Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
[länk]

Är det detta du tänker på?
Till viss del ja men vid kakel och klinker förordar jag att följa BKR branschregler och de säger så här...

Rörgenomföring i vägg med instruktioner för avstånd och max diameter på rör vid installationsarbete enligt byggnormer för tappvatten och värmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen ganska märkligt att GVK godkänner kopplingsbricka i vissa fall då de framförallt riktar sig till de som jobbar med plastmatta och det är svårare att få det tätt med det.
Sen är det en tvetydig regel för vad är skillnaden om det sitter slangar på koplingsbrickan eller rör som går till en blandare... 😱
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Till viss del ja men vid kakel och klinker förordar jag att följa BKR branschregler och de säger så här...

[bild]

Egentligen ganska märkligt att GVK godkänner kopplingsbricka i vissa fall då de framförallt riktar sig till de som jobbar med plastmatta och det är svårare att få det tätt med det.
Sen är det en tvetydig regel för vad är skillnaden om det sitter slangar på koplingsbrickan eller rör som går till en blandare... 😱
Tack! Då förstår jag lite bättre. Vad skulle du rekommendera? Allt man är helt på den säkra sidan och skaffar duschhörn eller inte? Och är det så pass tydligt att man inte ska göra så att typ en försäkring inte hade täckt vid någon skada?
 
Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
Tack! Då förstår jag lite bättre. Vad skulle du rekommendera? Allt man är helt på den säkra sidan och skaffar duschhörn eller inte? Och är det så pass tydligt att man inte ska göra så att typ en försäkring inte hade täckt vid någon skada?
Vad hade ni tänkt, om inte duschdörrar ??
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad hade ni tänkt, om inte duschdörrar ??
Vi hade inte tänkt duschhörn, utan duschdörrar från de två olika väggarna hela vägen så att säga
 
Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
Vi hade inte tänkt duschhörn, utan duschdörrar från de två olika väggarna hela vägen så att säga
Ah, ok... då e jag med...

Men är det lgh ?
Går inte att komma åt och ändra var de kommer in då ?
Flytta upp dem t.ex så de kommer ut uppe vid taket istället ?
 
Det lägenhet. Min tanke precis, men enligt VVS vore det som att ändra i stammarna, sitter i en bärande konstruktion
 
Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
Det lägenhet. Min tanke precis, men enligt VVS vore det som att ändra i stammarna, sitter i en bärande konstruktion
Ok... ja det bör ju han ha koll på om han varit på plats.
 
Och det är det jag vill åt med denna tråd, säkerställa att det faktiskt är så. Komiskt nog har ingen av grannarna det likadant, utan hos dem kommer rören uppifrån så att säga
 
Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
Och det är det jag vill åt med denna tråd, säkerställa att det faktiskt är så. Komiskt nog har ingen av grannarna det likadant, utan hos dem kommer rören uppifrån så att säga
Oftast går det ju att ändra men ibland är det svårare i lägenheter och det kan man bara avgöra på plats då man kan kolla om där är något åtkomligt schakt eller de möjligtvis kommer uppifrån så man bara kan hugga fram dem och plocka ut dem högre upp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej! Tack för din input, uppskattar att du tar dig tiden. Jag har bett att de river först och ser över möjligheterna innan de bestämmer sig helt
 
  • Älska
  • Gilla
Vera11 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
S Sara Nab skrev:
Okej! Tack för din input, uppskattar att du tar dig tiden. Jag har bett att de river först och ser över möjligheterna innan de bestämmer sig helt
Har man bestämt sig att det måste göras vid så är det ibland enda lösningen... öppna upp försiktigt runt rören och se var de kommer ifrån och hålla tummarna på att de går att flytta och dra ut på annan plats. :)

Lycka till
 
  • Gilla
Molnius
  • Laddar…
Stort tack Paul!
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Han har helt rätt...

I Plats för bad och dusch får INGA rör komma ut ur vägg förutom de som är direktkopplade i blandaren.

Har ni duschdörrar så går gränsen där de sitter så bara inkommande vattnet kommer utanför dessa så är det lugnt.

Svårt och se på dina bilder men jag upplever att det är 20x20 på väggen idag och då kan ni ju ha en dusch som är 1000mm lång iaf och det är väl stort.
Dock nog trängre på andra sidan då ni haft badkar tidigare så troligen bara plats för 700mm på det hållet om ni inte kan ändra layout och plats för vasken.
Det här hjälpte mig också i planering av nytt badrum! Tack!

Men då bara en kontrollfråga. Problemet här är inte de utanpåliggande rören? Det är att de kommer ut ur väggen vid duschen. Hade de kommit ut 2 meter till vänster skulle det ej varit ett problem?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det här hjälpte mig också i planering av nytt badrum! Tack!

Men då bara en kontrollfråga. Problemet här är inte de utanpåliggande rören? Det är att de kommer ut ur väggen vid duschen. Hade de kommit ut 2 meter till vänster skulle det ej varit ett problem?
Korrekt uppfattat... det är genomföringarna som är problemet. :)

De får ju komma ut i plats för bad och dusch om de är över 2000mm från golvet för då heter det egentligen inte "plats för bad & dusch" längre utan bara Våtzon 1. ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.