Hej!
Är inte första gången denna fråga uppkommer förstår jag.
Men ska koppla ur spisen, köksrenovering.
Är i princip bara att slå av huvudbrytaren, ta bort locket, mäta med multimeter sen lossa kablarna?
Mvh
Jocke
Är inte första gången denna fråga uppkommer förstår jag.
Men ska koppla ur spisen, köksrenovering.
Är i princip bara att slå av huvudbrytaren, ta bort locket, mäta med multimeter sen lossa kablarna?
Mvh
Jocke
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.
Med tanke på ålder så känns det inte som nollan finns där men kan ha fel.J Josth skrev:Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.
Tack. Håller på o lägger nytt golv så behöver koppla ur den och flytta på den sen installera den igen. Blir ny spis sen då tar jag kontakt med elektriker för montering av nytt uttag.J Josth skrev:Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.
Det går oftast att koppla om spisarna så att det inte behövs nolla.J Josth skrev:Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.
Det brukar sitta kopplingsschema på baksidan av spisen eller i instruktionsboken.
Installera ett Perilex uttag och kolla så att spisen kommer med denna kontakt och att det är kopplat 400.J Jocke846 skrev:
Det är inte förbjudet att installera ett Perilex uttag, jag menar inte att det ska ske utan nollan då svaren är uppdelade. Det är upp till elektrikern att lösa.L Leif i Skåne skrev:
Jag menade så att spisen är 400v med perilex uttag, har för mig att när jag jobbade med att koppla dessa för länge sedan att de ibland kunde ha 230v med perilex stickpropp.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Men ett perilexuttag får inte installeras utan nollan. Det har fuskats mycket med detta genom åren, men det ÄR fel att sätta upp ett perilexuttag om det inte är fullkopplat.
Det är helt logiskt. Livsfarligt om någon använder uttaget i framtiden med en makin som använder nollan för sin funktionH hempularen skrev:
Såhär.H hempularen skrev:
Om han ska koppla in en ny spis med fast installation så behövs ofta inte nollan, så det är ok.
Eftersom Josth skrev att man ska kolla så att nollan finns om han ska köpa ny spis.
Om han ska ta dit en elektriker för att installera ett perilexuttag så är det upp till elektrikern att göra rätt med nolla och allt.
Så har han 400 i väggen så se till att spisen är 400.
Det där ser riktigt illa ut! Sprucken kabelisolering som kan vara fas... Ta dit en elektriker innan du sätter på strömmen igen.
Det finns extremt få nya spisar idag som är rena 400 V -spisar vilka klarar sig utan nollan. De allra flesta nya spisar kräver nollan.
Det finns extremt få nya spisar idag som är rena 400 V -spisar vilka klarar sig utan nollan. De allra flesta nya spisar kräver nollan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden