16 646 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Utanpåliggande rör for dummies
Hade inte en aning. Vet bara att de flesta badrum ser för djäkliga ut om man som jag bestiger guldtronen utan någon telefon. Istället studerar jag de oftast usla hantverket. Någon enstaka gång kan jag följa rör som slingrar sig fram utan en enda koppling. Mitt eget maxantal är fyra bockar efter varandra. Vanligtvis behövs ej mer än tre, tack och lov😁. Men då jobbade jag för en liten skutt i lågkonjunkturens sena sjuttiotal. Så slarv gav rejäl utskällning.Paul-Staffanstorp skrev:
Vad betyder "direktkopplade"? På bilden går rören som kommer ut ur väggen direkt till blandaren, enligt vad jag kan se. Betyder "direktkopplade" att det inte får finnas skarvar?Paul-Staffanstorp skrev:
I våra duschar kommer rören ut ur väggen bakom blandaren och går direkt till blandaren? Kallas det för "direktkopplade"?Paul-Staffanstorp skrev:
Det är dock platsen för dusch, så det borde väl inte heller vara tillåtet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Direktkopplade betyder just vad ordet säger... de är kopplade direkt in i blandaren oftast via ett blandarfäste.P pmd skrev:Vad betyder "direktkopplade"? På bilden går rören som kommer ut ur väggen direkt till blandaren, enligt vad jag kan se. Betyder "direktkopplade" att det inte får finnas skarvar?
I våra duschar kommer rören ut ur väggen bakom blandaren och går direkt till blandaren? Kallas det för "direktkopplade"?
Det är dock platsen för dusch, så det borde väl inte heller vara tillåtet?
Detta jag omnämnde i inlägg #17
Men i inlägg #16 är länken till GVK regler och de nämner ju att en kopplingsbricka är godkänd för sargblandare på badkar och duschkabin så jag vet inte hur de ställer sig till om det går rör från kopplingsbrickan till en blandare för i min värld är det same same but different.
Möjligt, det mesta finns ju idag men jag har ingen koll faktiskt.P pmd skrev:
Direkt in i blandaren betyder väl bara att det inte får finnas skarvar? Eller finns det en regel om maximal rörlängd?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag får dock inte riktigt ihop det med regeln om att rör inte får dras i "plats för bad och dusch". En duschblandare sitter ju helt klart på den platsen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 395 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sorry men nu känns det som trolleri och förstår du inte det enkla så bör du nog hålla dig ifrån badrumsrenoveringar för jag och branschreglerna kan inte förklara det på ett tydligare sätt. 🙏🏼P pmd skrev:
OK. Tack för illustrationen. Maximal tillåten rörlängd är cirka 3.5 cm, alltså.Rickard. skrev:
Så där ser det ut, ungefär, i våra duschar. Det betyder väl att försäkringsbolaget inte kommer att krångla vid en eventuell vattenskada, antar jag.
(Jag tror dock att åldersavdraget blir så stort att vi nästan kommer att hamna på minus i försäkringsersättning.
I ett tidigare hus var det närapå omöjligt att få dit ett vettigt duschdraperi i hörnet där duschen satt, så vi köpte en duschkabin och placerade den i hörnet. Vi monterade bort blandaren som satt på vägen, ungefär som på bilden i inlägg #51, och anslöt duschkabinens inbyggda duschblandare till "vägguttagen" med PEX-slangar.Paul-Staffanstorp skrev:
Var det i enligt med modern standard för duschrum? (Det här gjorde vi för cirka 25 år sen).
Klicka här för att svara