Hej.
Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.
Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.
Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.
Tacksam för era erfarenheter.
Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.
Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.
Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.
Tacksam för era erfarenheter.
Redigerat:
Det kanske inte kan kallas felaktigt formellt sett snarare udda och onödigt tyder på oförmåga och tafflighet när det kommer till installationer av din typ. Kanske läge för nedsättning av ersättningen det kanske bättrar åtminstone för kommande kunders utförande.P Petam skrev:Hej.
Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.
Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.
Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.
Tacksam för era erfarenheter.
Elektrikern kanske tyckte ett extra lager mekaniskt skydd var lämpligt. Tror knappast man får in/ut en ny kabel i den där slangen när den nu är fastspikad med 4st 90-böjar, så det är ju inget vidare skäl. Men fel är det ju inte.
Har märkt att elektriker blir lite obekväma när man pratar om att man vill ha "lös" EQLQ och dylikt. Det känns liksom tryggt med slang verkar det som.
Din elektriker får dessutom minus på stilpoängen för att ha använt genomföringen längst till vänster på centralen när kabeln kom från höger. Nu kommer alla andra uppåtgående kablar behöva korsa den.
Har märkt att elektriker blir lite obekväma när man pratar om att man vill ha "lös" EQLQ och dylikt. Det känns liksom tryggt med slang verkar det som.
Din elektriker får dessutom minus på stilpoängen för att ha använt genomföringen längst till vänster på centralen när kabeln kom från höger. Nu kommer alla andra uppåtgående kablar behöva korsa den.
Lite min tanke också. Elektrikern som var här är ganska nyutbildad.GK100 skrev:
Tror inte det är godkänt av försäkringsbolag Länsförsäkringar står hur utförande ska vara vid lantbruk( om det nu är Lantbruk?)P Petam skrev:Hej.
Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.
Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.
Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.
Tacksam för era erfarenheter.
Inte omöjligt att elektrikern hade LBK-regelboken i bakhuvudet.S stefan57 skrev:
Tyvärr är det väl inte riktigt i hamn. Tror inte den där centralen uppfyller kravet på brandklass, flexröret anses nog inte tillräckligt som mekaniskt skydd, och man skall undvika att dra kablar längs med horisontella ytor.
Klicka här för att svara


