284 läst ·
6 svar
284 läst
6 svar
Isolera kallförråd utan värme?
Har byggt en friggebod som är tänkt att vara ett kallförråd utan någon värme. Det kommer förvaras trädgårdsredskap, cyklar och liknande.
Problemet är att det blir så förbaskat varmt på sommaren där, t o m så att dörren har satt sig. Jag hade tänkt slå på osb/plywood på väggarna och funderar om jag skulle passa på att isolera innan för att få ner värmen på sommaren och i framtiden kunna ha möjlighet att ha värme där.
Min fråga är om man kan ha isolerat utan någon värme på? Om man kan få fukt/mögelproblem?
Min tanke var isåfall att isolera väggarna, göra luftspalt i taket och isolera där och strunta i att ha någon plast. Vad tror ni?
Friggeboden har gjuten platta med 5/10cm cellplast som kanske gör någon nytta, panel,vindpapp och pappat tak.
Mvh
Problemet är att det blir så förbaskat varmt på sommaren där, t o m så att dörren har satt sig. Jag hade tänkt slå på osb/plywood på väggarna och funderar om jag skulle passa på att isolera innan för att få ner värmen på sommaren och i framtiden kunna ha möjlighet att ha värme där.
Min fråga är om man kan ha isolerat utan någon värme på? Om man kan få fukt/mögelproblem?
Min tanke var isåfall att isolera väggarna, göra luftspalt i taket och isolera där och strunta i att ha någon plast. Vad tror ni?
Friggeboden har gjuten platta med 5/10cm cellplast som kanske gör någon nytta, panel,vindpapp och pappat tak.
Mvh
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Detta med klimat och byggnader är en komplicerad historia .
Fick erfara detta på sen hösten när jag byggde mitt garage .
Var ej isolerat dock tak - ytterpanel - fönster - dörrar på plats .
Hur välventilerat som helst .
Hade dock kraftig fukt på insidan av fönster + blött på golvet framför garageport .
Så kallare på insidan än det var utanför .
Fukt har en förmåga att bryta ned trä + mögel trivs storartat över 80% RH .
Hade dock kraftig fukt på insidan av fönster + blött på golvet framför garageport .
Har du isolerat och värme på idag?Tomture61 skrev:
Detta med klimat och byggnader är en komplicerad historia .
Det är ju inte så mycket extra jobb att slänga i lite isolering innan man slår igen men man vill ju inte göra något dumt så man får dold fukt i konstruktionen.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Både ytterpanel och yttertak vill ha luftkanaler / ventilation .H Handy_M skrev:
Det ska kunna blåsa luft bakom trä , självdragsprincipen .
Man kan säkert strunta i detta men förvänta dig mögel och trä som förmultnar fortare än du önskar .
Friggebodar som man köper som byggsats brukar ej vara ämnade att isolera .
Har du ventilation i friggan ?
Just nu har jag borrat 2 hål med galler på utsidan. En i varje ändå diagonalt. Vet inte om det behövs mer? Tänker om jag ska skruva läkt bakom panelen invändigt på väggarna så det blir luftspalt där, isolera med lite tunnare isolering. Sen läkt i taket mot råsponten så det blir luftspalt där med. Sen får jag nog såga upp en springa i varje fack i panelen vid takfot och taknock. Känns som detta borde vara okej för att bara få lite isolerat och få ner värsta värmen. Friggan är svartmålad med svart tak så solen gassar på bra.Tomture61 skrev:
Både ytterpanel och yttertak vill ha luftkanaler / ventilation .
Det ska kunna blåsa luft bakom trä , självdragsprincipen .
Man kan säkert strunta i detta men förvänta dig mögel och trä som förmultnar fortare än du önskar .
Friggebodar som man köper som byggsats brukar ej vara ämnade att isolera .
Har du ventilation i friggan ?
Friggan har jag byggt själv i lösvirkeH Handy_M skrev:Just nu har jag borrat 2 hål med galler på utsidan. En i varje ändå diagonalt. Vet inte om det behövs mer? Tänker om jag ska skruva läkt bakom panelen invändigt på väggarna så det blir luftspalt där, isolera med lite tunnare isolering. Sen läkt i taket mot råsponten så det blir luftspalt där med. Sen får jag nog såga upp en springa i varje fack i panelen vid takfot och taknock. Känns som detta borde vara okej för att bara få lite isolerat och få ner värsta värmen. Friggan är svartmålad med svart tak så solen gassar på bra.
Klicka här för att svara