16 658 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Utanpåliggande rör for dummies
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 292 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 292 inlägg
Jag har nog funderat på samma sak och undrat varför dom kommer ut här i takhöjd mitt i duschhörnet. Estetiskt gillar jag ju inte att alla rör dragits där uppe men jag kanske bör förstå att det kan vara fördelar också...ingå hål behövde göras i fästprofilerna för dom vikbara dusch dörrarna, inte heller skvalpar det tvål & vatten på rören när man duschar, blir lite lättare att städa och göra rent väggarna än om rören gått i golvnivå
Uppdatering: mycket otrevligt samtal med herr VVS, som menar på att de behöver skarva i den bärande väggen om rören ska flyttas som kan göra att vatten läcker ner till grannarna. Han vill då att vi tar ansvaret för det. Samtidigt som föreningen inte har några dokument på att en flytt ej skulle kunna gå. Får vika mig eller byt firma helt enkelt
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jävla trams...S Sara Nab skrev:Uppdatering: mycket otrevligt samtal med herr VVS, som menar på att de behöver skarva i den bärande väggen om rören ska flyttas som kan göra att vatten läcker ner till grannarna. Han vill då att vi tar ansvaret för det. Samtidigt som föreningen inte har några dokument på att en flytt ej skulle kunna gå. Får vika mig eller byt firma helt enkelt
Kommer rören inne i väggen uppifrån kan man ju plocka ut befintliga rör närmre taket och använda dem utan skarvar.
Kommer de från vänster kanske man kan flytta dem tillräckligt för att få en större duschyta.
Dolda skarvar får man inte ha på tappvatten.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men det är i alla fall en snygg rördragning. Det är inte varje dag man ser att det varit någon som faktiskt vet hur en bockapparat fungerar och dessutom kan göra flera bockar i följd utan en massa kopplingar. De verkar tillhöra ett utdöende släkte. De yngre är drabbade av presskopplingens hämnd.K krambriw skrev:Jag har nog funderat på samma sak och undrat varför dom kommer ut här i takhöjd mitt i duschhörnet. Estetiskt gillar jag ju inte att alla rör dragits där uppe men jag kanske bör förstå att det kan vara fördelar också...ingå hål behövde göras i fästprofilerna för dom vikbara dusch dörrarna, inte heller skvalpar det tvål & vatten på rören när man duschar, blir lite lättare att städa och göra rent väggarna än om rören gått i golvnivå
Ja, det är ju bara att bocka ut dom om det finns plats nog i väggen.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis... om de kommer uppifrån som sagt men det vet man ju inte förrän man frilägger dem lite men han är väl för lat för att göra detta och då är det ju enklast och säga att det inte går istället för att försöka tillfredsställa kundens önskemål... jäkla sopa som sagt.Intet skrev:
K krambriw skrev:Jag har nog funderat på samma sak och undrat varför dom kommer ut här i takhöjd mitt i duschhörnet. Estetiskt gillar jag ju inte att alla rör dragits där uppe men jag kanske bör förstå att det kan vara fördelar också...ingå hål behövde göras i fästprofilerna för dom vikbara dusch dörrarna, inte heller skvalpar det tvål & vatten på rören när man duschar, blir lite lättare att städa och göra rent väggarna än om rören gått i golvnivå
S Sara Nab skrev:Uppdatering: mycket otrevligt samtal med herr VVS, som menar på att de behöver skarva i den bärande väggen om rören ska flyttas som kan göra att vatten läcker ner till grannarna. Han vill då att vi tar ansvaret för det. Samtidigt som föreningen inte har några dokument på att en flytt ej skulle kunna gå. Får vika mig eller byt firma helt enkelt
Så snyggt man kan få det enligt säker vatten kravP Peter787 skrev:
Det finns säkert mycket vackert att titta på utanför badrummet om man inte bor där förstås
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag antar att du inte menar TS bild för den rörläggaren hade de nog hittat på gatan.Intet skrev:
Men i inlägg #32 såg det väl bra ut.
Är sjukt nöjd med att jag samarbetar med en rörläggare som verkligen kan bocka rör. ❤️
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du svarar ju på två olika personers bilder och du kan väl inte med gott samvete påstå att TS (Sara Nab) rördragning är speciellt vacker och det har knappast med SäkerVattens krav och göra.C conny1959 skrev:
Dock var det inte detta tråden handlade om så egentligen ovidkommande då det ändå ska rivas bort.
Självklart. TS bild är raka motsatsen av en fin dragning.Paul-Staffanstorp skrev:
Att bocka två parallella rör ett flertal gånger är en konst då minsta avvikelse skiker "klåpare" lång väg.
Som yrkesskadad rörbockare som numera ofta bor på hotell, kollar jag omedelbart in rördragningen i badrummen. Ofta är det rena klåpare som varit framme.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Plattsättningarna ser lika hemska ut allt som oftast... men det ska bara gå fort, vara billigt billigt och hålla sig inom toleranserna på vad som är godkänt. 😢Intet skrev:
Självklart. TS bild är raka motsatsen av en fin dragning.
Att bocka två parallella rör ett flertal gånger är en konst då minsta avvikelse skiker "klåpare" lång väg.
Som yrkesskadad rörbockare som numera ofta bor på hotell, kollar jag omedelbart in rördragningen i badrummen. Ofta är det rena klåpare som varit framme.
Vet du t.ex att två 30x60cm klinkerplattor får skilja 1,9mm i nivå... det är hemskt mycket men inom toleranserna... och det hade blivit godkänt på t.ex ett hotell av den anledningen...
Men hade jag satt plattorna så hus Fru Svensson så hade jag kunnat lägga ner firman imorgon för det hade basunerats ut på diverse forum för konsumenter och djungeltelegrafen hade gjort så att ingen någonsin hade kontaktat mig igen... oavsett att det är inom toleranserna.