2 418 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Vart får man tag på en komplett strömbrytare med 2 knappar?
Kan inte hitta att det finns någonstans.
Den översta knappen går till utebelysningen.
Och den undre går till taklampa i hallen.
Ytterbelysningen fungerar men inte taklampan i hallen.
Bytt lampor och armatur. Kollat proppar men inte fel någonstans.
Verkar vara vara just denna krets..
NÅGON som kan hjälpa?
Det finns med två knappar bredvid varandra men då blir det ju ett stort hål eftersom denna går neråt....
Den enda jag hittar är denna med dimmer...
Den översta knappen går till utebelysningen.
Och den undre går till taklampa i hallen.
Ytterbelysningen fungerar men inte taklampan i hallen.
Bytt lampor och armatur. Kollat proppar men inte fel någonstans.
Verkar vara vara just denna krets..
NÅGON som kan hjälpa?
Det finns med två knappar bredvid varandra men då blir det ju ett stort hål eftersom denna går neråt....
Den enda jag hittar är denna med dimmer...
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är två enkla knappar du har och en ram runt.
Visst kan det vara knappen som är trasig, men det är kanske inte det troligaste. Troligare är att du har en ledare som inte är ansluten någonstans. Det kan vara i strömbrytaren, det kan vara i uttaget i taket eller någonstans mellan strömbrytaren och uttaget.
Om du hittar en strömbrytare, vet du hur du byter? Om ja, så kan du ju börja att titta hur det ser ut nu, om en sladd ramlat ur exempelvis.
Visst kan det vara knappen som är trasig, men det är kanske inte det troligaste. Troligare är att du har en ledare som inte är ansluten någonstans. Det kan vara i strömbrytaren, det kan vara i uttaget i taket eller någonstans mellan strömbrytaren och uttaget.
Om du hittar en strömbrytare, vet du hur du byter? Om ja, så kan du ju börja att titta hur det ser ut nu, om en sladd ramlat ur exempelvis.
Tack snälla.Fairlane skrev:
Det är två enkla knappar du har och en ram runt.
Uttaget i taket har vi kollat. Verkar ok.
Förutom en lös tråd i sladden så den byttes ut mot ny kontakt.
Lampan är ett par år men har aldrig varit med om något sådant.
Tacksam för svar och åsikt.
Strömbrytare har vi bytt tidigare på andra ställen i huset.
Men alltså kolla om nån sladd ramlat ut även i kontakten eller om något ser konstigt ut INNAN vi köper en ny komplett strömbrytare ?
Alltså jag är inte ute efter bara 'skalet'
OBS. Vi bytte armatur nu till en med ledbelysning om det har någon betydelse.
Alltså det var INTE fel på tidigare armatur konstaterade vi.
Ulla
Redigerat:
Bästa svaret
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Har du något att mäta med?
Det är väldigt praktiskt att se om man har 230V vid uttaget eller vid strömbrytaren. Har man det vid strömbrytaren, men inte i taket så får man försöka lista ut var det bryts.
Det är väldigt praktiskt att se om man har 230V vid uttaget eller vid strömbrytaren. Har man det vid strömbrytaren, men inte i taket så får man försöka lista ut var det bryts.
Att hitta en tvåfacksram är inte så svårt, gäller bara att veta vilken design man vill ha.
Länk till elbutik.se (med sökträffar)
Sen måste du hitta två strömställare/strömbrytare som passar i ramen du vill ha (samma serie som ramen), finns flertalet som säljs som enbart själva brytaren utan ram.
Exempel på hur en sådan kan se ut
Länk till elbutik.se (med sökträffar)
Sen måste du hitta två strömställare/strömbrytare som passar i ramen du vill ha (samma serie som ramen), finns flertalet som säljs som enbart själva brytaren utan ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på hur en sådan kan se ut
Kom ihåg att kolla märke och modell på den brytare du byter, då kan då återanvända knappen/knapparna så att du slipper få olika färger på brytarna i huset. Den du har är antingen en Schneider/Eljo Trend eller Biltemas kopia av den modellen. De må se lika ut, men de har inte identiska mått. Jag skulle gissa att du har en som är märkt Eljo, då är det Schneider Trend du skall köpa, Schneider har nämligen tagit bort varumärket Eljo.
Men mät allt först. I en annan tråd har vi konstaterat att detta är en bra/prisvärd multimeter för hemmabruk att använda till detta:
- https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Men mät allt först. I en annan tråd har vi konstaterat att detta är en bra/prisvärd multimeter för hemmabruk att använda till detta:
- https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Du skriver att en tråd var lös. Då tror jag att något blev fel när kabeln byttes.
Är det ex lamputtag av den äldre modellen, runt med tre hål, så kan man sätta i kontakten på tre olika sätt, bara ett fungerar.
Eller någon form av felkoppling.
Lägg upp bilder
Är det ex lamputtag av den äldre modellen, runt med tre hål, så kan man sätta i kontakten på tre olika sätt, bara ett fungerar.
Eller någon form av felkoppling.
Lägg upp bilder
Tack snälla.
Ska kolla om någon har annat mätinstrument.
TACK
Jag har en gul penna där jag mäter om det finns ström bara.Fairlane skrev:
Ska kolla om någon har annat mätinstrument.
TACK
Kanon. TACKpacman42 skrev:
Kom ihåg att kolla märke och modell på den brytare du byter, då kan då återanvända knappen/knapparna så att du slipper få olika färger på brytarna i huset. Den du har är antingen en Schneider/Eljo Trend eller Biltemas kopia av den modellen. De må se lika ut, men de har inte identiska mått. Jag skulle gissa att du har en som är märkt Eljo, då är det Schneider Trend du skall köpa, Schneider har nämligen tagit bort varumärket Eljo.
- [länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
De där pennorna är lite luriga och inte helt pålitliga. De kan indikera för att det ligger en annan ledning nära etc.A ullapulla skrev:
En spänningsprovare rekommenderas, exempelvis den här. (Ja det är Biltema, men den är godkänd och bra)
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Multimetern jag visade tidigare fungerar också bra. Spänningsprovare med lysdioder drar ofta för mycket ström så att de löser ut en JFB. Det gör att man enbart kan mäta mellan nollan och fas. Mäter man mot jord så är det bättre med multimeter då den garanterat har tillräckligt hög resistans för att inte lösa JFB.Fairlane skrev:
Tittar man på databladet till Biltemas spänningsprovare så drar den upp till 0,2 A under en sekund, vilket bör lösa jordfelsbrytaren. Men om man inte mäter mot jord så fungerar den nog väldigt bra.
Så tacksam för alla svar.
Är 75+ och har alltid haft respekt för EL.
Lär så länge jag lever och tycker det är det bästa med livet.
Alla era svar här beaktas och kommer att införskaffa förslag.
Är bara orolig att det blir fel.
Så Tack alla.
Nedre dosan är till utomhusbelysningen.
Och om jag läser rätt står det esbo?? på locket.
Alltså behöver jag inte köpa skal?
Dock en mätare där jag mäter styrkan för att försöka lokalisera vart felet ligger?
Bild på f.d ( dock inget fel på) armatur samt nyköpta led armaturen
Om jag förstått det rätt ska jag alltså köpa 2 Schneider Trend och då ska ramen passa?
Följer alltså det elektriska med som innehåll då?
Men kan man köpa innehållet bara? ( se bild)
Är 75+ och har alltid haft respekt för EL.
Lär så länge jag lever och tycker det är det bästa med livet.
Alla era svar här beaktas och kommer att införskaffa förslag.
Är bara orolig att det blir fel.
Så Tack alla.
Nedre dosan är till utomhusbelysningen.
Och om jag läser rätt står det esbo?? på locket.
Alltså behöver jag inte köpa skal?
Dock en mätare där jag mäter styrkan för att försöka lokalisera vart felet ligger?
Bild på f.d ( dock inget fel på) armatur samt nyköpta led armaturen
Om jag förstått det rätt ska jag alltså köpa 2 Schneider Trend och då ska ramen passa?
Följer alltså det elektriska med som innehåll då?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men kan man köpa innehållet bara? ( se bild)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är troligen billigast att köpa en likadan brytare med ram och knapp och sätta in den i den befintliga ramen och för då återanvänder den gamla knappen för att inte få olika färgtoner.
Tillverkaren av brytaren brukar stå på baksidan när man lyfter ut den, vilket också rekommenderas för att mäta rätt sak och för att kunna se hur den är kopplad.
Bryt säkringen, lyft ut brytarna, slå på säkringen igen och mät. Stäng av säkringen om du skall skriva fast brytaren eller skruva/lätta på trådarna.
Tillverkaren av brytaren brukar stå på baksidan när man lyfter ut den, vilket också rekommenderas för att mäta rätt sak och för att kunna se hur den är kopplad.
Bryt säkringen, lyft ut brytarna, slå på säkringen igen och mät. Stäng av säkringen om du skall skriva fast brytaren eller skruva/lätta på trådarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag använder både multimeter och spänningsprovare beroende på vilken som ligger närmast, men det är större risk att göra fel med multimetern, varför spänningsprovare brukar rekommenderas.pacman42 skrev:
Multimetern jag visade tidigare fungerar också bra. Spänningsprovare med lysdioder drar ofta för mycket ström så att de löser ut en JFB. Det gör att man enbart kan mäta mellan nollan och fas. Mäter man mot jord så är det bättre med multimeter då den garanterat har tillräckligt hög resistans för att inte lösa JFB.
Tittar man på databladet till Biltemas spänningsprovare så drar den upp till 0,2 A under en sekund, vilket bör lösa jordfelsbrytaren. Men om man inte mäter mot jord så fungerar den nog väldigt bra.