A A.Barman skrev:
Har en liknande bvp. Min är från 2011 och har samma display, därför tvekar jag på att denna är från 2020? Fick byta min cirkulationspump till köldbärarkretsen i höstas, tror att det var detta larmet som kom o gick mer frekvent när det blev kallare. Kostade ca 7000.
Enligt teknikerna var det normalt att byta den efter ca 15 år.
Jodå, gå in på hemsidan så ser den likadan ut fortfarande.

Det är en gammal modell som varit med länge, liten facelift mot den Greenline HT vi hade innan.

Ja jäklar, där ser man...
Sånt brukar de ju designa om stup i kvarten för att det ska se modernare ut.

A A.Barman skrev:
Ja jäklar, där ser man...
Sånt brukar de ju designa om stup i kvarten för att det ska se modernare ut.
Haha fy tusan, ni ger mig verkligen hjärtklappning haha. Enligt säljarna är den från 2020 iallafall. Hoppas att det stämmer.

Ringde iaf mäklaren idag som skulle prata med säljarna. Eftersom pumpen funkade vid kontraktskrivning är det dom som ska åtgärda ev fel. Får hålla tummarna att det blir så 😊

Vilket år maskiner är ifrån brukar gå att ta reda på via märkning.
Finns säkert något serienummer eller liknande någonstans.

M MagHam skrev:
Vilket år maskiner är ifrån brukar gå att ta reda på via märkning.
Finns säkert något serienummer eller liknande någonstans.
Säkert. Det får vi leta efter när vi flyttat in.

Nu fick vi lite mer klarhet från säljarna. Tydligen larmar pumpen om det här felet lite då och då, och har gjort det sen installation i princip. Tekniker har varit ute två gånger och inte hittat något fel. Men det låter ju absurt? Vad hade ni gjort? Propsat på att de ska ta ut tekniker igen? I frågelistan har de informerat om problemet men inte i detalj, och de har uttryckligen skrivit "allt funkar som det ska", vilket känns som en rätt maffig garanti med tanke på att det uppenbarligen inte gör det.

Varför har man inte bytit ut lågtryckspressostaten då, om man inte hittar andra uppenbara fel, vad är det för tekniker som varit dit ?

DonPablo DonPablo skrev:
Varför har man inte bytit ut lågtryckspressostaten då, om man inte hittar andra uppenbara fel, vad är det för tekniker som varit dit ?
Jag känner lite samma?

MultiMan
Kräv att få reda på exakt vilka "tekniker" som varit ute flera gånger men ändå bara svamlat utan att göra något. Får du inga konkreta uppgifter - lita inte på att deras beskrivning av felet är korrekt. Får du uppgifter - kontakta företaget och ta en diskussion om vad som hänt, eventuellt direkt ta ut de igen för en ny bedömning medan husköpet är färskt.

MultiMan MultiMan skrev:
Kräv att få reda på exakt vilka "tekniker" som varit ute flera gånger men ändå bara svamlat utan att göra något. Får du inga konkreta uppgifter - lita inte på att deras beskrivning av felet är korrekt. Får du uppgifter - kontakta företaget och ta en diskussion om vad som hänt, eventuellt direkt ta ut de igen för en ny bedömning medan husköpet är färskt.
Jag vet inte riktigt om vi kan "kräva" det. Däremot får vi nog ta ut en tekniker direkt, och om det skulle visa sig att det är ett stort fel kommer säljarna att få stå för sitt misstag... De har visserligen flaggat för att den piper då och då, men har man skrivit att "allt funkar som det ska" får man typ skylla sig själv om det visar sig att nåt är fel efter att man kvitterat bort larm en gång i månaden i fyra år.

• Gilla
little_mac och 1 till
  • Laddar…
Hur gammal är värmepumpen? bosch/ivt?
Jag tror att expansionsventilen kärvar, om det är en bosch ivt typ 10 år gammal, mycket vanligt fel.

R ritzzz skrev:
Jag vet inte riktigt om vi kan "kräva" det. Däremot får vi nog ta ut en tekniker direkt, och om det skulle visa sig att det är ett stort fel kommer säljarna att få stå för sitt misstag... De har visserligen flaggat för att den piper då och då, men har man skrivit att "allt funkar som det ska" får man typ skylla sig själv om det visar sig att nåt är fel efter att man kvitterat bort larm en gång i månaden i fyra år.
Jag har själv en IVT och har haft samma problem med att det larmade. Beskrivit här hur jag löste det! I mitt fall var det cirkulationspumpen (kalla sidan) en Wilo? Tror jag märket var. På den finns en omkopplare för olika varvtal som givit upp. Detta samt att motorkondensatorn åldrats (skulle vara 5micro men var bara på 1) köpte en ny för 100 sek samt byglade den brända kontakten. Sedan löst felet! Finns hur jag gjorde det hela med bilder här inne på sidan. Andra har tydligen haft problem med magnetit (gammal glegg från rör pump element etc som satt igen slangar), även detta finns beskrivet här. Glappet på pumpen märkt direkt om man kan pressa på reglaget märkt I II III och pumpen struttar igång. Mvh och lycka till med pump och det nya huset Magnus

• Gilla
ritzzz
  • Laddar…
Magnetit gör att värmepumpen inte blir av med värmen och istället löser högtryckspressostaten.
Men det bör de ha löst på en så förhållandevis modern pump.

Tack för era svar. Vi har bokat in tekniker som ska felsöka och serva när vi väl fått tillträde. Om nåt är fel och behöver bytas kommer vi försöka propsa på att de gamla ägarna allt får betala. Men vi får se.

Jag hade samma felmeddelande upprepade gånger på min gamla IVT Greenline tidigt i våras.
Det finns ett felsökningsschema i manualen, följ det. Det inkluderar bla.a. att rensa filter i köldbärarkretsen.

Men se först till att värmebärarslingan funkar som den ska, då felet kan utlösas av att pumpen får jobba för hårt, trots att pressostaten sitter på köldbärarsidan. Kolla trycket i radiatorerna, mitt expansionskärl hade tappat luften vilket gjorde att trycket i värmeslingan ständigt arbetade sig nedåt. Lufta element och öppna alla termostater.
Mitt värmebärardelta var även högt åt h-e. Symptom på igensatta flexslangar fick jag höra, så jag bytte dem (det var ett äventyr i sig, trots att jag ser mig som relativt händig).
Sedan dess har felet inte återkommit, men det riktiga provet blir sen när kylan kommer tillbaka.

Sen kan det så klart vara betydligt dyrare fel på köldbärarsidan. Kärvande expansionsventil, kompressor som håller på att ge upp. I mitt fall är det inte rationellt att ta kostnaden att byta dessa, det blir i så fall att byta ut hela värmepumpen.

Jag ringde en aukoriserad servicetekniker relativt tidigt I min process och allt arbete på värmebärarsidan skedde efter rådgivning med denne. Informationen jag skriver kommer därifrån och baseras inte på egna "gissningar".

• Gilla
ritzzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.