1 845 läst ·
51 svar
2k läst
51 svar
Utlösningsvillkor säkring
Det var oklart för mig om man ska knappa in uppmätt förimedans (Zfm) eller korrigerad förimpedans Zf = Zfm * 1.5Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte till den appen och vad den beräknar. Är resultatet 332 meter det enda svar du får? Ingen vägledning till hur den har beräknat detta? Om jag räknar med fasspänningen 400 V så kan jag komma i närheten av vad en 10 A diazed kräver för ett godkänt utlösningsvillkor, dock utan marginaler, och utan förimpedans. Det saknas alltså ett antal inparametrar i din bild. De kanske finns gömda?
Vad du ska beräkna är den enfasiga (alltså 230 V) kortslutningsströmmen längst bort i kabeln.
I_k1 = 230 / (Z_för + 2 * L * 0.0183 / S)
För en 10 A diazed ska man upp i minst 83 A, och man bör ha god marginal.
Jag rekommenderar Elektropop istället, ett gratis webbverktyg som även kan användas i webbläsare på telefonen. Även detta kräver att man kan grunderna för hur man beräknar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Om du själv har mätt upp förimpedansen, då ska du ju korrigera värdet.
Har du fått värdet från nätägaren, då är det redan korrigerat.
Om du ser uppgiften någon annanstans, t.ex på gruppförteckningen, då är det oklart om det inte är förklarat vilket värde som anges. Branschen är inte helt enig här, men de flesta röstar på att man ska ange uppmätt värde på gruppförteckningen.
Om du ser uppgiften någon annanstans, t.ex på gruppförteckningen, då är det oklart om det inte är förklarat vilket värde som anges. Branschen är inte helt enig här, men de flesta röstar på att man ska ange uppmätt värde på gruppförteckningen.
Förimpedans är inget man uppskattar utan mäts upp där inkopplingen sker och kan test göras med 'värmelementsmetoden' helst i typ 2 kW last-läge där man ganska noga kan mäta ström och spänning samtidigt - idag kan man ofta använda en stickpropps-effektmätare med display som mätdosa då man får fram strömmen och spänningen när det är under last och sedan mäter spänningen när det inte är last
Av hur mycket spänningen sjunker och sedan hur mycket ström det drar lasten gentemot spänningen olastad kan man ofta räkna fram en tillräckligt bra värde för förimpedansen.
Med mätning i tänkt inkopplingspunkt så får man förimpedansen vid just inkopplingspunkten då det är där ifrån det räknas!
- Ingen tumme/pekfinger bedömning här, mäta är att veta - tror gör man i kyrkan
Av hur mycket spänningen sjunker och sedan hur mycket ström det drar lasten gentemot spänningen olastad kan man ofta räkna fram en tillräckligt bra värde för förimpedansen.
Med mätning i tänkt inkopplingspunkt så får man förimpedansen vid just inkopplingspunkten då det är där ifrån det räknas!
- Ingen tumme/pekfinger bedömning här, mäta är att veta - tror gör man i kyrkan
Bra, då vet jag att appen ska ha den korrigerade förimpedansen. Jag anger alltid den mätta förimpedansen vid mina centraler och tydliggör att den är den uppmätta.Bo.Siltberg skrev:
Om du själv har mätt upp förimpedansen, då ska du ju korrigera värdet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 304 inlägg
Öh, vad menar du? Uttrycker du en ståndpunkt att det är det bästa sättet att göra det och att alla borde göra det så, ja då är det väl en sak.*X xxargs skrev:
Men om du säger att det är så. Ja då är det en annan.
När du ringer elverket för att få reda på din förimpedans så beräknar de den baserat på hur anläggningen är projekterad och byggd. De kommer inte ut och mäter upp.
Det anses vara ett fullgott värde. Och gott så. Man skall inte ligga så på gränsen att skillnader mellan beräknad och uppmätt förimpedans skall spela någon roll. Man skall istället ta till lite extra i så fall.
*) Inte så att jag egentligen håller med, men alla kan naturligtvis uttrycka sin åsikt.
Håller med. Beräknat värde är alltid att föredra och det får man av nätägaren fram till överlämningspunkt.
Mäter man får man nöja sig med att man får ett värde man inte riktigt vet vad det är man mäter och utgå ifrån det. Det kan vara kalla ledningar eller varma ledningar eller något mitt emellan.
Det går ju enkelt att fortsätta beräkna från nätägarens överlämningspunkt istället för att mäta om man vet kabellängd och typ. Jag gör alltid det om det är möjligt.
Egentligen ska man även skriva upp kabellängder på gruppförteckning och huvudledningscheman för framtida behov men jag tror jag kan räkna på en hand hur många gånger jag sett det ute i anläggningar.
Mäter man får man nöja sig med att man får ett värde man inte riktigt vet vad det är man mäter och utgå ifrån det. Det kan vara kalla ledningar eller varma ledningar eller något mitt emellan.
Det går ju enkelt att fortsätta beräkna från nätägarens överlämningspunkt istället för att mäta om man vet kabellängd och typ. Jag gör alltid det om det är möjligt.
Egentligen ska man även skriva upp kabellängder på gruppförteckning och huvudledningscheman för framtida behov men jag tror jag kan räkna på en hand hur många gånger jag sett det ute i anläggningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Jag ser nu att jag inte svarade på din fråga, sorry.Carl-Olof Almbladh skrev:
Men du kom fram till rätt svar. Ja, därför att nätägaren anger det korrigerade så är det det korrigerade värdet som alla seriösa beräkningsprogram vill ha som parameter.
Redigerat:
Klicka här för att svara