Hej, måste vända mig till forumet med hjälp med felsökning,

Jag är inte hemma och fick igår natt avisering i telefon att Unify, Shelly och Nibes enheter var offline + lite annat.
Larmet gick fortfarande. Kollade snabbt driftstörningarna hos ISPn och nätägaren. Inga störningar.
Kunde se på larmet att spänning och internet försvann tidigare under natten så jag misstänkte spänningsborfall på anläggningen.

Fick SEOM kolla upp mätaren och dom kunde se att en fas hade fallit bort och erbjöd sig att åka dit och skruva i en ny, vilket hjälpte. Allt gick online igen. Ringer en polare som är hemma och han åker förbi och kollar säkringsskåpet, inget har löst ut. Inget onormalt i huset.

Samma sak händer igen nu i natt. Allt är offline utom larmet som visar spänningsbortfall och internettbortfall.
Jag kommer åka hem för att felsöka idag.

Men jag kan inte fatta vad det är som trippar huvudsäkringen. Ingen dvärg eller JFB har löst. Ingen tung förbrukare är på.
Kan en Diazed bli gammal? men den nya som nätägaren satta i har ju löst igen (har dock inte verifierat detta).

Tipps och erfarenheter som kan hjälpa önskas.

Ossian K Olsson
Hos mig gick en fas för ett tag sedan och det såg man inte i säkringen innan man skruvade ut den och skakade lite. Så det första är väl att verkligen se om säkringen verkligen är hel.

Självfallet kommer jag kolla detta. Men symptomen är samma som igår.
Larmet är strömlöst. Larmet sitter på samma fas som routern.
Allt är offline utom larmet som har batteri och GMS-uppkoppling.

Detta är inte problemet. Utan varför löser en huvudsäkring, trots att det inte finns några tunga förbrukare igång samt att ingen dvärg har löst i säkringsskåpet.

• Gilla
Leifelcent
  • Laddar…
Det är inte så att du lyckas sätta allt som är igång på samma fas och att du även har en LLVP som råkar stå på auto och drar igång kylning?

• Gilla
Kajjo
  • Laddar…
Nä, ingen LLVP.

Någorlunda jämn förbrukning: Mäter själv på inkommande efter säkringarna med en Shelly.
1784184504855.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1784184529811.png
Skapa konto

En till fråga, vad har du för Amp tal på huvudsäkringarna, samt de vanliga? Skulle du tex ha 10 på båda kan det ju vara trögheten på dem som avgör vilken som ryker först, om något skapar kortslutning.

Även om du tror att det inte är någon tung förbrukning igång så kan det vara värt att dubbelkolla det spåret. Kyl och frys går ju på intervaller, kombineras det med pool, ac, bevattning i trädgården och annat som kan tänkas ligga på samma fas och allt råkar ha en cykel så det startar samtidigt så blir det en del ampere.

Vad har du för huvudsäkring? 20A?
Vilken fas är det som går? L1 brukar vara den tyngst belastade fasen hos många.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Huvudsäkring på 25A
Vet inte vilken av L1,L2 eller L3 som går.

Kyl och frys drar ju inga 10A. Dom var för övrigt igång igår.
Pool finns inte.

För att trippa en 25a så måste man ju nå 30+A. Kanske mer.
Skulle förbrukningen ligga på >25A i ett par timmar kan den också lösa. Men då skulle det synas i grafen ovan.

Säkert någon gnagare som hamnat på fel ställe.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D dannan skrev:
Huvudsäkring på 25A
Vet inte vilken av L1,L2 eller L3 som går.

Kyl och frys drar ju inga 10A. Dom var för övrigt igång igår.
Pool finns inte.

För att trippa en 25a så måste man ju nå 30+A. Kanske mer.
Skulle förbrukningen ligga på >25A i ett par timmar kan den också lösa. Men då skulle det synas i grafen ovan.
Kanske dålig kontakt, eller dåligt kabel i skåpet (under säkringen). Då kan det blir varmt.

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
P
Mät spänningen mellan faserna och mellan fas och nolla (för varje fas). Det var en gång ett fasfel i närmaste transformatorstation som jag upptäckte genom en sådan mätning. Vattenfall kom och bytte ut stationen (en så där som sitter monterad uppe i en stolpe) nästa dag (en lördag).

Verkar vara nått knas mellan mätarsäkringarna och nån av centralen i huset eller garaget.
Nu låter jag säkringen vara utskruvad till elektriker kan komma och felsöka.

Kyl, frys ligger på andra faser och routern är flyttad till annat uttag.

Ska försöka återkoppla när felet är löst.

A
Ja återkoppla gärna. Det låter som det kan vara något av det som föreslagits redan eller något som kan orsaka intermittent kortslutning. Belastningsmässigt verkar det ju inte vara något bekymmer.

Man kan även inspektera bottendelarna nere i säkringshålen så det ser blankt och fint ut där.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Låter som att det skulle kunna vara dålig kontakt. Den här 63A säkringen löste ut under 50A, blev så varm att den svetsades fast i passdel Screenshot_2026-07-16-16-58-36-93_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-07-16-16-58-42-57_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
Perfekt bild för att illustrera det. Även de 2 andra passdelarna bör bytas ut där. Man ser att det varit dåligt åtdragna propphuvar även i de platserna då det svetsat i botten.

Man behöver inte dra åt propphuvar för kung och fosterland men bara lite lätt med fingrarna så man känner att det sitter ordentligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.