Hej!

Köpte för ett tag sen en ny spis till lägenheten, den gamla var enligt spec 400v, och jag köpte en 230v spis/ugns-kombo från Siemens.

Jag tog hit en elektriker som installerade perilex-kontakt på spisen (den kom med kabel utan kontakt bara).

Det har funkat hittils (och gör det fortfarande) med passusen att den dragit huvudsäkringen utanför lägenheten ett par gånger. Första gången då jag använde ugnen och boost funktionen samtidigt, samt nu senast när jag vill köra den pyrolytiska funktionen. När jag drog igång pyrolytiska funktionen så körde jag både tvättmaskin och diskmaskin samtidigt (vilka är lagda på olika grupper, men på samma fas?)

Gruppen som spisen är dragen till är 16a (C16) så underdimensionerad eventuellt, eftersom schemat på spisen vill ha 20A (dock hävdar Power att 3x16a) funkar.

Bifogar bilder på äldre spisens koppling och schema, samt nya spisens koppling och föreslagen schema. Äldre spisen är vad jag kan tolka kopplad enligt 400V 3N och nya spisen på alternativ 3N 220-240v fast med 20A spec.

Min fråga är helt enkelt, har elektrikern kopplat vajsing och den löser ut pga det, eller är det helt enkelt bara en effekt av för låg säkring?

Mvh
A

• Anslutning för en 400V 3-fas spis, visar kabeldragning och kopplingsschema med flera trådanslutningar och skruvar på metallisk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för elektrisk spiskoppling med två uppställningar för 400V anslutning, etikett på metallpanel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kopplingsschema och ledningar inuti en Siemens 230V spis/ugn med tydliga märken för elektriska anslutningar och fästen.
    Skapa konto
  • Diagram över olika kopplingsalternativ för en spis, inklusive 3N, 2N och 1N kopplingsscheman med märkning för 220-240V och specificerade strömstyrkor.
    Skapa konto

Bästa svaret

Du använder mer effekt än din huvudsäkring tål.

Spisen klarar sig nog med 16A om du inte kör alla plattor och ugn samtidigt, men då kan du inte samtidigt köra andra effekthungriga saker som tvättmaskin och diskmaskin för då drar du mer ström än du har säkrat för (huvudsäkring).
Huvudsäkringarna bestämmer hur mycket ström du kan dra samtidigt, alla apparater påslagna under samma tid.

• Gilla
Isabell Osju och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar det? Den gamla är enligt spec på 9,7kW i effekt, medans den nya ligger på 7,8kW enligt spec.

Jag undrar mest för jag förstår inte hur det funkar och det stör mig för jag vill veta 😅

• Gilla
Petam
  • Laddar…
Ah, läste för snabbt. Så eventuellt kan jag använda pyrolytiska funktionen, om jag planerar så att jag inte använder något annat i lägenheten under tiden?

miragefive56 miragefive56 skrev:
Hur funkar det? Den gamla är enligt spec på 9,7kW i effekt, medans den nya ligger på 7,8kW enligt spec.

Jag undrar mest för jag förstår inte hur det funkar och det stör mig för jag vill veta 😅
Det är kanske så att dina andra laster ligger på samma fas som ugnen och då drar det mer på just den fasen än det gjorde innan.

Trefasspisen du hade innan använde ju alltid minst två faser så då fördelades lasten bättre.

När du återställde huvudsäkring var det bara en eller var det flera säkringar?
Jag antar att du har moderna dvärgbrytare.

Du har blivit lurad att köpa en fuskspis som inte nyttjar alla tre faser utan bara två. Det är bl.a därför det står 20A på inkopplingsanvisningen.

Om du inte har ställt in en effektbegränsning i spisen till just 16 A så kommer spisen att dra 20 A som max. Så det är inte så konstigt att du bränner huvudsäkringen i källaren.

Du kan antingen byta till en riktig spis som fördelar belastningen på alla tre faser, eller göra en inställning i din nuvarande spis så att den inte drar mer än 16A per fas.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Ah, läste för snabbt. Så eventuellt kan jag använda pyrolytiska funktionen, om jag planerar så att jag inte använder något annat i lägenheten under tiden?
Ja.
Du skulle också kunna byta/rotera faserna i spisen så att ugnen inte ligger på samma fas som dina andra maskiner.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har blivit lurad att köpa en fuskspis som inte nyttjar alla tre faser utan bara två. Det är bl.a därför det står 20A på inkopplingsanvisningen.

Om du inte har ställt in en effektbegränsning i spisen till just 16 A så kommer spisen att dra 20 A som max. Så det är inte så konstigt att du bränner huvudsäkringen i källaren.

Du kan antingen byta till en riktig spis som fördelar belastningen på alla tre faser, eller göra en inställning i din nuvarande spis så att den inte drar mer än 16A per fas.
Ja se på f*n 😮
Rent bedrägeri!
Närbild av elektrisk anslutning med flera färgade kablar och märkningen "L2 går ingenstans" för en oansluten kabel.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja se på f*n 😮
Rent bedrägeri!
[bild]
😭😭😭🤣

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Ja får nog begränsa spisen, såg i manualen att det gick. Detta är ju hyresrätt så kan inte härja allt för mycket 😅

I hyresrätt brukar man väl få spis från hyresvärden?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det får man, men gammalt skit, och eftersom jag har matlagning som främsta avslappningsmetod så köpte jag en egen, och förrådsställer den gamla tills utflytt.
D Dilato skrev:
I hyresrätt brukar man väl få spis från hyresvärd
D Dilato skrev:
I hyresrätt brukar man väl få spis från hyresvärden?

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Det får man, men gammalt skit, och eftersom jag har matlagning som främsta avslappningsmetod så köpte jag en egen, och förrådsställer den gamla tills utflytt.
Ok, jag fattar.
Vad är det för modell du köpt så vi kan komma ihåg att Siemens ljuger (och Power) om att den är trefas?

D Dilato skrev:
Ok, jag fattar.
Vad är det för modell du köpt så vi kan komma ihåg att Siemens ljuger (och Power) om att den är trefas?
Siemens iq500, HL9S7Y341U.
Det stod 3x16A vid köp, men nu verkar de ha ändrat på hemsidan, sannolikt efter de kommentarer som finns angående just detta. Borde rimligtvis kunna bryta köp även efter 3 månader med tanke på att det är bluff 😅

https://www.power.se/vitvaror/matla...aHdIS1qFh6H-KkLc0TMaAg-FEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror det gäller dagens alla spisar från Bosch, Siemens och Electrolux, eller de flesta.
Det som brukar framgå på hyllkanten och i informationen på nätet är märkeffekten.
En riktig spis har en märkeffekt på 10-11 kW. Dessa fuskspisar ligger på runt 7 kW.
Det är än värre med Bosch spisar är att hällen verkar ligga på en enda fas. Man kan alltså inte använda alla kokzoner samtidigt, inte ens om man kopplar den till 20 A.

• Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.