Hej!
Ska byta ut gammal spis och ersätta med 1 induktionshäll och en inbyggnadsung
och är lite osäker hur jag ska koppla in dessa Dosan som sitter i väggen har 5 sladdar Svart Blå Brun Vit och Jord
Induktionshällen har en vanlig stickgök blå brun och jord och den är 230 volt och drar ca 2600 watt
inbyggnadsugnen har åxå 3 sladdar blå brun jord Kan man koppla in båda i samma kontakt? Eller är det bättre att koppla in
via wago? Skicka med några bilder så kanske någon snäll kan förklara ?
Mvh Uffe Manual för inbyggnadsugn från Silverline med tekniska specifikationer, inklusive mått och strömförbrukning på 2650 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelanslutningar av en inbyggnadsugn med svarta, blå, och jordade kablar under en öppen kopplingslucka, placering mot väggen.
Skapa konto
Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar i olika färger, anslutna med Wago-klämmor, monterad på en vägg.
Skapa konto
Öppen elkontakt med fem synliga trådar: svart, blå, brun, vit och jord. En hand håller i kontakten, som ligger på en träyta.
Skapa konto

Om du kopplar hällen på två faser och ugnen på den tredje blir det bra.
Anslutningsschema för koppling av elektrisk spis och ugn på flera faser, visar spänningsnivåer och jordpunkt.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Tror inte hällen bara är på 2600 W... Borde vara minst det dubbla om man kopplar rätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du kopplar hällen på två faser och ugnen på den tredje blir det bra.
[bild]
Men hällen drar ju bara 2600 watt Ska man inte koppla ugnen på två faser som drar ca 7000 watt?

Jag tror du har förväxlat hällen och ugnen.

J Josth skrev:
Tror inte hällen bara är på 2600 W... Borde vara minst det dubbla om man kopplar rätt.
det står det i boken bilden längst upp? Och det sitter en vanlig stickkontakt på den?

J Josth skrev:
Jag tror du har förväxlat hällen och ugnen.
Ja det stämmer det är ugnen som drar ca 2600 watt

Ja första bilden visar ugnen. Ca 2650 W.

Som sagt koppla hällen till två faser och ugnen till den sista fasen.

J Josth skrev:
Ja första bilden visar ugnen. Ca 2650 W.
stämmer

uffeulander uffeulander skrev:
Kan man koppla in båda i samma kontakt? Eller är det bättre att koppla in
via wago?
Två kablar in i samma perilexkontakt låter inte så enkelt. Jag tror inte att du kan få dragavlastningen att fungera då. En vanlig variant är att sätta ett vanligt schukouttag vid sidan av perilexuttaget. Då kan du koppla hällen i perilexuttaget till två faser medan ugnen får den tredje fasen via schukouttaget. Men det går att ta bort perilexuttaget och koppla det fast också om du hellre vill.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Som sagt koppla hällen till två faser och ugnen till den sista fasen.
Okej Har man någon aning vad som är vad på de olika kablarna och visst är det väl best att sätta dit nya wago med 3 ingångar och hoppa att försöka koppla in båda maskinerna i samma kontakt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
uffeulander uffeulander skrev:
Men hällen drar ju bara 2600 watt Ska man inte koppla ugnen på två faser som drar ca 7000 watt?
Vilken ugn har du som drar så mycket?
Min ugn i min induktionsspis går på bara en fas och drar typ 1000-2000 W på över & undervärme.

A Avemo skrev:
Två kablar in i samma perilexkontakt låter inte så enkelt. Jag tror inte att du kan få dragavlastningen att fungera då. En vanlig variant är att sätta ett vanligt schukouttag vid sidan av perilexuttaget. Då kan du koppla hällen i perilexuttaget till två faser medan ugnen får den tredje fasen via schukouttaget. Men det går att ta bort perilexuttaget och koppla det fast också om du hellre vi det
A Avemo skrev:
Två kablar in i samma perilexkontakt låter inte så enkelt. Jag tror inte att du kan få dragavlastningen att fungera då. En vanlig variant är att sätta ett vanligt schukouttag vid sidan av perilexuttaget. Då kan du koppla hällen i perilexuttaget till två faser medan ugnen får den tredje fasen via schukouttaget. Men det går att ta bort perilexuttaget och koppla det fast också om du hellre vill.
Tack för hjälpen :) Kommer nog koppla in alla fast ..Tar en bild när jag har kopplat allt så får vi se
vad ni tycker om man vågar slå på strömmen eller inte:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.