Hej!
Är inte första gången denna fråga uppkommer förstår jag.
Men ska koppla ur spisen, köksrenovering.
Är i princip bara att slå av huvudbrytaren, ta bort locket, mäta med multimeter sen lossa kablarna?

Mvh
Jocke

• Sladd leder genom vägg ovanför spis inför avkoppling, i ett kök under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksspis med fyra använda plattor, kontrollknappar framtill och en rosa diskhandduk.
    Skapa konto
Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.

• Gilla
cedd90 och 2 till
  • Laddar…
Purre
J Josth skrev:
Skruva även ur säkringarna till spisen så länge du renoverar köket. Eller slå av säkringarna om det är automatsäkringar. Ta en bild och spara på hur ledningarna är anslutna innan du skruvar loss dem. Om du ska ha en ny spis på samma plats måste man undersöka så att även nollan är framdragen till spisen förutom jord och de tre faserna. Kan saknas i lite äldre installationer.
Med tanke på ålder så känns det inte som nollan finns där men kan ha fel.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tack. Håller på o lägger nytt golv så behöver koppla ur den och flytta på den sen installera den igen. Blir ny spis sen då tar jag kontakt med elektriker för montering av nytt uttag.

J Josth skrev:
Det går oftast att koppla om spisarna så att det inte behövs nolla.
Det brukar sitta kopplingsschema på baksidan av spisen eller i instruktionsboken.

J Jocke846 skrev:
Tack. Håller på o lägger nytt golv så behöver koppla ur den och flytta på den sen installera den igen. Blir ny spis sen då tar jag kontakt med elektriker för montering av nytt uttag.
Installera ett Perilex uttag och kolla så att spisen kommer med denna kontakt och att det är kopplat 400.

O Oscar Huset skrev:
Installera ett Perilex uttag och kolla så att spisen kommer med denna kontakt och att det är kopplat 400.
Det är förbjudet!
Ett Perilex uttag måste vara fullkopplat med 5- ledare !
Annat får man göra som på bilden, använda kopplingsdosa.

L Leif i Skåne skrev:
Det är förbjudet!
Ett Perilex uttag måste vara fullkopplat med 5- ledare !
Annat får man göra som på bilden, använda kopplingsdosa.
Det är inte förbjudet att installera ett Perilex uttag, jag menar inte att det ska ske utan nollan då svaren är uppdelade. Det är upp till elektrikern att lösa.
Jag menade så att spisen är 400v med perilex uttag, har för mig att när jag jobbade med att koppla dessa för länge sedan att de ibland kunde ha 230v med perilex stickpropp.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Men ett perilexuttag får inte installeras utan nollan. Det har fuskats mycket med detta genom åren, men det ÄR fel att sätta upp ett perilexuttag om det inte är fullkopplat.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Men ett perilexuttag får inte installeras utan nollan. Det har fuskats mycket med detta genom åren, men det ÄR fel att sätta upp ett perilexuttag om det inte är fullkopplat.
Det är helt logiskt. Livsfarligt om någon använder uttaget i framtiden med en makin som använder nollan för sin funktion

H hempularen skrev:
Såhär.

Om han ska koppla in en ny spis med fast installation så behövs ofta inte nollan, så det är ok.
Eftersom Josth skrev att man ska kolla så att nollan finns om han ska köpa ny spis.

Om han ska ta dit en elektriker för att installera ett perilexuttag så är det upp till elektrikern att göra rätt med nolla och allt.
Så har han 400 i väggen så se till att spisen är 400.

Så här såg det ut.

• Öppet eluttag med synliga elkablar och en intilliggande rörkoppling i en vägg.
    Skapa konto
Det där ser riktigt illa ut! Sprucken kabelisolering som kan vara fas... Ta dit en elektriker innan du sätter på strömmen igen.

Det finns extremt få nya spisar idag som är rena 400 V -spisar vilka klarar sig utan nollan. De allra flesta nya spisar kräver nollan.

• Gilla
Jocke846
  • Laddar…
J Jocke846 skrev:
Så här såg det ut.
Det där ser ut som 1-fas 4mm2 troligen säkrat 20A säkert en lägenhet.

• Gilla
Jocke846 och 1 till
  • Laddar…
Purre
O Oscar Huset skrev:
Det går oftast att koppla om spisarna så att det inte behövs nolla.
Det brukar sitta kopplingsschema på baksidan av spisen eller i instruktionsboken.
Väldigt få är utan nolla idag eftersom en glasshäll/induktionshäll innehåller elektronik så behövs nollan för att få 230V.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.