A
Kan inte hitta att det finns någonstans.
Den översta knappen går till utebelysningen.
Och den undre går till taklampa i hallen.

Ytterbelysningen fungerar men inte taklampan i hallen.
Bytt lampor och armatur. Kollat proppar men inte fel någonstans.
Verkar vara vara just denna krets..
NÅGON som kan hjälpa?

Det finns med två knappar bredvid varandra men då blir det ju ett stort hål eftersom denna går neråt....

Den enda jag hittar är denna med dimmer...

• Dubbel ljusströmbrytare på en vägg, översta knappen styr utebelysning, undre styr hallens taklampa som inte fungerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare med två knappar, övre med en rund dimmer och undre rektangulär, mot vit bakgrund.
    Skapa konto
Redigerat:
Du ska köpa två separata brytare och en kombinationsram.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är två enkla knappar du har och en ram runt.

Visst kan det vara knappen som är trasig, men det är kanske inte det troligaste. Troligare är att du har en ledare som inte är ansluten någonstans. Det kan vara i strömbrytaren, det kan vara i uttaget i taket eller någonstans mellan strömbrytaren och uttaget.

Om du hittar en strömbrytare, vet du hur du byter? Om ja, så kan du ju börja att titta hur det ser ut nu, om en sladd ramlat ur exempelvis.

• Gilla
Allun
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det är två enkla knappar du har och en ram runt.

Visst kan det vara knappen som är trasig, men det är kanske inte det troligaste. Troligare är att du har en ledare som inte är ansluten någonstans. Det kan vara i strömbrytaren, det kan vara i uttaget i taket eller någonstans mellan strömbrytaren och uttaget.

Om du hittar en strömbrytare, vet du hur du byter? Om ja, så kan du ju börja att titta hur det ser ut nu, om en sladd ramlat ur exempelvis.
Tack snälla.
Uttaget i taket har vi kollat. Verkar ok.
Förutom en lös tråd i sladden så den byttes ut mot ny kontakt.

Lampan är ett par år men har aldrig varit med om något sådant.

Tacksam för svar och åsikt.

Strömbrytare har vi bytt tidigare på andra ställen i huset.
Men alltså kolla om nån sladd ramlat ut även i kontakten eller om något ser konstigt ut INNAN vi köper en ny komplett strömbrytare ?
Alltså jag är inte ute efter bara 'skalet'

OBS. Vi bytte armatur nu till en med ledbelysning om det har någon betydelse.
Alltså det var INTE fel på tidigare armatur konstaterade vi.
Ulla

Redigerat:

Bästa svaret

Fairlane
Har du något att mäta med?
Det är väldigt praktiskt att se om man har 230V vid uttaget eller vid strömbrytaren. Har man det vid strömbrytaren, men inte i taket så får man försöka lista ut var det bryts.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Att hitta en tvåfacksram är inte så svårt, gäller bara att veta vilken design man vill ha.
Länk till elbutik.se (med sökträffar)
Sen måste du hitta två strömställare/strömbrytare som passar i ramen du vill ha (samma serie som ramen), finns flertalet som säljs som enbart själva brytaren utan ram.

Schneider Electric Exxact strömställarinsats utan ram, designad för montering i tvåfacksramar, visar modern stil och enkel installation.
Skapa konto

Exempel på hur en sådan kan se ut

• Gilla
Allun
  • Laddar…
Kom ihåg att kolla märke och modell på den brytare du byter, då kan då återanvända knappen/knapparna så att du slipper få olika färger på brytarna i huset. Den du har är antingen en Schneider/Eljo Trend eller Biltemas kopia av den modellen. De må se lika ut, men de har inte identiska mått. Jag skulle gissa att du har en som är märkt Eljo, då är det Schneider Trend du skall köpa, Schneider har nämligen tagit bort varumärket Eljo.

Men mät allt först. I en annan tråd har vi konstaterat att detta är en bra/prisvärd multimeter för hemmabruk att använda till detta:
- https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

• Gilla
Allun
  • Laddar…
Du skriver att en tråd var lös. Då tror jag att något blev fel när kabeln byttes.

Är det ex lamputtag av den äldre modellen, runt med tre hål, så kan man sätta i kontakten på tre olika sätt, bara ett fungerar.

Eller någon form av felkoppling.

Lägg upp bilder

• Gilla
Allun
  • Laddar…
A
Tack snälla.
Fairlane Fairlane skrev:
Har du något att mäta med?
Det är väldigt praktiskt att se om man har 230V vid uttaget eller vid strömbrytaren. Har man det vid strömbrytaren, men inte i taket så får man försöka lista ut var det bryts.
Jag har en gul penna där jag mäter om det finns ström bara.
Ska kolla om någon har annat mätinstrument.

TACK

A
pacman42 pacman42 skrev:
Kom ihåg att kolla märke och modell på den brytare du byter, då kan då återanvända knappen/knapparna så att du slipper få olika färger på brytarna i huset. Den du har är antingen en Schneider/Eljo Trend eller Biltemas kopia av den modellen. De må se lika ut, men de har inte identiska mått. Jag skulle gissa att du har en som är märkt Eljo, då är det Schneider Trend du skall köpa, Schneider har nämligen tagit bort varumärket Eljo.

Men mät allt först. I en annan tråd har vi konstaterat att detta är en bra/prisvärd multimeter för hemmabruk att använda till detta:
- [länk]
Kanon. TACK

Fairlane
A ullapulla skrev:
Tack snälla.

Jag har en gul penna där jag mäter om det finns ström bara.
Ska kolla om någon har annat mätinstrument.

TACK
De där pennorna är lite luriga och inte helt pålitliga. De kan indikera för att det ligger en annan ledning nära etc.

En spänningsprovare rekommenderas, exempelvis den här. (Ja det är Biltema, men den är godkänd och bra)

• Gilla
Allun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De där pennorna är lite luriga och inte helt pålitliga. De kan indikera för att det ligger en annan ledning nära etc.

En spänningsprovare rekommenderas, exempelvis den här. (Ja det är Biltema, men den är godkänd och bra)
Multimetern jag visade tidigare fungerar också bra. Spänningsprovare med lysdioder drar ofta för mycket ström så att de löser ut en JFB. Det gör att man enbart kan mäta mellan nollan och fas. Mäter man mot jord så är det bättre med multimeter då den garanterat har tillräckligt hög resistans för att inte lösa JFB.

Tittar man på databladet till Biltemas spänningsprovare så drar den upp till 0,2 A under en sekund, vilket bör lösa jordfelsbrytaren. Men om man inte mäter mot jord så fungerar den nog väldigt bra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Så tacksam för alla svar.

Är 75+ och har alltid haft respekt för EL.

Lär så länge jag lever och tycker det är det bästa med livet.
Alla era svar här beaktas och kommer att införskaffa förslag.

Är bara orolig att det blir fel.

Så Tack alla.

Nedre dosan är till utomhusbelysningen.
Och om jag läser rätt står det esbo?? på locket.

Alltså behöver jag inte köpa skal?

Dock en mätare där jag mäter styrkan för att försöka lokalisera vart felet ligger?

Bild på f.d ( dock inget fel på) armatur samt nyköpta led armaturen

Om jag förstått det rätt ska jag alltså köpa 2 Schneider Trend och då ska ramen passa?

Följer alltså det elektriska med som innehåll då?

Bild av Schneider Electric strömbrytare från Hisings Backa, pris 90 kr, på en online-butikssida med sökfält för 'Schneider Trend Ström...'.
Skapa konto
Produktbeskrivning av Trend strömställare trapp/1-pol 16A för infällt IP20 montage med teknisk information och certifieringar.
Skapa konto

Elektrisk armatur sedd underifrån med delvis synlig ledning och kontakt, placerad på en träyta med mörk bakgrund.
Skapa konto

Men kan man köpa innehållet bara? ( se bild)
Dubbel eluttag i väggen, utan lock, med synliga kopplingsdelar och skruvar, eventuellt för utomhusbelysning.
Skapa konto
Två elektriska strömbrytardosor installerade på en vägg, med den övre dosan säkrad under ett skyddande plastskydd.
Skapa konto
Förpackning med North Light LED-armatur, lämplig för tak eller vägg, med specifikationer som 30 cm diameter och 1100 lumen.
Skapa konto
Lock av plast med två fästen, texten "elio" och olika nummer tryckta, ligger på en mörk yta.
Skapa konto

Redigerat:
Det är troligen billigast att köpa en likadan brytare med ram och knapp och sätta in den i den befintliga ramen och för då återanvänder den gamla knappen för att inte få olika färgtoner.

Tillverkaren av brytaren brukar stå på baksidan när man lyfter ut den, vilket också rekommenderas för att mäta rätt sak och för att kunna se hur den är kopplad.

Bryt säkringen, lyft ut brytarna, slå på säkringen igen och mät. Stäng av säkringen om du skall skriva fast brytaren eller skruva/lätta på trådarna.

• Gilla
Allun
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Multimetern jag visade tidigare fungerar också bra. Spänningsprovare med lysdioder drar ofta för mycket ström så att de löser ut en JFB. Det gör att man enbart kan mäta mellan nollan och fas. Mäter man mot jord så är det bättre med multimeter då den garanterat har tillräckligt hög resistans för att inte lösa JFB.

Tittar man på databladet till Biltemas spänningsprovare så drar den upp till 0,2 A under en sekund, vilket bör lösa jordfelsbrytaren. Men om man inte mäter mot jord så fungerar den nog väldigt bra.
Jag använder både multimeter och spänningsprovare beroende på vilken som ligger närmast, men det är större risk att göra fel med multimetern, varför spänningsprovare brukar rekommenderas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.