Hej.

Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.

Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.

Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.

Tacksam för era erfarenheter.
 
  • IMG_20260626_172728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260626_172744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vanligt tror jag inte. Antingen hade han ingen klammer som passade kabeln i bilen. Eller så tyckte han att det ska vara enklare att byta kabel i framtiden? Jag tror på klammern. Mina killgissningar.
 
  • Gilla
Hemavan
  • Laddar…
P Petam skrev:
Hej.

Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.

Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.

Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.

Tacksam för era erfarenheter.
Det kanske inte kan kallas felaktigt formellt sett snarare udda och onödigt tyder på oförmåga och tafflighet när det kommer till installationer av din typ. Kanske läge för nedsättning av ersättningen det kanske bättrar åtminstone för kommande kunders utförande.
 
  • Gilla
Peo53 och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern kanske tyckte ett extra lager mekaniskt skydd var lämpligt. Tror knappast man får in/ut en ny kabel i den där slangen när den nu är fastspikad med 4st 90-böjar, så det är ju inget vidare skäl. Men fel är det ju inte.

Har märkt att elektriker blir lite obekväma när man pratar om att man vill ha "lös" EQLQ och dylikt. Det känns liksom tryggt med slang verkar det som.

Din elektriker får dessutom minus på stilpoängen för att ha använt genomföringen längst till vänster på centralen när kabeln kom från höger. Nu kommer alla andra uppåtgående kablar behöva korsa den.
 
  • Gilla
Pierre Z
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det kanske inte kan kallas felaktigt formellt sett snarare udda och onödigt tyder på oförmåga och tafflighet när det kommer till installationer av din typ. Kanske läge för nedsättning av ersättningen det kanske bättrar åtminstone för kommande kunders utförande.
Lite min tanke också. Elektrikern som var här är ganska nyutbildad.
 
P Petam skrev:
Hej.

Behöver lite råd angående en installation jag har fått utförd i min gamla ladugård, som idag endast används som förråd. Den går till fasadbelysning och ska gå vidare till fler armaturer. Väggarna kommer inte kläs in utan kommer fortsätta vara öppna och installationen synlig. Kan tillkomma lite uttag i framtiden som också dras i samma sträckning.

Jag hade nog föreställt mig att installationen skulle göras med endast kabel och klamras upp. Är det vanligt att man drar utanpåliggande i flexrör? Kabeln är EXLQ.

Elektrikern som var här är inte min vanliga utan en anställd. Har inte heller hunnit prata med min vanliga elektriker utan tänkte rådfråga här först. Installationen i sig tycker jag är fint utförd, så det gäller mest förläggningen i flexrör.

Tacksam för era erfarenheter.
Tror inte det är godkänt av försäkringsbolag Länsförsäkringar står hur utförande ska vara vid lantbruk( om det nu är Lantbruk?)
 
C
S stefan57 skrev:
Tror inte det är godkänt av försäkringsbolag Länsförsäkringar står hur utförande ska vara vid lantbruk( om det nu är Lantbruk?)
Inte omöjligt att elektrikern hade LBK-regelboken i bakhuvudet.
Tyvärr är det väl inte riktigt i hamn. Tror inte den där centralen uppfyller kravet på brandklass, flexröret anses nog inte tillräckligt som mekaniskt skydd, och man skall undvika att dra kablar längs med horisontella ytor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.