629 läst ·
6 svar
629 läst
6 svar
Kortslutning, strömbrytare trasig?
Hej!
Har kopplat in ett gäng fasad lampor utan problem hittills. Alla lampor som kopplats hittills har varit på samma säkring. Men nu när jag kopplade (annan säkring) blev förmodligen något galet, när jag tryckte på strömbrytaren small det till i den och säkring plus jordfelsbrytare gick. Skruvade isär lampan o såg att en kabel klämts och fått kontakt med lamphuljet. Vilket jag gissar gjorde att det small. Nu när allt är kopplat rätt så händer det inget när jag trycker på strömbrytaren. Kan det vara så att den pajja o den måste bytas?
Har kopplat in ett gäng fasad lampor utan problem hittills. Alla lampor som kopplats hittills har varit på samma säkring. Men nu när jag kopplade (annan säkring) blev förmodligen något galet, när jag tryckte på strömbrytaren small det till i den och säkring plus jordfelsbrytare gick. Skruvade isär lampan o såg att en kabel klämts och fått kontakt med lamphuljet. Vilket jag gissar gjorde att det small. Nu när allt är kopplat rätt så händer det inget när jag trycker på strömbrytaren. Kan det vara så att den pajja o den måste bytas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Får man en kortslutning så är det vanligt att inte bara säkringen i närmaste elcentral löser ut, utan även säkringen i mätarskåpet. Detta händer speciellt om man har en modern elcentral inne med dvärgar.
Allt annat i huset fungera som vanligt skall tilläggas, utom den strömbrytaren är min känsla.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
En strömbrytare brukar inte gå sönder vid en kortslutning. Det är kanske dags att du skaffar dig en spänningsprovare och mäter var strömmen försvinner.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Nu börjar det bli svårt. Att ge sig på en elinstallation och speciellt felsökning i en sådan kräver lite kunskap och färdigheter. Det finns inget generellt svar på hur man mäter en strömbrytare. Du behöver först o främst en känd referens att mäta mot, skyddsjord är en sådan. Har du inte skyddsjord tillgänglig nära strömbrytaren så kan man använda en skarvsladd och mäta mot skyddsjordsblecket. Då kan du se om du har spänning före och efter strömbrytaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden