Ska montera Schneider renova i utbyte av befintlig strömbrytare. Har suttit en vanlig singel av/på brytare så ska bara byta ut mot motsvarande i Renova serien.
Nu till frågan. Jag kan inte förstå vart kablarna ska gå på den nya? Någon som kan ge en stöttande hand? Min gissning är att det ska vara de två svarta fas ledarna nere till höger och grön tändtråd uppe till vänster. Någon som kan klargöra?
Tack på förhand
Nu till frågan. Jag kan inte förstå vart kablarna ska gå på den nya? Någon som kan ge en stöttande hand? Min gissning är att det ska vara de två svarta fas ledarna nere till höger och grön tändtråd uppe till vänster. Någon som kan klargöra?
Tack på förhand
Om det är så att svart är fasledare och grön är tändtråd hade jag monterat fasledarna på "L" och tändtråden på "pil ut".
Befintlig brytare är isf egentligen felaktigt inkopplad men funkar som enstaka brytare.
Befintlig brytare är isf egentligen felaktigt inkopplad men funkar som enstaka brytare.
I SS 437 01 02 under 7.1.1.1 Strömställare står:
Strömställare monteras och kopplas, där så är möjligt, med följande indikering av tillslaget läge:
– vippströmställare: vippan uppfälld.
Så det kan ju vara bra att göra så, så följer man branchpraxis också.
Edit: Ett litet tillägg där bara.
I de fall resten av strömställarna i huset är kopplade tvärtom, dvs med tändning nedåt så tycker jag att man bör fortsätta på samma sätt.
Strömställare monteras och kopplas, där så är möjligt, med följande indikering av tillslaget läge:
– vippströmställare: vippan uppfälld.
Så det kan ju vara bra att göra så, så följer man branchpraxis också.
Edit: Ett litet tillägg där bara.
I de fall resten av strömställarna i huset är kopplade tvärtom, dvs med tändning nedåt så tycker jag att man bör fortsätta på samma sätt.
Redigerat:
TS - som Classe skriver har grön ledare kopplats på plinten för inkommande fas (L), och de två svarta ledarna har hjälpligt kopplats in på plint för utgående tändtråd.ClasseClas skrev:
Om svarta ledare är fasledare är brytaren alltså lite bakvänt inkopplad.
När du byter brytare, så klipp bort lite kabel, skala och snygga till. Det ska inte vara några avbrutna kardeler. Flera ledare ska inte heller "dela hål" (jag har åtminstone inte sett brytare avsedda för sådan inkoppling). Då är det bättre att använda en wago eller liknande med 3 ingångar, och sätta en bit FQ mellan wago och brytare.
Klicka här för att svara