16 685 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Utanpåliggande rör for dummies
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-vagg/Paul-Staffanstorp skrev:
Är det detta du tänker på?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Till viss del ja men vid kakel och klinker förordar jag att följa BKR branschregler och de säger så här...S Sara Nab skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen ganska märkligt att GVK godkänner kopplingsbricka i vissa fall då de framförallt riktar sig till de som jobbar med plastmatta och det är svårare att få det tätt med det.
Sen är det en tvetydig regel för vad är skillnaden om det sitter slangar på koplingsbrickan eller rör som går till en blandare... 😱
Tack! Då förstår jag lite bättre. Vad skulle du rekommendera? Allt man är helt på den säkra sidan och skaffar duschhörn eller inte? Och är det så pass tydligt att man inte ska göra så att typ en försäkring inte hade täckt vid någon skada?Paul-Staffanstorp skrev:
Till viss del ja men vid kakel och klinker förordar jag att följa BKR branschregler och de säger så här...
[bild]
Egentligen ganska märkligt att GVK godkänner kopplingsbricka i vissa fall då de framförallt riktar sig till de som jobbar med plastmatta och det är svårare att få det tätt med det.
Sen är det en tvetydig regel för vad är skillnaden om det sitter slangar på koplingsbrickan eller rör som går till en blandare... 😱
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Oftast går det ju att ändra men ibland är det svårare i lägenheter och det kan man bara avgöra på plats då man kan kolla om där är något åtkomligt schakt eller de möjligtvis kommer uppifrån så man bara kan hugga fram dem och plocka ut dem högre upp.S Sara Nab skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har man bestämt sig att det måste göras vid så är det ibland enda lösningen... öppna upp försiktigt runt rören och se var de kommer ifrån och hålla tummarna på att de går att flytta och dra ut på annan plats.S Sara Nab skrev:
Lycka till
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Det här hjälpte mig också i planering av nytt badrum! Tack!Paul-Staffanstorp skrev:
Han har helt rätt...
I Plats för bad och dusch får INGA rör komma ut ur vägg förutom de som är direktkopplade i blandaren.
Har ni duschdörrar så går gränsen där de sitter så bara inkommande vattnet kommer utanför dessa så är det lugnt.
Svårt och se på dina bilder men jag upplever att det är 20x20 på väggen idag och då kan ni ju ha en dusch som är 1000mm lång iaf och det är väl stort.
Dock nog trängre på andra sidan då ni haft badkar tidigare så troligen bara plats för 700mm på det hållet om ni inte kan ändra layout och plats för vasken.
Men då bara en kontrollfråga. Problemet här är inte de utanpåliggande rören? Det är att de kommer ut ur väggen vid duschen. Hade de kommit ut 2 meter till vänster skulle det ej varit ett problem?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Korrekt uppfattat... det är genomföringarna som är problemet.Ossian K Olsson skrev:
De får ju komma ut i plats för bad och dusch om de är över 2000mm från golvet för då heter det egentligen inte "plats för bad & dusch" längre utan bara Våtzon 1.