D Daoe skrev:
Vilken TP-link tror du är "bäst"? Det finns så många olika.
Du säger i första inlägget att du ska få fiber om något år, kanske.
Du har en snabb mobilrouter för 4G nätet, lika snabb som en 5G router.
De föreslagna routrarna/mesh-systemen saknar mobilaccess/simkort och kan alltså inte rakt av ersätta mobilroutern du har idag .

blackarrow blackarrow skrev:
Du säger i första inlägget att du ska få fiber om något år, kanske.
Du har en snabb mobilrouter för 4G nätet, lika snabb som en 5G router.
De föreslagna routrarna/mesh-systemen saknar mobilaccess/simkort och kan alltså inte rakt av ersätta mobilroutern du har idag .
Ja, fiber-avtal påskrivet.
OK, de har ingen plats för sim-kort, mycket bra att veta. Då får jag behålla den och lägga till en mesh-puck.

D Daoe skrev:
Ja, fiber-avtal påskrivet.
Då håller vi tummarna för att det går bra 👍
D Daoe skrev:
OK, de har ingen plats för sim-kort, mycket bra att veta. Då får jag behålla den och lägga till en mesh-puck.
Ja, det känns ju onödigt att lägga ytterligare 2500kr+ extra för tex byte från 4G till 5G (en X50-5G)

En mesh puck kan inte mesha ensam. Den kräver någon att kommunicera med, flytta trafik emellan, så två Mesh-noder behöver du.
Annars har du inget meshnät. Då kan du lika gärna köpa en repeater (vilket föreslagits, men det är inte lika roligt).
Sen kanske en mesh-nod kan konfigurera som repeater.
Första Mesh noden kräver en kabel från fiberomvandlare/mobilnätsmodemet och det brukar vara bäst (enklast) att låta den vara router.
Så en tvåpack mesh, sen bryggar du mobilroutern med ”bara” ett klick i webbgränssnittet.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Då håller vi tummarna för att det går bra 👍

Ja, det känns ju onödigt att lägga ytterligare 2500kr+ extra för tex byte från 4G till 5G (en X50-5G)

En mesh puck kan inte mesha ensam. Den kräver någon att kommunicera med, flytta trafik emellan, så två Mesh-noder behöver du.
Annars har du inget meshnät. Då kan du lika gärna köpa en repeater (vilket föreslagits, men det är inte lika roligt).
Sen kanske en mesh-nod kan konfigurera som repeater.
Första Mesh noden kräver en kabel från fiberomvandlare/mobilnätsmodemet och det brukar vara bäst (enklast) att låta den vara router.
Så en tvåpack mesh, sen bryggar du mobilroutern med ”bara” ett klick i webbgränssnittet.
OK, så en mesh-nod trådas med nuvarande router (det blir ju precis bredvid den i mitt fall), jag bryggar routern och placerar en annan mesh-nod längre bort. Skulle det funka?

Med tanke på framtida fiber, kan du ge ett förslag på bra TP-link Deco som skulle vara lämpligt för mig?

Det kan vara värt att nämna att det är ganska lätt att hitta denna typ av produkter för vettiga pengar på FB Marketplace och Blocket. Många som tror att dom behöver byta när dom får fiber eller tror att dom måste använda sin ISP's grejer etc.

Har ingen koll på vad som finns tillgängligt just nu men jag har varit nära att hugga en beg. TP-Link X50-5G för riktigt bra pengar på FB Marketplace bara för att liksom. Men se i.s.f. till att det är en modell med sim-plats eftersom just TP-Link använder samma modellnamn och bara lägger till 4G eller 5G på slutet. Oftast så säljs 4/5G modellerna bara i enpack så du behöver ytterligare en enhet men den kan vara i princip vilken som helst i X-serien.

Och ja, TP-Link duger alldeles utmärkt för den vanliga användaren. Just TP-Link är den tillverkaren som har störst sortiment av enkla grejer för vettiga pengar. Visst finns det rent objektivt "bättre" tillverkare men sannolikt ingen som ger bättre värde för pengarna än TP-Link.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…

Bästa svaret

För att förtydliga:

Antingen behåller du din nuvarande router och bryggar den. Ställer en mesh-nod i närheten som du kopplar in med nätverkskabel och sen placerar du ut ytterligare en mesh-nod på det stället (typ, du kanske får laborera lite med placeringen) där du idag saknar täckning. I detta exemplet funkar som sagt i princip vilken modell som helst i TP-links X-serie.

Fördel: du kan fynda i princip vilket begagnat 2-pack du vill och kommer billigare undan.
Nackdel: Du får tot. tre st enheter

Alt.

Du köper en TP-link mesh-nod med sim-plats. T.ex. X10-4G, X50-5G etc. och köper sen ytterligare en valfri mesh-nod i X-serien.

Fördel: bara tot. 2 st. enheter och en kabel färre
Nackdel: dyrare då en 4/5G nod är dyrare än vanlig och du kanske måste köpa en extra i onödan då "vanliga" (utan 4/5g) meshnoder oftast säljs i två eller trepack.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag gillar ju att köra nätverk i vanliga elledningarna, har sjäv
[länk]

Supersmidigt på alla sätt, och för mig så fungerar det utmärkt. (Det finns tydligen andra som inte har samma erfarenhet. Vet dock inte vilken produkt de använt, eller vilka förväntingar de haft.)
Det kan funka allt ifrån helt ok till inte alls. Även om TS krav inte är speciellt avancerade och jag brukar gilla att inte rekommendera onödigt bra specade grejer för normalanvändaren så är tekniken i dom lite väl förlegad. Om det nu ens fungerar alls för TS.

Ska sluta spamma efter detta 😀

Även om jag vurmar för begagnat så får du för tillfället ett 3-pack X10 på Elgiganten, Kjell.com etc. och då är du så att säga hemma och har en nod över för framtiden. Det enda du behöver utöver trepacket är en nätverkskabel i lagom längd.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Som sagt, jag kunde lösa problemet med bara en mesh-sak som pratar med befintlig router utan tråd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, jag kunde lösa problemet med bara en mesh-sak som pratar med befintlig router utan tråd.
Mjo, men då måste det så vitt jag vet vara en extender av samma fabrikat alt. som stöder samma mesh-system för att fungera som mesh och inte ett annat trådlöst nät. Och Huawei verkar inte ha ett jättestort sortiment av extenders.

A AndersS skrev:
Jag kör TP-Link M9 Plus, med backhaul trådlöst, fungerar bra.
Tog bort wifi i routern ansluten mot fiber som finns kvar.
Får jag passa på att fråga: Varför gjorde du så?
Har nyligen skaffat mesheri med satelliter (en på övervåningen och en i verkstan). Lägger märke till att enheterna (bärbar o mob) hittar router ibland och mesh ibland ("Zyxel" resp "Halo"). Har detta någon betydelse alls?
F ö har jag fått till det som jag ville, dvs stabilt wifi ute i garaget och skaplig täckning i trädgården när man poddar omkring därute. Jag är en enkel användare och har mycket små krav. (Har endast märkt att mob tappar P2 ibland när jag lyssnar i lurarna - och den går inte till 5G.)

B Bästerortarn skrev:
Mjo, men då måste det så vitt jag vet vara en extender av samma fabrikat alt. som stöder samma mesh-system för att fungera som mesh och inte ett annat trådlöst nät. Och Huawei verkar inte ha ett jättestort sortiment av extenders.
Jag har en Huawei router och tp-link mesh extender RE450. "Works with any Wifi router" står på kartongen.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en Huawei router och tp-link mesh extender RE450. "Works with any Wifi router" står på kartongen.
Men är det verkligen mesh då eller har du två olika trådlösa nätverk?

För jag sökte på TS router och .....
Huawei B818-263 router, not OneMesh-compatible, requires bridge mode for mesh networks; HiLink mesh not supported, per ISPreview UK.

TS router verkar inte vara mesh-kompatibel överhuvudtaget.

Redigerat:
Ossian K Olsson
B Bästerortarn skrev:
Men är det verkligen mesh då eller har du två olika trådlösa nätverk?

För jag sökte på TS router och .....
[bild]

TS router verkar inte vara mesh-kompatibel överhuvudtaget.
Det står i slutet av beskrivningen vad han måste göra.

Ställ in den befintliga routern i bridge mode och sen låt "meshroutern" agera router för hela systemet och den befintliga 4g-routerns uppgift blir bara att plocka hem internetet.

TS, köp inte massa extenders, elsladdsnätverk eller liknande. Fördelen med de meshsystem som finns är att de skapar ett och samma wifi som fungerar i hela huset. Att köpa separata externers kommer inte fungera på samma sätt och oftast blir det väldigt krångligt.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.