Ska montera Schneider renova i utbyte av befintlig strömbrytare. Har suttit en vanlig singel av/på brytare så ska bara byta ut mot motsvarande i Renova serien.

Nu till frågan. Jag kan inte förstå vart kablarna ska gå på den nya? Någon som kan ge en stöttande hand? Min gissning är att det ska vara de två svarta fas ledarna nere till höger och grön tändtråd uppe till vänster. Någon som kan klargöra?

Tack på förhand

• Närbild av en grön Schneider Renova-strömbrytare monterad på en metallram, hålls i handen, med synliga anslutningsscheman och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektrisk strömbrytare av märket Schneider Renova med synliga gröna och svarta kablar redo för installation.
    Skapa konto
Ta en bild på gamla brytaren med ledningarna inkopplade samt bild på den nya där man ser kopplingsschemat vore bra. "Pil in" och P är samma typ av anslutningspunkt.

J Josth skrev:
Ta en bild på gamla brytaren med ledningarna inkopplade samt bild på den nya där man ser kopplingsschemat vore bra. "Pil in" och P är samma typ av anslutningspunkt.
Hej, glömde bifoga bilder, men gjorde det nu.

L1 på den gamla motsvarar direkt L på den nya. X1 på den gamla motsvarar "Pil ut" på den nya. Går att välja vilken som när det ser ut så.

J Josth skrev:
L1 på den gamla motsvarar direkt L på den nya. X1 på den gamla motsvarar "Pil ut" på den nya. Går att välja vilken som när det ser ut så.
Ok så Grön nere till vänster och svarta på ovansida?

Jo precis.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Bryt strömmen på säkring eller jfb innan du lossar ledare. Du kommer nog få måla på lite sen eftersom Renova inte döljer så mycket

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jo precis.
Spelar det någon roll vart på ovansidan man kopplat svart?

J J-banan skrev:
Bryt strömmen på säkring eller jfb innan du lossar ledare. Du kommer nog få måla på lite sen eftersom Renova inte döljer så mycket
Byter inför att vi ska panela så det kommer döljas alltihop sen

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
C caril skrev:
Spelar det någon roll vart på ovansidan man kopplat svart?
Nej, det spelar egentligen ingen roll om det inte är så att man bryr sig om att lampan ska tända när man för knappen/vippan uppåt och släckas neråt. Så blir det ändå inte på trappströmställare och korsomkopplare.

ClasseClas
Om det är så att svart är fasledare och grön är tändtråd hade jag monterat fasledarna på "L" och tändtråden på "pil ut".

Befintlig brytare är isf egentligen felaktigt inkopplad men funkar som enstaka brytare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
I SS 437 01 02 under 7.1.1.1 Strömställare står:

Strömställare monteras och kopplas, där så är möjligt, med följande indikering av tillslaget läge:
– vippströmställare: vippan uppfälld.

Så det kan ju vara bra att göra så, så följer man branchpraxis också.

Edit: Ett litet tillägg där bara.
I de fall resten av strömställarna i huset är kopplade tvärtom, dvs med tändning nedåt så tycker jag att man bör fortsätta på samma sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om det är så att svart är fasledare och grön är tändtråd hade jag monterat fasledarna på "L" och tändtråden på "pil ut".

Befintlig brytare är isf egentligen felaktigt inkopplad men funkar som enstaka brytare.
TS - som Classe skriver har grön ledare kopplats på plinten för inkommande fas (L), och de två svarta ledarna har hjälpligt kopplats in på plint för utgående tändtråd.
Om svarta ledare är fasledare är brytaren alltså lite bakvänt inkopplad.

När du byter brytare, så klipp bort lite kabel, skala och snygga till. Det ska inte vara några avbrutna kardeler. Flera ledare ska inte heller "dela hål" (jag har åtminstone inte sett brytare avsedda för sådan inkoppling). Då är det bättre att använda en wago eller liknande med 3 ingångar, och sätta en bit FQ mellan wago och brytare.

• Omkopplare med två svarta och en grön ledning ansluten, märkning EFE100A.
    Skapa konto
  • Närbild av elektrisk plint med lösa koppartrådar som sticker ut.
    Skapa konto
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.