ja precis, det tror jag med. varför ska man betala för något man jobbar med varje dag. när man kan fixa det själv gratis och man får det exakt som man vill!!. sen ifall något händer så är det synd om den..

men ifall man skulle sen sälja sin lägenhet hur funkar det med värdet på lägenheten för man har nya standarden och ny elinstallation utfört. Av en elektriker men som egentligen gjort det på sin fritid där
ingen kan stå för behörigheten. Innefattar elinstallationen i höjningen av värdet på lägenheten Höjjer mäklaren ändå?

Elanläggningens kondition verkar inte betyda något gällande värdet på ett hus/lägenhet för det är det ändå ingen som besiktar.....

O
Rrrrr skrev:
Detta är ju egentligen som med all annan "hemmapul". Det är inget problem så länge allt utförs korrekt! Skulle huset däremot brinna ner och försäkringsinspektören kommer fram till att orsaken var felaktigt utförd elinstallation så ligger man nog pyrt till!
Jag är rätt säker på att ansvarsförsäkringen enbart gäller riktiga arbeten. Det vill säga att man ligger precis lika pyrt till även om man har eget företag, AB-behörighet och kopplar fel hemma.

Då säger man bara att elen såg ut så när jag köpte lägenheten, jag har inte rört något (A)

Och elen är ju en rätt liten del av värdet i en lägenhet eller ett hus, så om den är bra eller dålig påverkar inte så mycket. Klinker och kakel i ett badrum kostar betydligt mer än en "nydragning" av elen i en lägenhet.

vad dumt :/

Mikael_L
Steamboy skrev:
Jag är rätt säker på att ansvarsförsäkringen enbart gäller riktiga arbeten. Det vill säga att man ligger precis lika pyrt till även om man har eget företag, AB-behörighet och kopplar fel hemma.
Ja det bästa är ju att inte koppla fel, helt enkelt ... :)

Jag har då aldrig hört talas om att en behörig elinstallatör har nekat att stå för behörigheten när någon anställd elektriker vill dra el hemma. Däremot vill de ofta fakturera någon timme och material till inköpspris plus någon procent. Så brukar det gå till.

Men.......är inte fastighets ägaren ansvarig för den elinstallation som finns och får kräva den som gjort jobbet?

valter33 skrev:
Men.......är inte fastighets ägaren ansvarig för den elinstallation som finns och får kräva den som gjort jobbet?
Jo, i en BRF och om man ska göra om i större omfattning så som nydragning av allting så ska väl styrelsen få säga sitt men jag vet inte hur ofta en styrelse är kinkig på det. Däremot om man bygger ut anläggningen med några extra uttag med utanpåliggande kablar så tror jag att man som boende får ta ansvaret för det då det inte tillhör den infällda orginal-installationen.

Steamboy skrev:
Det vore i så fall en ganska värdelös försäkring. Tänk dig att du äger en firma, antag att någon anställd gör ett fel som iofs är jättetokigt, men firman blir stämd. Om då försäkringsbolaget kommer och säger "din anställde är en klant, det får du själv stå för" och så blir du ersättningskyldig för 3 årsomsättningar.

O
hempularen skrev:
Det vore i så fall en ganska värdelös försäkring.
Ansvarsförsäkringen gäller enbart arbeten som försäkringstagaren utför åt en kund som en del i sin näringsverksamhet. Det vill säga när det i strikt juridisk mening finns ett avtal mellan två parter. Om du som egenföretagare med egen behörig kopplar hemma har du knappast ett sådant avtal med dig själv eller kan hävda att det är en del av din näringsverksamhet och därmed gäller inte försäkringen.

hempularen skrev:
Tänk dig att du äger en firma, antag att någon anställd gör ett fel som iofs är jättetokigt, men firman blir stämd. Om då försäkringsbolaget kommer och säger "din anställde är en klant, det får du själv stå för" och så blir du ersättningskyldig för 3 årsomsättningar.
Återigen: Det finns då ett avtal, muntligt eller skriftligt, mellan firman och kunden. Alltså gäller försäkringen.

Om du tycker det låter konstigt rekommenderar jag dig att ringa ditt försäkringsbolag eller fortsätta den här diskussionen i juridikdelen. Det är knappast en elfråga längre.

valter33 skrev:
Innehavaren av elanläggningen, ofta fastighetsägaren, är ansvarig för säkerheten. Tycker han eller hon att elinstallatören gjort ett dåligt jobb så är det en civilrättslig sak dem emellan.

Glufsglufs skrev:
Jo, i en BRF och om man ska göra om i större omfattning så som nydragning av allting så ska väl styrelsen få säga sitt men jag vet inte hur ofta en styrelse är kinkig på det. Däremot om man bygger ut anläggningen med några extra uttag med utanpåliggande kablar så tror jag att man som boende får ta ansvaret för det då det inte tillhör den infällda orginal-installationen.
Ang, Brf-er (eftersom jag är rätt insatt i dessa), så framgår det av stadgarna vad en bostadsrättsinnehavare(BRH) har ansvar för. I tex HSBs standard-stadgar som kom efter 2003 års BRL så är BRHn underhållsansvarig för ALL el i lgh inklusive gruppcentralen ( I "sin" lgh) . I princip likställd med en fastíghetsägare i det fallet alltså..men olika Brf-er kan ha olika stadgar..

Ja, de BRF:er som inte är anslutna till tex HSB har egna stadgar som kan skillja sig från förening till förening, jag skulle våga säga att HSB har stadgar som lägger mer ansvar på de boende än vad de borde, det är ju inte de enskilt boende som byggt/varit byggherre när det väl byggdes en gång i tiden, det var ju styrelsen/föreningen. Men jag vet också att det är fler föreningar som "kopierar" HSB:s stadgar när stadgarna görs om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.