varit omöjligt att dra kabel efteråt.
Bättre att köpa bra utrustning isåfall...

UniFi accesspunkter är lite universella. Du kan koppla in PoE från ditt trådade nätverk så blir de accesspunkter.

Du kan också säga åt dem att mesha med trådlös förbindelse till annan AP. Om du gör det kan du koppla in en annan trådad enhet via PoE injectorn (där du normalt skulle koppla in dig på nätverket), och då fungerar accesspunkten som en brygga så att din trådade enhet som inte förstår WiFi kopplar in sig på resten av nätverket. (Och du kan förhindra klienter från att använda den bryggan som en accesspunkt om du tycker att den trådlösa länken är för svag för till exempel mobiltelefon att ansluta till)

Ossian K Olsson
S sjoelund skrev:
Bättre att köpa bra utrustning isåfall...

UniFi accesspunkter är lite universella. Du kan koppla in PoE från ditt trådade nätverk så blir de accesspunkter.

Du kan också säga åt dem att mesha med trådlös förbindelse till annan AP. Om du gör det kan du koppla in en annan trådad enhet via PoE injectorn (där du normalt skulle koppla in dig på nätverket), och då fungerar accesspunkten som en brygga så att din trådade enhet som inte förstår WiFi kopplar in sig på resten av nätverket. (Och du kan förhindra klienter från att använda den bryggan som en accesspunkt om du tycker att den trådlösa länken är för svag för till exempel mobiltelefon att ansluta till)
Jo, men att föreslå Unifi för alla är inte klokt då vissa bara vill ha plug and play.

TS har uppenbarligen inga överjäkliga krav och kommer klara sig bra med många andra lösningar än Unifi.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Fick dessutom bättre täckning jämfört med mitt tidigare system från Cisco.
Nostalgi för mig med Cisco, min första router hemma var en 2503 och var då ny på marknaden.😉 Men inte wifi så det blev OT-inlägg.

• Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
Jo, men att föreslå Unifi för alla är inte klokt då vissa bara vill ha plug and play.

TS har uppenbarligen inga överjäkliga krav och kommer klara sig bra med många andra lösningar än Unifi.
Merparten klarar sig med det, jag vill ha det enkelt idag och det får gärna bara ta en kvart att installera och konfigurera så är det klart, och tillräckligt bra.😉

Jag köpte en tp-link Mesh WiFi Extender AC 1759 på Kjell och det var verkligen plug&play. Jag själv kan ingenting om detta och därför passade den bra. Sitter i ett uttag mitt i huset (routern sitter i periferin) och gör sitt jobb.

• Gilla
Daoe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.