2 481 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Utemöbler – designklassiker jämfört med billiga kopior
Vi har ett Lyra lounge från Brafab med superb kvalitet. Vi bor precis framför havet. Varför valde vi den?
- tillverkad i rostfritt stål
- tjocka och sköna dynor. Likvärdig kvalitet som inomhus soffor.
- avtagbart dynor
- reservdelar (super viktigt)
Skulle vi vilja en köpa en ”kopia”? Då följande skulle beaktas
Kvalitet av stålet och konstruktionen?
Kemikalierna som används?
Tillgänglighet av reservdelar?
Parasollen från Skagerak andas kvalitet och är fortfarande lika fin efter 4 år.
Företagen som nämns i artikeln är väl etablerade företag som har kontakter över hela deras värdekedjan. Leverantörer som tillverkar delkomponenter eller material är kvalitetssäkrade.
Man betalar inte bara för ett märke utan för kvaliteten som det står bakom det. Ibland är det värt ibland inte.
- avtagbart dynor
Företagen som nämns i artikeln är väl etablerade företag som har kontakter över hela deras värdekedjan. Leverantörer som tillverkar delkomponenter eller material är kvalitetssäkrade.
Man betalar inte bara för ett märke utan för kvaliteten som det står bakom det. Ibland är det värt ibland inte.
Fast när reservdelar kostar som en hel kopia blir man tveksam.L liqwid78 skrev:Vi har ett Lyra lounge från Brafab med superb kvalitet. Vi bor precis framför havet. Varför valde vi den?
- avtagbart dynor
Mja, "allt" var väl att ta i. På ämnet är väl just kopior av lokala designklassiker sannolikt speciellt framtagna i samarbete med importören, men min poäng var att branschen annars inte verkar se någon större anledning att ha några unika produkter även om de säljs under deras "exklusiva" varumärke, utan att det verkar som att de generellt tar hem prylar direkt från tillverkarens katalog.F Fideliox skrev:
Nu menar jag inte heller att det finns 10 säljare på Ali som säljer liknande prylar, utan vi talar om till synes exakt samma prylar. Dvs. med högsta sannolikhet samma tillverkare. Dock finns det ju ofta olika optioner på material osv., men jag tänker att om man beställer med extra allt lär man inte få något sämre än det som säljs i handeln här.
Jag säger att Grythyttan möblerna är bättre än kopiorna( iaf dom jag sett och provsuttit) inte för att def är av ett dyrt märke utan för att den har en stomme som varar i generationer, en möjlighet att renovera med enkla handverktyg och ett skönt gung.M maria01 skrev:
Köpte ett bord med ekribbor från Grythyttan. En av ribborna hade ett inslag av lite ljusare splintved stor som en tumme. Jag tyckte att man kunde förvänta sig rigorösare kvalitetskontroll för prislappen och skrev en mail. Utan minsta knussel dök det sedan upp ett paket med en ersättningsplanka.
Jag köper märkesmöbler inte bara för kvaliteten och känslan utan även för varaktighet i tillverkningen och erkännandet på andrahandsmarknaden. Grythyttanmöblemanget började med två stolar på en balkong för länge sedan, och har ny kompletterats med både nya och begagnade möbler i samma serie. Har man slit-och-släng-mentalitet är det dock onödigt.
Jag köper märkesmöbler inte bara för kvaliteten och känslan utan även för varaktighet i tillverkningen och erkännandet på andrahandsmarknaden. Grythyttanmöblemanget började med två stolar på en balkong för länge sedan, och har ny kompletterats med både nya och begagnade möbler i samma serie. Har man slit-och-släng-mentalitet är det dock onödigt.
Grannen hade fyra tunga stolar som hon ville att jag tog med till tippen. Ställde undan dom. I vintras kände jag mig sysslolös. Tog tag i stolarna. Fan! Det är ju Grythyttan stil på metallen. Skruvade av några trädetaljer. Slipade av. Wow teak. Alla stolarnas trädetaljer var perfekta. Plastfärg på allt. Slipade av 100 pinnar. Pust Rengjorde och kallgalvade all metallen Tyvärr blev det för grått. La på en högblank mörkgrön ton. Återställde alla pinnar. Nästan alla rostfria skruvar var intakta. Fantastiska stolar 80 timmar senare. Denna modell lanserade Grythyttan i februari i nyutgåva under namnet Visby. Härligt med kvallite. Tomas på Bjäre.Redaktionen skrev:
Dags att köpa utemöbler? Då är det en god idé att jämföra priser och även titta på alternativen till de där designklassikerna. Hög kvalitet och känt märke ställs mot mer eller mindre lika kopior för en bråkdel av priset.
Du kan läsa artikeln här: Utemöbler – designklassiker jämfört med billiga kopior
jag hade kopia Grythyttan som jag ärvde av mormor dom var från 1973 håller en dag gav bort dom till en kompis när vi flyttaF fribygg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
"All vår tillverkning sker fortfarande hantverksmässigt i fabriken i Grythyttan. Stålet böjs
och formas med hjälp av vattenpass, rutinerade ögonmått och många års erfarenhet.
När det kommer till trä, använder vi endast sydamerikansk ek, teak och svensk furu
med högsta miljöcertifiering.
Varje brädbit väljs ut med omsorg av våra hantverkare. De tittar på färgtonen, ådringen,
hårdheten och skönheten. Inga kvisthål eller sprickor tillåts."
"Till våra möbler i svensk furu, använder vi endast träbrädor med stående årsringar.
När årsringarna öljer samma riktning som kortsidan av möbeln finns nämligen ingen
risk ör att brädan ska kupas. Ytan blir också hårdare vilket i sin tur gör trädelarna
mycket formstabila och slitstarka."
https://a.storyblok.com/f/285303/x/073a39c93f/2025_grythyttan_katalog-se.pdf
Säger ju något om varför det kostar och att kvaliteten är högre än kopiorna.
Grythyttan Stålmöbler är också i branschen tillverkning av möbler och inte i branschen import av möbler.
https://www.allabolag.se/foretag/ak...er/grythyttan/möbler-produktion/2JYYBPNI63IJF
På satellitbilder ser man ju fabriksbyggnaden också.
Men eftersom de inte längre är ett familjeföretag kan det ju komma att ändras framöver.
och formas med hjälp av vattenpass, rutinerade ögonmått och många års erfarenhet.
När det kommer till trä, använder vi endast sydamerikansk ek, teak och svensk furu
Varje brädbit väljs ut med omsorg av våra hantverkare. De tittar på färgtonen, ådringen,
"Till våra möbler i svensk furu, använder vi endast träbrädor med stående årsringar.
När årsringarna öljer samma riktning som kortsidan av möbeln finns nämligen ingen
risk ör att brädan ska kupas. Ytan blir också hårdare vilket i sin tur gör trädelarna
https://a.storyblok.com/f/285303/x/073a39c93f/2025_grythyttan_katalog-se.pdf
Grythyttan Stålmöbler är också i branschen tillverkning av möbler och inte i branschen import av möbler.
https://www.allabolag.se/foretag/ak...er/grythyttan/möbler-produktion/2JYYBPNI63IJF
Men eftersom de inte längre är ett familjeföretag kan det ju komma att ändras framöver.
inte en enda bild från fabriken och inget på själva tillverkningen jag blirr ofta orolig över att det stämmer när företaget inte kan visa någotBirgitS skrev:
"All vår tillverkning sker fortfarande hantverksmässigt i fabriken i Grythyttan. Stålet böjs
[länk]
[länk]
hade samma problem med norska jotul kaminer som satt made in norway på sina produkter när det visa sig att dom inte var det
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
De som arbetar där är kanske inte så intresserade av att få sina ansikten spridda på nätet. Kanske något med GDPR?M maria01 skrev:
Det är ju lätt att jämföra kvalitetsmöblerna, som är i trä, i artikeln med kopiorna och se hur mycket jämnare i färgen originalen är, hur mycket mer välarbetade originalen är etc.
haha va? varför skulle dom anstälda vara med på bildernaBirgitS skrev: