586 läst ·
14 svar
586 läst
14 svar
Förslag på "tyst" portabel AC till litet rum
Ja, jag vet att portabel AC aldrig är särskilt tyst och att det är en halvdan lösning även på andra sätt. Men ibland saknas alternativ.
Så: Behöver kunna kyla ett rum på 11 m2. Split AC inget alternativ utan det är slang genom fönstret som gäller. Tips på modell med tyst läge / nattläge som faktiskt är märkbart tystare än en flygplansmotor? Vad är det tystaste som går att få tag på?
Så: Behöver kunna kyla ett rum på 11 m2. Split AC inget alternativ utan det är slang genom fönstret som gäller. Tips på modell med tyst läge / nattläge som faktiskt är märkbart tystare än en flygplansmotor? Vad är det tystaste som går att få tag på?
Ingen som har ett endaste förslag?
M ms2010 skrev:Ja, jag vet att portabel AC aldrig är särskilt tyst och att det är en halvdan lösning även på andra sätt. Men ibland saknas alternativ.
Så: Behöver kunna kyla ett rum på 11 m2. Split AC inget alternativ utan det är slang genom fönstret som gäller. Tips på modell med tyst läge / nattläge som faktiskt är märkbart tystare än en flygplansmotor? Vad är det tystaste som går att få t
Jo, jag förstår att de aldrig är tysta på riktig, men det måste väl ändå finnas grader i helvetet så att säga? Även om man slår av den när man lägger sig kan man ju önska att den bullrar så lite som möjligt medan den går.Alfredo skrev:
Skall man ha (nästan helt) tyst så är det split-AC som gäller - tyvärr, lider med dig då jag har bott i många år i samma situation där split-AC inte var ett alternativ. - och det är inte förrän man har en split-AC/LLVP som man inser hur mycket bättre dessa är i jämförelse med en portabel AC.
Sedan drar en modern split-AC med inverter så sjukt mycket mindre ström för mycket bättre kyla, typ 200 Watt och det kommer knappt hörbara isbjörnar inomhus... ...medans en portabel AC ligger på 700 - 1100 Watt kontinuerligt med konstantvarvtal på kompressorn, med ganska dålig kyla och mycket fläktljud utöver kompressorljudet.
Det är det som är bra nu när man har egen fastighet med hus - man behöver inte fråga någon hyresvärd eller BRF-styrelse om sådan med nära 100% nekande till sådana förbättringar, bara sig själv med svaret att det är alltid OK ;-)
Sedan drar en modern split-AC med inverter så sjukt mycket mindre ström för mycket bättre kyla, typ 200 Watt och det kommer knappt hörbara isbjörnar inomhus... ...medans en portabel AC ligger på 700 - 1100 Watt kontinuerligt med konstantvarvtal på kompressorn, med ganska dålig kyla och mycket fläktljud utöver kompressorljudet.
Det är det som är bra nu när man har egen fastighet med hus - man behöver inte fråga någon hyresvärd eller BRF-styrelse om sådan med nära 100% nekande till sådana förbättringar, bara sig själv med svaret att det är alltid OK ;-)
Det gör det säkert men alla jag stött på har som sagt funnits i helvetesregionen. Tyvär har jag inga bra förslag.M ms2010 skrev:
Just nu har jag en Nedis 16000 BTU igång i rummet bredvid med stängd dörr. Den tänker man inte på vid exempelvis normalt TV-tittande men ljudlös är den absolut inte.
Ja det fins grader av helvetet - med botten från typ från 64 dB och uppåt i dess tystaste körläge, tystare än så finns inte när det gäller portabla AC, då mycket av ljudet är fläktljud både i chassiet och dess luftutsläpp och läcker ut i slangarna på vägen ut där varmluften släpps ut - kompressorljudet (baserat på mina två som jag har) är bara en mindre del av den totala ljudtrycket och påverkar inte speciellt många dB nedåt i den totala ljudtrycket (även om karaktären ändras hörbart) om den slår av medans fläktarna fortsätter att gå.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För ett litet sovrum (11 m2 i mitt fall) hittar jag den här som påstås ha en ljudnivå på 49-53 dB(A) beroende på vilket läge den körs i (fläktläge antar jag). Jag vet inte hur pålitliga de siffrorna är men på papperet är det ju mindre än 64 dB(A) i alla fall.
X xxargs skrev:Ja det fins grader av helvetet - med botten från typ från 64 dB och uppåt i dess tystaste körläge, tystare än så finns inte när det gäller portabla AC, då mycket av ljudet är fläktljud både i chassiet och dess luftutsläpp och läcker ut i slangarna på vägen ut där varmluften släpps ut - kompressorljudet (baserat på mina två som jag har) är bara en mindre del av den totala ljudtrycket och påverkar inte speciellt många dB nedåt i den totala ljudtrycket (även om karaktären ändras hörbart) om den slår av medans fläktarna fortsätter att gå.
Det som har kommit igen efter att ha varit borta i många år (och är fortfarande dyra) är maskiner som Midea Portasplit.
dvs. maskin med innerdel och via köldmedelsslang går till en utedel med fläkt och utledning av kondensvatten.
Har inte kollat ljudnivåerna men bör vara lite lägre eftersom man inte behöver transportera en massa luft i slang.
Nackdelen är att man behöver en balkong eller annan uteställe till lägenheten för att ställa utedelen (som har kondensor och en fläkt (kompressorn är dessvärre kvar i innerdelen) på en pall eller liknande¹ då i de allra flesta fallen får man inte hänga sådan över fönster eller hänga på utsidan av balkong i Sverige även om mideas marknadsmaterial visar något annat..
Dessutom måste kondensvattnet tas om hand om som rinner ut vid utedelen då vatten får inte rinna mellan balkonger och tex. blöta ned hos grannen under eller att det rinner efter husväggar och det kan bli skadeståndskrav från fastighetsägaren för åtgärd av fuktskador i fasad (kan bli väldigt, väldigt dyrt och det är inte alls säkert att sådan 'oaktsamhet' tas av någon försäkring).
Och det kan bilda mycket vatten per dygn - ca 1 liter i timmen är inte omöjligt vid riktigt fuktig väderlek.
Kör man på den lösningen måste man säkra att det stängs av innan kondensvatten-behållaren börja bli full och innan det rinner över eller typ 30 -litersdunk som töms helt varje dag !!
¹ för att få höjd upp så att kondensvattnet som droppar ur den kan samlas i behållare som är tillräckligt stort, helst mer än 30 liter innan det rinner över och töms helt var dygn
dvs. maskin med innerdel och via köldmedelsslang går till en utedel med fläkt och utledning av kondensvatten.
Har inte kollat ljudnivåerna men bör vara lite lägre eftersom man inte behöver transportera en massa luft i slang.
Nackdelen är att man behöver en balkong eller annan uteställe till lägenheten för att ställa utedelen (som har kondensor och en fläkt (kompressorn är dessvärre kvar i innerdelen) på en pall eller liknande¹ då i de allra flesta fallen får man inte hänga sådan över fönster eller hänga på utsidan av balkong i Sverige även om mideas marknadsmaterial visar något annat..
Dessutom måste kondensvattnet tas om hand om som rinner ut vid utedelen då vatten får inte rinna mellan balkonger och tex. blöta ned hos grannen under eller att det rinner efter husväggar och det kan bli skadeståndskrav från fastighetsägaren för åtgärd av fuktskador i fasad (kan bli väldigt, väldigt dyrt och det är inte alls säkert att sådan 'oaktsamhet' tas av någon försäkring).
Och det kan bilda mycket vatten per dygn - ca 1 liter i timmen är inte omöjligt vid riktigt fuktig väderlek.
Kör man på den lösningen måste man säkra att det stängs av innan kondensvatten-behållaren börja bli full och innan det rinner över eller typ 30 -litersdunk som töms helt varje dag !!
¹ för att få höjd upp så att kondensvattnet som droppar ur den kan samlas i behållare som är tillräckligt stort, helst mer än 30 liter innan det rinner över och töms helt var dygn
Medlem
· Stockholm
· 2 269 inlägg
Jag har en enhet där man kan ha slang på kalla eller varma sidan. Vi körde in kyla i sovrummet med den (värmde resten av lägenheten). Väldigt acceptabelt ljud.
49-53 dB(A) är onekligen väldigt tyst för att vara en portabel AC - så lågt fans inte att få tag på när jag spanade runt för numera en massa år sedan. det bästa är om du kan åka någonstans och provlyssna modellerna som demomaskiner - brukar ibland finnas sådana igång eller med kort varsel kan startas igång hos bygglador och gubbdagisar, dock är dessa igång främst när det är riktigt varmt ute samtidigt.M ms2010 skrev:
det man skall lyssna efter även på tystare maskiner är irriterande klingade eller klapprande som man efter kortare tid kan driva en till vansinne - diskreta toner/ljud måste vara typ 20 dB lägre än nivån av brus för att inte sticka ut i ljudbilden
dock 49-53 dB(A) är inget du kan sova vid om du inte är en som kan sova var som helst och oavsett hur mycket det låter... (sedan om du blir helt utvilad i den ljudmattan är en annan sak)
Hade en Coolman 23S för måååånga år sedan. Den upplevde jag som tyst på lägsta fläkthastighet. Hittade specifikation på 48dB.
Köpte luftvärmepump 2017 och något sämre vill jag inte ha idag. Köpte även en till sovrummet 2024 som ligger på 19dB.
Om du kan ha en luftvärmepump så köp en.
Köpte luftvärmepump 2017 och något sämre vill jag inte ha idag. Köpte även en till sovrummet 2024 som ligger på 19dB.
Om du kan ha en luftvärmepump så köp en.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden