Har läst andra trådar om detta men de blir så komplicerade.
Har appen Elektriska beräkningar.
Om man kollar på max ledningslängd (se bild) så undrar jag om utlösningsvillkor för säkring är uppfyllt då.
Eller är det bara att man håller sig på rätt sida om spänningsfallet.
Data på bilden är ett exempel bara.
Summa summarum :
Är utlösningsvillkor på bilden uppfyllda?
Har appen Elektriska beräkningar.
Om man kollar på max ledningslängd (se bild) så undrar jag om utlösningsvillkor för säkring är uppfyllt då.
Eller är det bara att man håller sig på rätt sida om spänningsfallet.
Data på bilden är ett exempel bara.
Summa summarum :
Är utlösningsvillkor på bilden uppfyllda?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jag känner inte till den appen och vad den beräknar. Är resultatet 332 meter det enda svar du får? Ingen vägledning till hur den har beräknat detta? Om jag räknar med fasspänningen 400 V så kan jag komma i närheten av vad en 10 A diazed kräver för ett godkänt utlösningsvillkor, dock utan marginaler, och utan förimpedans. Det saknas alltså ett antal inparametrar i din bild. De kanske finns gömda?
Vad du ska beräkna är den enfasiga (alltså 230 V) kortslutningsströmmen längst bort i kabeln.
I_k1 = 230 / (Z_för + 2 * L * 0.0183 / S)
För en 10 A diazed ska man upp i minst 83 A, och man bör ha god marginal.
Jag rekommenderar Elektropop istället, ett gratis webbverktyg som även kan användas i webbläsare på telefonen. Även detta kräver att man kan grunderna för hur man beräknar.
Vad du ska beräkna är den enfasiga (alltså 230 V) kortslutningsströmmen längst bort i kabeln.
Jag rekommenderar Elektropop istället, ett gratis webbverktyg som även kan användas i webbläsare på telefonen. Även detta kräver att man kan grunderna för hur man beräknar.
Jag har också elektriska beräkningar i telefonen. Den följer tabellerna i elinstallationsreglerna eller den överliggande europeiska/internationella standarden. I det läget du har valt, beräkning av ledningslängd räknar appan bara ut detta med beaktning av spänningsfallet och väljer en nog grov ledare tills det är uppfyllt. Alltså inget annat där.L Lars3344 skrev:
Men appen i sig är inget fel på om man ställer in parametrarna rätt ger den också rätt svar. Jag har använt den länge innan elektropop dök upp.
Redigerat:
Tack för tipset!Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte till den appen och vad den beräknar. Är resultatet 332 meter det enda svar du får? Ingen vägledning till hur den har beräknat detta? Om jag räknar med fasspänningen 400 V så kan jag komma i närheten av vad en 10 A diazed kräver för ett godkänt utlösningsvillkor, dock utan marginaler, och utan förimpedans. Det saknas alltså ett antal inparametrar i din bild. De kanske finns gömda?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Nej. Om du inte tycker en mätare som kan mäta ström och spänning är dyrt. (De som säljs som energimätare fungerar bra). Googla på "vattenkokarmetoden"* här på forumet så hittar du gott om diskussioner om hur du kan göra din egen förimedansmätning som väl står upp mot de som du får från ett dyrt specialinstrument.L Lars3344 skrev:
Eller så kan du skatta förimpedansen baserat på var/hur du bor. Eller, ringa elverket (din elnätsleverantör) så talar de om den för dig. Ja, det kan ta några dagar, särskilt nu under semestern.
*) Det visade sig att sommarstugans elbilsladdareladdare var en 14A enfas laddare... Så jag har nu istället infört Tesla-metoden. Dvs bara att läsa av hur spänningen sjunker direkt på skärmen i bilen när laddningen drar igång.
Men att köpa en elbil bara för att fastställa förimpedansen får ändå kallas "ett mycket dyrt instrument". Man kan dock ha god användning av ett dylikt instrument för person- och gods-befordran. Nästan så den är bättre på det än som mätinstrument...
En liten undring.
Om jag rullar ut en lång 3-fas kabel och kopplar in en motor i änden.
I andra änden sätter jag lämpliga säkringar.
Om det sker en kortslutning vid motorn så går säkringarna dvs säkringarna övervakar kabel och motorn.
Varför behöver jag veta en impedans som är från någon station långt bort?
Om jag rullar ut en lång 3-fas kabel och kopplar in en motor i änden.
I andra änden sätter jag lämpliga säkringar.
Om det sker en kortslutning vid motorn så går säkringarna dvs säkringarna övervakar kabel och motorn.
Varför behöver jag veta en impedans som är från någon station långt bort?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 505 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 505 inlägg
Kort svar är att om totala impedansen är för hög så löser inte säkringen ut (kortslutningsströmmen blir för låg för att lösa säkringen inom rätt tid) med risk för smält kablage, brand, personskada och trasig motor.
Djävulen sitter i detaljerna. Hur vet du vad som är lämpliga säkringar? Det kommer troligen att fungera och säkringen kommer troligen att lösa vid kortslutning. Men det kommer med risken att det är först när det blir kortslutning som man får veta om säkringarna löser som de skall.L Lars3344 skrev:
Vad är det du skall koppla in?
Svaren här i forumet är ofta på en ganska hög nivå. Och det är givetvis något bra. Som en bieffekt av det får frågeställaren ofta veta att "Frågan kan inte besvaras utan mer info" eller "Så får man inte göra" i ett läge när många bara kopplat in sakerna och inte märkt av några problem. Men det kan vara bra att komma ihåg att det inte automatiskt blir rätt för att det fungerar.
Tack!Panor82 skrev:
Är det så här:
Från transformatorn ut till min tänkta motor kan impedansen bli för hög om jag rullar ut en för lång kabel.
Det innebär att strömmen blir lägre och när det blir kortslutning vid motorn så uppnås inte tillräckligt hög ström för att säkringarna för motorn ska utlösas inom rätt tid.
Precis så.L Lars3344 skrev:Tack!
Är det så här:
Från transformatorn ut till min tänkta motor kan impedansen bli för hög om jag rullar ut en för lång kabel.
Det innebär att strömmen blir lägre och när det blir kortslutning vid motorn så uppnås inte tillräckligt hög ström för att säkringarna för motorn ska utlösas inom rätt tid.
När jag var ung råkade jag klippa en 3g1,5 gruppledning med spänning. Det blev en kortslutning i avbitaren. När jag mätte på trådarna var det fortfarande 230 V där. Säkringen, en diazed 10 A hade inte löst ut av kortslutningen.Panor82 skrev:
Den gick från en central en bra bit bort. Det är ett exempel på vad som kan hända. Den gången gick det bra.
Det var två klåpare där. Den som klippte med spänning på och den som tagit gruppledningen i drift utan att ha räknat på det 😀
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Vid kortslutning så består "belastningen" av kabelns resistans, och den räknas då hela vägen från transformatorn, inkl några 10-tals mΩ i själva transformatorn. Denna totala resistans måste vara så låg så att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög för den säkring som skyddar din kabel.
Så förimpedansen - resistansen i ledningen från transformatorn till din säkring - är en ingångsfaktor du inte kan ändra på. Du får då anpassa säkringen för din ledning och dess längd, och dess area. Det är är du kan skruva så att det blir bra.
Man utgår ifrån hur mycket ström du önskar belasta ledningen med. Det ger den minsta säkring som behövs. Därefter får man räkna på vilken area som behövs för den längd du har på kabeln.
Säkerhetsmarginaler ska tillämpas - jag brukar säga 25-30 % på det värde på resistans/ström man räknar fram.
Så förimpedansen - resistansen i ledningen från transformatorn till din säkring - är en ingångsfaktor du inte kan ändra på. Du får då anpassa säkringen för din ledning och dess längd, och dess area. Det är är du kan skruva så att det blir bra.
Man utgår ifrån hur mycket ström du önskar belasta ledningen med. Det ger den minsta säkring som behövs. Därefter får man räkna på vilken area som behövs för den längd du har på kabeln.
Säkerhetsmarginaler ska tillämpas - jag brukar säga 25-30 % på det värde på resistans/ström man räknar fram.