Hej alla glada byggexperter!

Jag är igång med renovering av fjärde badrummet i mitt liv och har anlitat firma för en del av jobbet.

Jag fick veta av VVS:aren att vi måste ha duschhörna då rören på bilden inte får bli blöta eftersom skador som hemförsäkringen ej täcker kan uppstå.

Jag är i behov av en second opinion då detta gör att vi får en liten dusch, trots att vi har mycket mer plats än så.

Tacksam för all input!

• Kromade vattenrör installerade på vitt kakelvägg i badrum, med svartvit rutigt kakelgolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Peter787
  • Laddar…
Tål inte vattenledningarna vatten?
Är det bild före renoveringen? Ska inte allt inklusive det som syns på bilden bytas ut?

• Gilla
MrBugge
  • Laddar…
Har byggaren glömt tätskiktsmanchett för rören som kommer ur väggen, eller vad är han rädd för?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det vi fått till oss är att dessa rör inte får vara i våtzonen där vi har duschen. Detta är innan renovering och allt ska bytas ut.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tog en bild längre ifrån så att ni får helheten. Så tacksam för feedbacken vi fått redan!

• Dusch med vitkaklade väggar, hyllor med flaskor, och schackrutigt svartvitt kakelgolv med golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
S Sara Nab skrev:
Tog en bild längre ifrån så att ni får helheten. Så tacksam för feedbacken vi fått redan!
Det där var inte snyggt draget…

• Gilla
jhall och 5 till
  • Laddar…
Eldosan till vänster bör nog vara utanför våtzonen.

• Gilla
Gazz och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eldosan till vänster bör nog vara utanför våtzonen.
Helt korrekt, och den kunde pluggas igen, men rören fick absolut inte bli blöta…

Det har stått ett badkar där tidigare?

H fisgris8 skrev:
Det där var inte snyggt drag
H fisgris8 skrev:
Det där var inte snyggt draget…
håller med, stambyte för 15 år sen
Stämmer! Och innan dess duschhörn

Intet Intet skrev:
Det har stått ett badkar där tidigare?
Stämmer! Och innan dess duschhörn

Paul-Staffanstorp
Han har helt rätt...

I Plats för bad och dusch får INGA rör komma ut ur vägg förutom de som är direktkopplade i blandaren.

Har ni duschdörrar så går gränsen där de sitter så bara inkommande vattnet kommer utanför dessa så är det lugnt.

Svårt och se på dina bilder men jag upplever att det är 20x20 på väggen idag och då kan ni ju ha en dusch som är 1000mm lång iaf och det är väl stort.
Dock nog trängre på andra sidan då ni haft badkar tidigare så troligen bara plats för 700mm på det hållet om ni inte kan ändra layout och plats för vasken.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Har byggaren glömt tätskiktsmanchett för rören som kommer ur väggen, eller vad är han rädd för?
Han kanske vill utföra ett fackmässigt arbete enligt gällande branschregler där inga rör får komma ut i platsen för bad & dusch... 🤓🙃

• Gilla
ingenjören101 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
P Pin skrev:
Tål inte vattenledningarna vatten?
Är det bild före renoveringen? Ska inte allt inklusive det som syns på bilden bytas ut?
Han kanske vill utföra ett fackmässigt arbete enligt gällande branschregler där inga rör får komma ut i platsen för bad & dusch... 🤓🙃

• Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
Och är det så det är, då köper jag det såklart. Men låter lite off tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.