Har en gammal Ankarsrum 219 i ett av husen där en lucka saknas (inringad på bilden). Misstänker att det är en draglucka men har egentligen ingen aning och ingen erfarenhet av vedspisar alls så all hjälp uppskattas.

Bilden är snodd från nätet då jag inte hade en aning om hur det skulle se ut. Ser ut som det är någon form av vred?

Reservdelar har jag inte lyckats hitta så frågan blir kanske snarare hur man ska bära sig åt för att tillverka en? Är väl bra om det blir någorlunda autentiskt också så klart. Går det kanske att få tag i från någon annan modell som går att modifiera?

Bild av en gammal Ankarsrum 219-vedspis med en inringad plats där en lucka saknas; vred syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

josefdavidssons.se har en del reservdelar. Sotlucka heter den inringade delen. Får du tag på en som är större borde det gå att slipa till den. Det brukar bara vara de allra äldsta som har vredet för att hålla den stängd. De nyare spisarna ligger den bara löst.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Var inne där och snurrade men hittade inte riktigt, men visste ju inte riktigt vad jag letade efter :D.
Såg att de hade en återförsäljare i närheten så ska ta mig en tur till dem och rådgöra lite.

Om du själv inte finner vad du söker kan du kolla med bossespisdoktorn.se

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Borde ju inte vara för avancerat att smida till en själv om den ändå inte behöver låsas fast.

Isåfall får det bli en tur till mor och far och låna MIG:en. Pappa har säkert nån gammal tjockplåt liggandes som jag kan ”låna” en bit från. Lite spissvärta på det så borde det väl bli bra?

mexitegel mexitegel skrev:
Borde ju inte vara för avancerat att smida till en själv om den ändå inte behöver låsas fast.

Isåfall får det bli en tur till mor och far och låna MIG:en. Pappa har säkert nån gammal tjockplåt liggandes som jag kan ”låna” en bit från. Lite spissvärta på det så borde det väl bli bra?
Se då till att en bit plåt går in en bit och väger ner, så den inte vickar ut.

Luckan är en sotlucka som man använder när man sotar under ugnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.