2 860 läst ·
60 svar
3k läst
60 svar
Utöka wifi-täckningen med mesh? Ny router?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 662 inlägg
Ja, det är ungefär det jag skrivit några inlägg ovan också. Jag citerade Thomas_Blekinge som uppenbarligen har en annan router än TS alt. inte har ett mesh-nät. Svarade/citerade inte TS!Ossian K Olsson skrev:
Jag håller som sagt fullständigt med dig att det absolut smidigaste är att brygga sin befintliga router och bara koppla in ett par meshnoder efteråt. Förslagsvis TP-Link som är billiga och fullt dugliga.Ossian K Olsson skrev:
Enkelt att konfigurera och hantera med enbart ett system som hanterar den trådlösa trafiken.H hovapettson skrev:Får jag passa på att fråga: Varför gjorde du så?
Har nyligen skaffat mesheri med satelliter (en på övervåningen och en i verkstan). Lägger märke till att enheterna (bärbar o mob) hittar router ibland och mesh ibland ("Zyxel" resp "Halo"). Har detta någon betydelse alls?
F ö har jag fått till det som jag ville, dvs stabilt wifi ute i garaget och skaplig täckning i trädgården när man poddar omkring därute. Jag är en enkel användare och har mycket små krav. (Har endast märkt att mob tappar P2 ibland när jag lyssnar i lurarna - och den går inte till 5G.)
Kör all trafik i meshnätet, även TV.
Har inte längre intresse/lust att hålla på med att få olika fabrikat att fungera tillsammans. Efter ett arbetsliv inom "området" ska det idag bara fungera med minsta arbete.😎
Så det gör livet lite enklare? Gör det nätverket säkrare? Så man kopplar ifrån routern (i mitt fall Zyxel) på dator och mob och kopplar upp mesh-routern (Halo)? Ja, Halo sitter ju med kabel i Zyxel, så det borde ju gå.A AndersS skrev:Enkelt att konfigurera och hantera med enbart ett system som hanterar den trådlösa trafiken.
Kör all trafik i meshnätet, även TV.
Har inte längre intresse/lust att hålla på med att få olika fabrikat att fungera tillsammans. Efter ett arbetsliv inom "området" ska det idag bara fungera med minsta arbete.😎
Är nog inte riktigt med i det du skriver.H hovapettson skrev:
Jag har valt att behålla bredbandsoperatörens router via fiber men avaktiverat wifi i den. Orsaken är att jag har kabelansluten utrusning i den och även lite annat trådlöst i hemmet.
Sedan är huvudburken i meshnätet kabelansluten till den routern.
Har väl haft det i 2-3 år och ännu inga problem, finns funktion med kontroll/optimering via app och görs av meshsystemet inget man själv behöver hantera genom att välja band/kanaler/frekvens.
Finns det någon teknisk anledning till att du behållit den routern? Den router som är inbyggd i "huvudmeshburken" borde väl göra jobbet lika bra?A AndersS skrev:
Jag uppdaterade nyss texten.useless skrev:
Orsaken är att jag har kabelansluten utrusning i den och även lite annat trådlöst i hemmet.
Men också att jag har en tydlig överlämningspunkt från bredbandsoperatören, men samtidigt har jag inte under de snart 15 år vi haft fiber behövt kontakta supporten. 😉
Så visst skulle man kunna ta bort den och bara hänga på en switch på meshrouter.
😁A AndersS skrev:Är nog inte riktigt med i det du skriver.
Jag har valt att behålla bredbandsoperatörens router via fiber men avaktiverat wifi i den.
Sedan är huvudburken i meshnätet kabelansluten till den routern.
Har väl haft det i 2-3 år och ännu inga problem, finns funktion med kontroll/optimering via app och görs av meshsystemet inget man själv behöver hantera genom att välja band/kanaler/frekvens.
Det är så knepigt att skriva om vissa saker. Det blir den här effekten när jag som relativ gröngöling inom området försöker beskriva det tekniska. Men alltså: Hur avaktiverar du wifi i bredbandsoperatörens router?
Loggar in i bredbandsoperatörens router och väljer att avaktivera wifi, du får kolla vad operatören använder för användarnamn/lösenord, kan även stå i botten på routern. Sedan brukar det gå bra att koppla mot router med webbläsaren på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 för att få kontakt med routern, finns väl även appar för det.H hovapettson skrev:
@Thomas_Blekinge kör inte Mesh på sin OneMesh kompatibla Extender.B Bästerortarn skrev:
Även om den heter något med Mesh så har den ingen att ”prata” OneMesh protokollet med.
OneMesh är ett proprietärt protokoll som finns på många TP-Link routrar och vissa av deras Extender/Repeters.
Den är inte kompatibel med TP-links andra Mesh protokoll som ”Deco Mesh” eller EasyMesh.
EasyMesh är en standard från Wi-Fi Aliance som stöds av vissa produkter med vissa programvaruversioner från TP-Link, Netgear, Zyxel.
Med tre antenner och 1200Mbit/s på 5GHz + 450Mbit/s 2,4GHz banden har den bättre prestanda än många billigare Wi-Fi-router.
Med en bra placering mitt i huset kan den nog ge bra täckning, bättre än att placera en extra mesh-nod där det är dålig mottagning i huset.
En repeater eller mesh-nod behöver ju stå mitt emellan tex mobilen som har dålig mottagning och Wi-Fi routern.
Men man kan ju iofs köpa en 3-pack mesh…
"jag kan inget om data, vill inte dra kablar, behöver fler pluppar" är guldgruva för försäljare. Det brukar sluta med dyrt meshsystem kopplat till gamla routern (gärna dubbla NAT "tårta på tårta") och dyr 1Gbit-abbonemang som inte går att nyttja fullt ut (pga suboptimal backhaul och dubbla lager av NAT. Gärna lite powerline-extenders på det också.
Om man inte vet hur eller varför man ska slå av WiFi på sin existerande routeraccesspunkt är det nog bäst att koppla bort den helt.
Största fördelen med de mesh-paket som säljs är ju att de oftast är väldigt enkla att komma igång med. Men svårighetsgraden stiger dramatiskt om man blandar in andra prylar i nätverket som inte hör hemma i mesh-systemet.
Största fördelen med de mesh-paket som säljs är ju att de oftast är väldigt enkla att komma igång med. Men svårighetsgraden stiger dramatiskt om man blandar in andra prylar i nätverket som inte hör hemma i mesh-systemet.
Man måste inte stänga av Wi-Fi radion, men man behöver förstå varför man bör göra det.
Det ”räcker” att byta passord eller namn på gamla WiFit, så ens enheter inte kan ansluta till det gamla WiFi’t.
Då kommer enheterna att ansluta till det nya Mesh WiFi’t.
Undantaget är om man sen tidigare har en Wi-Fi router som stödjer Mesh och utökar med en Extender som stödjer samma Mesh protokoll (från samma tillverkare, jag känner bara till TP-Link som har det).
Det ”räcker” att byta passord eller namn på gamla WiFit, så ens enheter inte kan ansluta till det gamla WiFi’t.
Då kommer enheterna att ansluta till det nya Mesh WiFi’t.
Undantaget är om man sen tidigare har en Wi-Fi router som stödjer Mesh och utökar med en Extender som stödjer samma Mesh protokoll (från samma tillverkare, jag känner bara till TP-Link som har det).
Redigerat: